Jag har Internet via fiber med fiberomvandlaren i källaren. Därifrån går CAT6 oskärmat upp till en kattvind på ovanvåningen där en Unifi USG sitter. Efter USG går det vidare till en Netgear 24 portars switch och vidare till 3 st Unifi AP AC Lite. TV, stationära datorer och vissa Sonos-enheter är kopplade till nätet via CAT6-kabel.

Denna setup fungerade ypperligt i ett par år fram till för ca 6 månader sedan då vi börjat uppleva störningar på nätet. Jag har gjort mätningar med pingplotter utan att hitta något specifikt. Störningarna är korta avbrott som gör att strömmande media påverkas, Remote Desktop och VPN-kopplingar kopplas ner temporärt.

För någon vecka sedan sa frun i huset att Netflix hackade till varje gång någon av stadsbussarna körde förbi och nu när jag blivit uppmärksammad på det så anar jag ett samband mellan att stadsbussar eller vissa bilar kör förbi på gatan utanför och de korta avbrotten. Kan de verkligen störa vår utrustning? TV-n, vissa Sonos-enheter och stationära datorer är kopplade till nätverket via kabel så det är inte (enbart) det trådlösa nätverket som störs ut. Kattvinden med utrustningen ligger utmed gatan.

Vad kan man göra? Visst, jag kan klaga hos Skånetrafiken, men även vissa bilar stör och bilägarna blir ju inte lätta att få tag i. Kan man skärma utrustningen på något vis?
Vad tror expertisen här?
 
En startpunkt för mig i liknande läge hade nog varit att koppla in något som över kabel antingen direkt till din mediaomvandlare fiber/elektrisk alt via din USG mäter bandbredd/paketförlust uppströms. Hitta en lämplig server att köra tex ping mot 100ggr /sekunden (en server då som inte tröttnar på att du gör detta). Om du uteslutit den trådade sidan kan du gå vidare på ditt trådade/trådlösa nätverk hemma. Hade det endast varit stadsbussarna som orsakat detta hade en naturligt fråga varit om dessa börjat erbjuda wifi på dessa och mao är en rullande AP som stör ditt eget trådlösa nät.

Det jag spontant tänker på annars är om du har dålig signastyrka på fibern in pga någon optisk patchpanel som skakar till när ett tyngre fordon går förbi? Vid större paketförlust avbrott borde detta ge att porten går ner så kolla om din mediaomvandlare alt USG har loggning för detta.
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Jo, stadsbussarna har börjat med wifi och är, som du skriver, en rullande AP. De kör också Unifi enligt mina loggar. Det märkliga är ju att även de trådade enheterna påverkas. Bussarna stör TVn även när man tar emot TV via det markbunda nätet.

Men du menar att vibrationer skulle kunna påverka fibern i anslutningar?
 
Det är långsökt men ska inte uteslutas. Speciellt om man har dålig signalstyrka från början. Speciellt single-mode fiber och passiva patchpaneler kan vara vibrationskänsliga om grejerna inte snäppts fast. Oavsett är det inget du ger dig på själv mer än att påvisa tex ett samband med din uppkoppling och ett passerande tyngre fordon. Börja i alla fall med att utesluta något i felsökningen
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Du får bryta ned det lite annars blir det omöjligt.
Tag en dator och koppla in den till mediaomvandlaren och starta netflix precis när bussarna ska köra förbi, uppstår det då också?
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Jag håller på att bryta ner det. Kör nu med en dator direkt mot mediaomvandlaren och det verkar gå bra även om det inte gått så lång tid. Bussarna kör lågtrafik idag också så det är långt mellan bussarna
Skall testa direkt mot USG:n sen för att se om det kanske är switchen.
Jag är dock väldigt tacksam för ert engagemang. Även om jag jobbar inom IT så är just nätverk inte min starka sida.
 
Just nu verkar det vara Netgear-switchen som är boven i dramat. Mer tester pågår...
 
-RB- -RB- skrev:
Just nu verkar det vara Netgear-switchen som är boven i dramat. Mer tester pågår...
Har du kopplat nebart switchen till mediaomvandlaren eller är den kopplad efter något annat.
 
Jag testade att koppla om så att datorn var kopplad direkt i medieomvandlaren. Då snurrade allt på utan några som helst problem. Jag kopplade sedan in USGn mellan medieomvandlaren och datorn. Fortfarande allt ok. Tog då en mindre 8-portarsswitch jag hade liggande och kopplade in mellan USGn och datorn. Fortfarande allt helt ok. Bra skjuts och inga störningar när bussarna kör förbi. Har haft flera strömmar musik igång nu i ett par timmar utan avbrott. Det har vi inte haft på länge. Så nu får det bli en ny switch. Jag klarar mig tyvärr inte med 8 portar. Så nu är hypotesen att 24-portarsswitchen inte vill vara med längre.
Jag har dock inte kollat om det funkar om jag kopplar medieomvandlaren - switch - dator. Jag har länge letat efter en anledning till att köpa en Unifi-switch, och nu ser jag min chans. :)
 
Kanske strömadaptern till den som börjar bli dålig? då kan en del konstiga fel uppstå.
Det var väl en Netgear, kolla med dem dom brukar har livstids garanti på grejerna.
 
Ja switchade nätdelar som håller på att gå sönder kan ge konstiga fel.
För flera år sedan så började vi få dålig bild på IP-TVn, det blev både lite pixelfel samt att ljudet kunde försvinna i upp till 10 sekunder, efter mycke felsökning så provade jag att byta nätdelen till mediadelaren (VLAN-switch), alla problem försvann.

Edit: ändrat från minuter till sekunder.
 
Redigerat:
Fast dom där 24 portars switcharna har väl ingen strömadapater man kopplar i väggen utan en 230 kabel direkt in i enheten?
 
sysmali
Patchar du din Netgear 24 portar switch? Tänker att du för 6 månader sedan la på ny firmware? Oavsett så kan du ju kolla att du kör den senaste firmware till din enhet(er).
 
Det är 230 V rätt in. Nej, jag har inte patchat switchen. Det borde jag kanske. Unifi-delarna uppdaterar jag så fort jag upptäcker att det kommit nya grejer.
Fast nu skall ni väl inte övertala mig att fixa den gamla blå plåtlådan när jag kan skaffa mig en ny ljusgrå istället? ;)
 
  • Gilla
Millox och 1 till
  • Laddar…
Nej, du är absolut värd en ny unifi-switch efter alla dina vedermödor!
 
  • Gilla
fridde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.