Hej! Bara undrar om någon mer än vi har haft problem med cylinda´s tvättmaskiner? :-[
 
Inte ännu men den är bara 9 år ;D
 
FamFriden skrev:
Hej! Bara undrar om någon mer än vi har haft problem med cylinda´s tvättmaskiner? :-[

Vad är problemet?
 
Hade en kund på mitt jobb som haft en sådan som hon köpt för nästan 7000:- den var helt slut efter bara 4 år.
 
Mercafreak skrev:
Hade en kund på mitt jobb som haft en sådan som hon köpt för nästan 7000:- den var helt slut efter bara 4 år.
Hur många tvättar per dag?
 
sverre skrev:
Hur många tvättar per dag?
Bra fråga. Jag ställde aldrig den utan sålde en ny maskin till kunden istället :D
 
Jag har Cylinda disk, tvätt, tork, fläkt, mikro, ugn och häll och allt har fungerat utan problem.
 
sverre skrev:
Vad är problemet?
Vi köpte vår cylinda FTL56 för ca 1 år sedan. När vi hade kommit hem från vår semester nu i maj och jag skulle tvätta,när sedan tvätten var klar hade min blusärm fastnat i en av de innersta hålet i trumman. När jag såg detta satt den rejält fast så jag försökte få loss den, men då drog jag sönder en bit av ärmen.När jag körde tvättomgång nr 2 tickade det och väsnades när den centrifugerade.Jag ringde servic och de sa att trumman och motorn behövdes bytas!!!!! Den är som sagt bara 1år gammal.. >:(
 
FamFriden skrev:
Vi köpte vår cylinda FTL56 för ca 1 år sedan. När vi hade kommit hem från vår semester nu i maj och jag skulle tvätta,när sedan tvätten var klar hade min blusärm fastnat i en av de innersta hålet i trumman. När jag såg detta satt den rejält fast så jag försökte få loss den, men då drog jag sönder en bit av ärmen.När jag körde tvättomgång nr 2 tickade det och väsnades när den centrifugerade.Jag ringde servic och de sa att trumman och motorn behövdes bytas!!!!! Den är som sagt bara 1år gammal.. >:(
Inte kul!

Hoppas att det gick på garantin så ni åtminstonne slapp betala!

Jag vet att dom har haft problem med vassa kanter i dom utstansade hålens baksida på trumman, sedan vet jag att dom rekomenderar att bara centrifugera med 1200 varv, då högre varvtal sliter onödigt mycket på kläder och maskin (det är mer ett säljargument, än praktisk nytta!)
 
sverre skrev:
Inte kul!

Hoppas att det gick på garantin så ni åtminstonne slapp betala!

Jag vet att dom har haft problem med vassa kanter i dom utstansade hålens baksida på trumman, sedan vet jag att dom rekomenderar att bara centrifugera med 1200 varv, då högre varvtal sliter onödigt mycket på kläder och maskin (det är mer ett säljargument, än praktisk nytta!)
Som tur var så tog vi en trygghetsförsäkring på 5 år,så om inget annat gäller så gäller väl den. Vi tog försäkringen pga strul med vår gamla cylinda 2-51.Efter 3 år hoppade remmen av, vi pillar inte själva med att skruva av,så vi kallade på service,då även sa jag till service killen att jag tyckte det tickade i maskinen, han sa att det var ok.han fixade remmen. 6 månader senare blev maskinen bullrig och konstig igen, tillkalla service, kolet måste bytas,påpekade tickandet, fortfarande ok. 7 månader senare ändrades tonläget i maskinen och det började osa bränt. Då hade hela motorn pajjat. Har det varit motorn hela tiden? pga tickandet? Service tillkallade och han ville byta motorn till ett pris av 2750 kr men nu hade vi lagt ut så mycket pengar på maskinen, och ifrågasatte om den kommer att hålla? vi avböjde och hoppades på att det var ett måndagsexemplar. För att inte betala killen 800 kr för tillkallning av service köpte vi dock en ny cylinda ftl 56 som nu oxå börjat strula. Man blir väldigt trött på sådant här. Hoppas ni andra har tur med era maskiner. :-[ :'( :D
 
Angående Cylindas tvättmaskiner, så har det funnits problem med toppmodellerna, alltså de som centrifugerar med 1600 varv.
Numera är dock motorn bytt till en borstlös variant som håller bättre.
Men ett tips till alla som inte vill ha bekymmer:
Centrifugera inte mer än 1200 varv. Påfrestningarna ökar markant vid maxfart och påverkar självklart livslängden. Det gäller förövrigt inte bara Cylinda.
Jag har haft min FTL 56 i sju år utan några bekymmer.
 

Jag har en Cylinda som min farmor köpte 1979.......den går som en klocka, men det var ju på den tiden man kunde bygga vitvaror ;D ;D ;D

;)Mats
 
Jaha så nu var motorn och trumman bytt!! Hoppas hoppas att den kommer att gå som MatteFalun`s. Håll tummarna. ::) ::) ::) ps. Tack för tipset med varvtalet, har nu sänkt till 1200 varv. ds. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.