Hej.
Bor på gammal liten gård landet med borrad brunn. I dessa torkans år tänker vi nu börja använda vattnet från närliggande damm för bevattning av köksträdgård mm. Dammen ligger ca 120 m från huset och har bra flöde. Jag grubblar nu vilken lösning med pump vi skall köra på? Vid dammen finns i dagsläget ingen el. I framtiden kanske jag anlitar grävare för att gräva ner såväl el som vattenrör dit ner men i dagsläget får det vara ovan mark. Vad skall man köra på för teknisk lösning för att få upp vattnet de 120 m? Det är svagt uppför dessutom så kan inte
dra hjälp av något naturligt fall. Tacksam för tips!
 
Vindpump i landskap som pumpar vatten, ingen kabel behövs.
kanske kan en vindpump fungera för att pumpa vattnet till en tank hemma så slipper du dra en lång kabel :)
 
Vattnet tänker vi i första hand nog pumpa upp till en stor IBC tank vid växthuset som ligger på högsta höjden, köksträdgård osv ligger lägre ner och då kan vi använda fallet från tanken.
 
Claes Sörmland
Då behöver du ju varken ha tryck eller flöde, det är bara att ha tålamod så fylls tanken.

Vad är höjdskillnaden mellan dammen och IBC-tanken? Är det inte många meter så överväg en PEM-sugslang kanske, 32 mm, ned till dammen och en vanlig billig pumpautomat i trädgården där det finns el.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då behöver du ju varken ha tryck eller flöde, det är bara att ha tålamod så fylls tanken.

Vad är höjdskillnaden mellan dammen och IBC-tanken? Är det inte många meter så överväg en PEM-sugslang kanske, 32 mm, ned till dammen och en vanlig billig pumpautomat i trädgården där det finns el.
Funkar denna tanke när det rör sig om ca 120 m som vattnet skall förflytta sig?Får försöka mäta höjdskillnaden med någon app av något slag men kan tänka mig att det rör sig om ca 10 m uppåt.
 
För att en pumpautomat ska fungera hjälpligt som sugande pump, så bör nog inte höjdskillnaden överstiga 6-7 m. Du skriver att flödet i dammen är bra - har den ett naturligt utlopp med ett litet fall, så kan ju kanske en Vädurspump fungera.
 
Redigerat:
Har en sugpump från sjön till tomten. Ca 125 m med höjdskillnad på ca 8 m. Inget problem alls. Kör två vattenspridare. Använder 3/4 tums slang från pumpen till delningen för vattenspridarna.
Använd inte 1/2 tums slang som är det mest vanliga som finns på byggvaruhusen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ska försöka möts höjdskillnaden i morgon och återkomma. Du kör alltså vanlig trädgårdsslang 3/4 de 125 metrarna? Vad för pump?
 
Jag har en Altech 1100 watt pump. Har vanlig Gardena 3/4 slang 125 meter. 1 st 50 m och 3 st 25 m för att kunna dela. Slang inköpt på Bauhaus men pumpen på en rörfirma där jag fick rekommendationen om val av pump. Tar vatten direkt från sjö.
 
Jag försökte mäta höjdskillnad med ngn app och det rör sig nog om snarare 10-15 m. Kan det fungera med pem slang 120 m och 15 m höjd? Vad behövs då? Vanlig trädgårdsslang måste väl vara för mjukt och ger mig sig vid lite tryck?
 
Med den höjdskillnaden fungerar inte en vanlig sugande pump "uppe på höjden" utan de flesta typer av pumpar ska då placeras vid eller i dammen. Undantaget är pump med ejektor, som då istället kräver dubbla slangar hela vägen . PEM fungerar bra för rimliga tryck.
 
Aj då. Det var ett tråkigt svar, haha. Jag för grubbla vidare. Det hade varit skönt att slippa dra ner el med tanke på att det stundtals betar djur på området mellan och att vi inte riktigt är redos TT gräva upp allt redan nu. Hm.
 
Jag har nu bestämt mig att dra ner el tillfälligt i väntan på att gräva ner el till dammen. Det innebär alltså att jag nu första hand är på jakt efter en pumplösning där pumpen är nere vid dammen med el att tillgå och att det sedan skall pumpas över 100 m samt kanske över 10 m i höjdled. Tips?
 
Ingen som har några bra tips? Jag har nu mätt ännu mer exakt och det rör sig nog om ca 140 m om man räknar högt och ca 10 m i höjdled. Utifrån övriga foruminlägg verkar elen vara ett bekymmer när det gäller så långt avstånd. Hur skall man tänka här?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.