Hejsan!
Det är dags att måla om vår röda sommarstuga. Vad ska vi använda för färg tror ni...?

Till problemen jag ser,
- hyvlade sidan är vänd ut på panelen,
- någon lasyr? Är målad med underst, se bifogad bild,
- en röd slamfärg är sen målad ovanpå detta.. den löser sig med vatten, och jag har hittat en gammal burk slamfärg som var lämnad av tidigare ägare så 90% säker på att det är slamfärg.

Vad kan vi måla med som håller i minst 10år? Vad jag har läst så rekommenderas inte slamfärg på hyvlad sida för att den då blir för tunn och håller inte länge.
Men eftersom de använt slamfärg så kan man väll inte måla med något annat sedan, har jag också läst... vad är era förslag?
Jag vill gärna slippa måla om ofta och vill ha en fin röd stuga länge. Slipper gärna byta panel bara för att den målats felaktigt...

Snälla hjälp. Har ni några erfarenheter av liknande problem?
Stugan är byggd på 80-talet.

//Daniel
En bit av en rödmålad, hyvlad träpanel med löst sittande, flagande färg och en synlig spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd målad träpanel med slamfärg som avlägsnas med en fuktig trasa, monterad järnbeslag syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borsta bort allt löst och måla med en oljefärg i samma kulör.
 
Det är kanske värt ett försök. Någon speciell oljefärg? Funderar på att kolla flyggers alkydoljefärg. Eller kollar jag fel?
 
Slamfärgen brukar innehålla linolja, så det kanske är bäst att fortsätta med det?
 
M
Slamfärg brukar inte bli så fär blank om man torkar med blött papper på den, ser ut som att det kan vara gammal linoljefärg.
Dock kan det ju vara den underliggande färgen som gör en liten luring här.

Om det är slamfärg så bör du kunna borsta bort nästan all färg med en borste. Speciellt om det är en annan färgtyp under.

Det matta torra och det fuktiga glansiga påminner precis om hur gammal linoljefärg beter sig.
 
Även vanlig slamfärg kan ju ”förstärkas” med linolja.
Jag vågar mig inte på en gissning vad det där är, men tycker den ser så matt ut och sen blir så blank ...

Det finns också ett mellanting med 22% linolja som varken är oljefärg eller slamfärg.
Det bästa man då kan göra är att måla med förstärkt rödfärg med linolja tillsat upp till samma procent som den gamla färgen.
 
Du har sannolikt hyvlad panel (som den var förr när man målade med linolja) där hela brädan är hyvlad. Testa att måla med engelsk röd linolja, tex Ottosson. Ingen rimlig människa målade slamfärg på hyvlat förr utan alltid linolja.
 
Vad tror ni om denna färg från falu vapen? De påstår att den ska kunna målas på slamfärg och på hyvlat.
https://www.faluvapen.se/produkter/fasadfarg/

Annars låter det som att ni rekommenderar linoljefärg. Om möjligt så vill jag gärna gå åt det modernare hållet för att göra underhållet så minimalt som möjligt. Men kompatibilitet med nuvarande är ett måste såklart.
 
S smauland skrev:
Vad tror ni om denna färg från falu vapen? De påstår att den ska kunna målas på slamfärg och på hyvlat.
[länk]

Annars låter det som att ni rekommenderar linoljefärg. Om möjligt så vill jag gärna gå åt det modernare hållet för att göra underhållet så minimalt som möjligt. Men kompatibilitet med nuvarande är ett måste såklart.
Kolla först vilken färg det är. Är det linolja har du redan en väldigt underhållsfri yta.
Borsta bara av och måla 3 varv, tungt när man gör det men gör du rätt och har bra färg behöver du inte bry dig på 30 år.
Är det slamfärg så har du också en bra förutsättning för underhållsfritt liv
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.