Vi försöker måla så mycket som möjligt i vårt gamla hus med linoljefärg. Nu har vi målat det 70-talsbruna kaklet i köket med vit linoljefärg med mycket bra resultat. Vi har dock inte målat precis vid spisen. Går det att använda linoljefärg även där med tanke på värmen eller måste vi använda "kakelfärg" (nån epoxibaserad färg som jag sett finns på tex Bauhaus)? Jag har även samma fråga gällande kaklet bakom vedkaminen.
 
C
Marojo Marojo skrev:
Går det att använda linoljefärg även där med tanke på värmen
Vi hade plåtbeklädd yta målad med linoljefärg i direkt anslutning till vedspisen där det dessutom ibland ställdes varma kastruller och sånt, så det borde inte vara något problem. Det jag märkte är att flottstänk kan lämna märken som inte går bort helt, så det kan väl av den anledningen vara något opraktiskt, men det gäller ju många typer av färger.
 
  • Gilla
Marojo
  • Laddar…
Då provar vi det!
 
L
Marojo Marojo skrev:
Då provar vi det!
Funkade det bra?
 
L Lärospånet skrev:
Funkade det bra?
Har faktiskt inte testat än. Kom på att färgen (vit) kanske inte passar så bra med tanke på flottstänk, men vi har inte kommit fram till vad det ska vara istället. Så det är ett halvfärdigt projekt precis som våra 10 andra halvfärdiga projekt i huset :)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Förstår! Varför känner jag igen mig i din beskrivning? :)

Har ni funderat på rostfri plåt?
 
M
C cpalm skrev:
Vi hade plåtbeklädd yta målad med linoljefärg i direkt anslutning till vedspisen där det dessutom ibland ställdes varma kastruller och sånt, så det borde inte vara något problem. Det jag märkte är att flottstänk kan lämna märken som inte går bort helt, så det kan väl av den anledningen vara något opraktiskt, men det gäller ju många typer av färger.
Flottstänk borde tyda på att oljan har mattats ut. Stryk ytan med ett tunt lager kokt linolja så borde det bli som nytt igen.
 
C
M Marcussjogren skrev:
Flottstänk borde tyda på att oljan har mattats ut. Stryk ytan med ett tunt lager kokt linolja så borde det bli som nytt igen.
Njae, de uppstod även när ytan var nymålad. Kan inte dra någon annan slutsats än att fett som får ligga kvar på ytan ett tag tränger in i färgen och det blir en permanent fläck.
 
M
C cpalm skrev:
Njae, de uppstod även när ytan var nymålad. Kan inte dra någon annan slutsats än att fett som får ligga kvar på ytan ett tag tränger in i färgen och det blir en permanent fläck.
Skumt - oljan borde oxidera och motverka sånt men jag kan ha fel :)
 
Tja, om man inte kvistlackar med Shellack så blöder ju kvistar igenom linoljan, så kanske matfett åstadkommer ngt liknande?
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.