Hej alla medlemmar nu behöver jag verkligen er hjälp, jag och mannen har köpt ett hus i Spanien, där vi ska börja med enklare renoveringar, prio ett är detta gräsliga gröna golv, ingen inredningsdetalj kan få detta golv att vara mindre fult tyvärr, och ytan som består av detta golv är ca 150 kvm, vi vill göra om och bygga ut om några år så att lägga pengar på nya plattor är inte ett alternativ då vi isf kommer behöva riva bort det nylagda golvet. Innan vi köpte huset hade vi en svensk besiktningsman som gick igenom huset och han sa att man kunde ”slipa bort” den gröna kulören. Så nu till min fråga kan jag det och vad behöver jag för maskin? Det skulle ju verkligen vara guld värt om det gick, i ett utav sovrummen har dem inte smetat in i en grön färg, (se bild) därav hoppas vi nu innerligt att det går att göra. Jättetacksam för alla tips och råg ni kan ge mig
 
  • Grovt terrazzogolv med stora bitar av mörka stenar inbäddade i en grön färgad cementbaserad länning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrazzogolv med inbäddade stenar i olika nyanser, övervägande gröna och beige toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Det där är väl terrazzo, dvs slipad betong. Har du otur är golvet helt genomfärgat vid gjutningen och går då inte att slipa till annan färg.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där är väl terrazzo, dvs slipad betong. Har du otur är golvet helt genomfärgat vid gjutningen och går då inte att slipa till annan färg.
Å nej kan jag testslipa det först? Hur djupt behöver man gå för att veta om det är kört?
 
Fulkemisten
Svårt att säga. På första bilden ser det flammigt ut så jag kan ha fel, eller är det skuggor och hur ljuset faller på det blanka golvet? Syror kan missfärga betong, är det så kanske att man har städat med fel medel?

Annars är grejen med terrazzo att man tillsätter pigment eller färgad sand när man blandar betongen som förutom sand består av cement och ballast. Ballasten brukar vara marmorkross eller annan krossad hård bergart, det är den som utgör "prickarna". Betongen blir således genomfärgad så hur mycket du än slipar så händer inget.

Terrazzo behöver man nog vattenslipa med en diamantskiva. Jag skulle inte ge mig på en så stor yta själv. Bäst är kanske att höra sig för med en lokal firma/fackman som kan det där som kan säga bättre hur det förhåller sig än mina gissningar över internet.

Till sist så tycker jag att golvet är rätt snyggt. Varje gång jag är i Italien så vill jag lägga terrazzoklinker hemma. Inser dock när jag kommer hem att det passar bäst vid medelhavet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vet inte hur man gör i Spanien, men i Sverige platsgjuts sällan terrazzo med så mycket skarvar. Vilket kanske pekar på att det är plattor.
I.s.f. är det nästan lättare att ta bort plattorna och lägga nya.
Även svårt att bedöma om det är missfärgning eller ett aktivt val av färg, då det på bild 2 inte syns alls.
Terrazzo är inte alls som vanlig betong, utan mer en smet med mycket ballast i. Däremot så slipas det såpass mycket att själva ytan blir ganska slitstarkt ändå.

Skenade iväg lite, men är det platsgjuten terrazzo så går det att slipa, men då är troligen samma färg rätt igenom.
Är det missfärgningar så har det antagligen gått in ganska djupt och ger inte heller mycket effekt av att slipa. Är ni på plats nu så kanske ni kan kolla om det verkar vara plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.