GreenYoda
Renoverar ett vardagsrum i ett hus från -78. Mellan ekparkett och vägg ligger en tjock ojämn sprutad list av gummityp (silikon?:thinking:). Inför omtapetsering har ganska mycket av den hängt med tapeterna bort. Till vänster har jag tagit bort den och till höger sitter den kvar, klutten som är lös satt på ett annat ställe.
Ekparkettgolv nära en vägg med delvis borttagen gummilist och gammal tapet ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1) Varför är den där? Vad fyller den för funktion?
2) Behöver jag ersätta den? Det blir en glipa annars men det känns ju som att trä behöver plats att röra på sig. Kan det vara så att den är lagd för att hålla parketten på plats? :surprised:

Det är gipsväggar men längst ned vid parketten är det betong på vissa ställen. Den grå färgranden är också ett mysterium, den matchar varken list eller tapet.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med svar.
 
Tidigare ägare hade kanske problem med myror eller golvdrag?
 
GreenYoda
Hm, tvärdrag är där inget vad jag märkt.

Vi hittade faktiskt en hög med döda gråsuggor bakom soffan när vi tömde rummet, bara på ett ställe. Har undersökt men inte hittat andra tecken på fukt, så jag tänkte vi fått in en förvirrad gravid jäkel som fött & dött s a s. Några var ganska små.

Har dock aldrig hört talas om gråsuggeproblem i ett uppvärmt bostadshus....
 
Mekaniskt ventilerat golv?
 
GreenYoda
A anhack skrev:
Mekaniskt ventilerat golv?
Nope, inget sånt.
 
BirgitS
Någon vår kan det ju ha varit problem med att myror har hittat in i stort antal.

Kan det tänkas att den grå färgen går upp bakom tapeterna?
I så fall kan det ju ha varit någon sorts grundmålning så att man får en jämn färg bakom tapeten i stället för varierande beroende på var gipsskivorna är spacklade. Eller kanske bara att binda betongen när den inte är putsad?
 
GreenYoda
BirgitS BirgitS skrev:
Någon vår kan det ju ha varit problem med att myror har hittat in i stort antal.

Kan det tänkas att den grå färgen går upp bakom tapeterna?
I så fall kan det ju ha varit någon sorts grundmålning så att man får en jämn färg bakom tapeten i stället för varierande beroende på var gipsskivorna är spacklade. Eller kanske bara att binda betongen när den inte är putsad?
Då verkar det som aty krypattack är mest troliga orsaken, då skippar jag silikonet en stund eftersom vi inte haft några problem hittills.
Det låter mycket möjligt faktiskt att det grå är något som hör strikt till betongen! Det sitter bara i den höjden, inte upp på väggarna alls. Men är det något jag behöver ersätta nu (det som rivits bort)? Det är ju sen 70-80tal så betongen är väl rätt "bunden" nu....
 
Tidigare ägare kan haft problem med myror/silverfisk eller liknande. Jag själv kommer lägga en fog med tec7 mellan golv och vägg i rummen jag renoverar för att förebygga.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
BirgitS
GreenYoda GreenYoda skrev:
Då verkar det som aty krypattack är mest troliga orsaken, då skippar jag silikonet en stund eftersom vi inte haft några problem hittills.
Det låter mycket möjligt faktiskt att det grå är något som hör strikt till betongen! Det sitter bara i den höjden, inte upp på väggarna alls. Men är det något jag behöver ersätta nu (det som rivits bort)? Det är ju sen 70-80tal så betongen är väl rätt "bunden" nu....
Du märker ju om den håller på och smular sig.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.