Det enda problemet med den här lösningen är väl att se till att ventilationen blir tillräckligt stor. Fläkten är väl från början dimensionerad för att ventilera ut rätt mängd luft.
 
Är dimmern är godkänd för att köra fläktar (motorer)?
Många dimmrar är bara godkännda för glödlampor.
 
En takfläkt har en AC-motor alltså gjord för 50 Hz växelström. En dimmer hackar sönder 50 Hz pulsen i bitar. Fläkten tappar kraft men inte varvtal.
 
  • Gilla
Erik träskalle
  • Laddar…
BAS
Hur kan en fläkt tappa kraft men bibehållet varvtal?

Ett fläkthjul som snurrar blåser igenom en viss mängd luft vid ett visst varvtal och då krävs en viss motoreffekt, annars sjunker varvtalet eftersom motorn inte orkar hålla det uppe. Vill man behålla varvtalet med mindre effekt måste man ändra på bladvinklarna hos fläkten på samma sätt som vissa flygplan gör.

Och AC dimmers för motorer funkar ju för att reglera varvtalet, men om det är bra för motorn har jag ingen aning om.
 
Fel grejer orsakar bränder. Sånt snicksnack att disskutera om fläkten mår bra eller dåligt när det är tusen gånger viktigare att fundera på om huset brinner ner eller inte? :surprised:

För att styra en fläkts hastighet ska man använda en tyristor, inget annat. Be en behörig elektriker installera en sådan.

Att spara några kronor genom att köpa en billig "dimmer" som kanske fungerar är nåt man bittert ångrar den dagen skiten tar eld...
 
En vanlig dimmer pajar. En motor är en induktiv last. Om du använder en tyristor som inte tål induktiv last kommer strömstöten knäcka din dimmer då du sänker spänningen...

Det som kommer att hända är att du får byta dyra dimrar...

Köp en riktig varvtalsregulator avsedd för elmotorer, t.ex. artikel 32-7691 398 spänn hos clas i sjön, (eller nån annanstans)
 
Här finns en tyristorstyrning: http://www.luftmiljo.se/tyristorer.asp?sessionid=895580179 Det verkar som dom flesta fläktar är försedda med en termokontakt som stoppar fläkten om den skulle gå varm. Dimmers brukar det också sitta säkringar inbyggda i för att skydda mot överlast.

 
Ser exakt ut som klasses, men 200 spänn dyrare ;)
 
jonasmj skrev:
Fel grejer orsakar bränder. Sånt snicksnack att disskutera om fläkten mår bra eller dåligt när det är tusen gånger viktigare att fundera på om huset brinner ner eller inte? :surprised:

För att styra en fläkts hastighet ska man använda en tyristor, inget annat. Be en behörig elektriker installera en sådan.

Att spara några kronor genom att köpa en billig "dimmer" som kanske fungerar är nåt man bittert ångrar den dagen skiten tar eld...
Oh vad jag stör mig på när en bransch använder en föråldrad term från någon annan bransch.

A) de där burkarna innehåller fler komponenter. En thyristor är en liten trebent elektronikkompoent, varken mer eller mindre. Att kalla en såndär motorregulator för thyristor är ungefär som att kalla köksradion för "en transistor". Det trodde jag de flesta slutat med för länge sedan.

B) Jag är helt övertygad om att regulatorburkarna innehåller bland annat en triac, men ingen thyristor. Det är bara i vissa specialfall där det är större motorer och liknande inblandat man använder thyristorer, till exempel om man vill reglera en likströmsmotor, speciellt om motorn matas från trefas.

C) Ett korrekt namn för både thyristorstyrningar och triacstyrningar är "fasvinkelstyrning". Numera är det förbjudet att installera sådana med högre effekter utan speciella undantag. Jag tror dock att den där fläktmotorn inte är några problem att reglera.

D) när det gäller brandrisk så är risken att man matar på så lite ström att fläkten inte orkar röra sig, men ändå nog att värma upp den. När den står still så kyler den inte sig själv och då kan det bli brasa, även om risken inte är så stor. Det man egentligen vill ha är en varvtalsreglering som har någon slags givare som känner av fläktvingarnas rörelse, och inte går att ställa på lägre än ett visst varvtal (förutom avstängd), och som då det inte hjälper att öka strömmen till motorn slår av den helt om varvtalet inte blir högt nog. På köpet får man då brandskydd mot skurna lager.

Å andra sidan går väl alla ventilationsfläktar sönder förr eller senare, och de bör tåla att "köra fast" utan att det blir brandrisk, eller hur ?
 
  • Gilla
Kompiz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.