Hej!

Börjat räkna på vårt bygge och tänkte mest höra mig för vad ni tycker är rimligt?
Jag laddar upp min beräkning än så länge. Säg gärna till om något ser helt tokigt ut.
Tomten säljer svärfar, därav det låga priset.

Budgeten är för bankens skull. Jag kommer utföra en del snickarjobb själv (estimerat 500-700 timmar själv tillsammans med bekanta och familj).
 
Transporter 6000:- låter lite.
Snickeritimmar 400 kr med moms per timme? Har du räknat in din egen tid där på 0 kr?
För här där jag bor tar firmorna 500 plus moms.
 
D dibb skrev:
Transporter 6000:- låter lite.
Snickeritimmar 400 kr med moms per timme? Har du räknat in din egen tid där på 0 kr?
För här där jag bor tar firmorna 500 plus moms.
Liten firma där min pappa jobbar. Tror dom ligger runt 400kr.

Transporterna är endast de stora. Dem passerar byggvaruhandeln till bygget.
 
L Larsrobertp skrev:
Tror dom ligger runt 400kr.
Inklusive moms? Tillkommer moms så har du missat 200.000kr.
 
Hemmakatten
Lagfart betalar du endast när du köper tomten. 1,5% på den låga tomtkostnaden blir inte några 15000.

Du har inga kostnader för grov- o utplantering av tomten som förmodligen kommer att se ut som en leråker när huset är färdigt. Gräs, buskar, träd, planteringar och uteplatser kostar lätt flera hundra tusen.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Tror du räknat fel på tvättstugan, 50k låter lågt, samma med kök för 250k, fat har du valt den billigaste rakt igenom kan det kanske gå..
Trädäck och trädgård har du inte med.... I så fall lägg till 900kr/m2 trädäck och säkert 100-250k för trädgården... Du måste fylla ut runt huset... Denna räknade jag inte med....
 
Plattan låter billig, men har du fått offert så är det väl bara att tacka och ta emot. Gissar att du ej har med något markarbete på denna post?
I övrigt reagerade jag också på transporter och kök.
Är övriga transporter inkluderade i respektive post? Om inte så kan jag garantera att transportkostnaderna blir dyrare.
Köket låter billigt, men det är nästan som att diskutera längden på ett snöre. Det är ju i stort en själv som sätter standarden där.
Och dubbelkolla priset på de där snickarna, är priset inkl. moms så är jag grymt förvånad. Stämmer det så är deras lön långt under snittet.
 
Har du verifierat ex avstyckning, nybyggnadskarta, ka mm. Tycker det ser lite billigt ut.

Garageport 35k var väl lite åt andra hållet om du inte tänkt bygga maskinhall?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Lagfart betalar du endast när du köper tomten. 1,5% på den låga tomtkostnaden blir inte några 15000.

Du har inga kostnader för grov- o utplantering av tomten som förmodligen kommer att se ut som en leråker när huset är färdigt. Gräs, buskar, träd, planteringar och uteplatser kostar lätt flera hundra tusen.
Okej då ska jag ändra lagfarten. Tack.
Helt riktigt, tomten är inte med där. Stenplattor m.m.
Lägger till en post med trädgård.
 
C C.Lundin skrev:
Plattan låter billig, men har du fått offert så är det väl bara att tacka och ta emot. Gissar att du ej har med något markarbete på denna post?
I övrigt reagerade jag också på transporter och kök.
Är övriga transporter inkluderade i respektive post? Om inte så kan jag garantera att transportkostnaderna blir dyrare.
Köket låter billigt, men det är nästan som att diskutera längden på ett snöre. Det är ju i stort en själv som sätter standarden där.
Och dubbelkolla priset på de där snickarna, är priset inkl. moms så är jag grymt förvånad. Stämmer det så är deras lön långt under snittet.
En kompis till mig, gjuter för 900kr m2 ink material. Det stämmer grävningen skall då vara klar.

Är köksinredning för 250 000kr ink vitvaror lågt? Kanske det är. Lägger på lite till där då. Även transporterna är endast för byggmaterial i stora delar. Är god vän med en projektledare på Beijer. Dealar till mig priserna med honom sen.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du verifierat ex avstyckning, nybyggnadskarta, ka mm. Tycker det ser lite billigt ut.

Garageport 35k var väl lite åt andra hållet om du inte tänkt bygga maskinhall?
Japp, svtyckningen delar jag med 2 grannar som styckade utav min svärfar. Ka har max tak kostnad 23k.
 
Har du tagit med ställningar och lyft med ex kranbil?

Garage för 150 kan vara lite och mycket. Med port för 35 låter det lite. Typ 10k per kvm skulle jag minst räkna med för garaget.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du tagit med ställningar och lyft med ex kranbil?

Garage för 150 kan vara lite och mycket. Med port för 35 låter det lite. Typ 10k per kvm skulle jag minst räkna med för garaget.
garaget är inte med port. Porten har jag budgeterat 35 000kr.
Bygger garaget helt själv dessutom
 
L Larsrobertp skrev:
garaget är inte med port. Porten har jag budgeterat 35 000kr.
Bygger garaget helt själv dessutom
185k inkl port är fortfarande inte så stort garage.

Banken brukar skicka in budgetarna till centrala avdelningar som handlägger byggkreditiv och de har rätt bra koll på vad det kostar att bygga. Banken brukar också ha en egen mall för budget som de brukar vilja att man använder.

Rådet är att ta till som om det skulle vara totalentreprenad där du inte lyfter ett finger och allt du kan göra själv är bonus. Då lurar du ingen och huset blir klart även om du inte kan göra något själv och alla kompisar och familj plötsligt inte har tid att hjälpa till som de lovat (tyvärr händer det oftare än man tror...).

Gör du för optimistisk budget finns risken att banken inte tycker det är ett realistiskt projekt som inte kommer att bli klart. Så länge som huset är under bygge så har i princip banken ingen säkerhet för lånet.
 
Har du byggt mycket? Om inte testa att bygga något litet åt nån. Typ ett trädäck eller så. Jag tänkte själv att jag kan göra mycket... Men efter att ha snickrat lite inser jag att det är mycket jobb... Mycket mer än man tror...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.