Jag hade dragit bort lister och dörrfoder, sen satt gipsskivor med fullhöjd där det är möjligt. Blir ju hur mycket spackling som helst annars.

Sätt pappremsa eller glasfiberremsa i skarvarna innan du spacklar. Saknas det försänkning så snedskär du. Sätt inga försänkningar i hörnen så räcker det med latexfog.

Måla med tapetgrund innan du målar med väggfärg.
 
Dörrfoder och lister sätter man ju sedan utanpå/ovanpå gipsskivorna.
 
Är det en elledning uppe vid taket?
Ser ut som en äkta Kulo.
Om det är en elledning får ni inte bygga över den. Inte, nä ää

Sedan ser det inte så bra ut med gipsjobbet, kan vara så att den ”fula tapeten” hade varit snyggare.

Protte
 
Ja, ser ut som en kulo där. Frågan är om TS inte borde ta detta som ett övningsjobb och plocka ner allt ink lister så det kan bli nåt vettigt resultat. Med tanke på den spackling som är gjord till höger ser inte det heller ut att va nån stark sida.
Sen beror det ju lite på vilken finish man söker men det går knappt att rädda det som är idag.
 
  • Gilla
vvalle
  • Laddar…
Det där projektet är ju bortom räddning.
Skruva ner och ta bort foder och lister. Ta bort elkabel vid taket.
Minst jobb och blir ett vettigt resultat. Alternativt ha kvar listerna och montera 6mm renoveringsgips.
Som det är nu är blir det ett spacklande till helvetet.
Alternativet är ju att ta bort gipsen, spackla hål och andra stora ojämnheter på existerande väg limma en cover up tapet som man sedan målar på. Då kan alla lister och elkabeln sitta kvar.
 
Ang. pappremsa så anser jag att det är lättare att få till det med armeringsremsa i dubbla lager. Jag har nyss satt ny gips i hela vårt hus och det tog ett par skarvar innan man fick till det utan att pappen reste sig med bubblor som resultat. Jag vet att det råder delade meningar kring detta men jag anser att det är lättare att få ett bra resultat med armering, speciellt om man är ovan.

Ps. INGA av mina dubbla armeringsskarvar har ännu spruckit.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, ser ut som en kulo där. Frågan är om TS inte borde ta detta som ett övningsjobb och plocka ner allt ink lister så det kan bli nåt vettigt resultat. Med tanke på den spackling som är gjord till höger ser inte det heller ut att va nån stark sida.
Sen beror det ju lite på vilken finish man söker men det går knappt att rädda det som är idag.
Blev ändå ganska nöjd faktiskt, inte helt perfekt men ok:)
 
  • Renoveringsarbete med ommålad vägg, stege och målarutrustning på ett täckt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering med verktyg och material på bord, person i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Andersson3209 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.