20m och i ca 7m har den skadats.
Går det att laga på något sätt?
Eller är det bara på med ny stickpropp...
?

Närbild på skadad elkabel med blottade ledare och sliten isolering hållen av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Jag har skarvat gummikabel med vulktejp och det hållit tätt i många år, dessutom lika flexibelt som gummit själv. Det måste dock till att man är noggrann och inte slarvar. Då har jag iofs lött ihop innerledarna, krympslangat (sätt på före lödningen av enskilda ledarna), och sedan vulktejpat yttre skiktet för täthet.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Dela den i två bitar och sätt på nya kontakter.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Finns värmekrymp för gummikabel om man vill vara seriös, men ändå inte byta sträckan. Exempelvis en EMKJ-0002. Annars finns det enklare varianter hos clas Ohlsson eller en dosa.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
En annan möjlighet är ju att köpa en helt ny jag ser att Jula har en 20 meters för ca 300:- köper man då även ett uttag (om det g:a inte går att flytta) så kan man sladdar (y)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 3 till
  • Laddar…
Någon "godkänd" skarv eller skarvmetod för gummikabel finns inte, vad jag vet.
Däremot har jag vid nåt tillfälle skarvat gummikabel med presshylsor och krympslang. Man för göra en liten riskanalys utifrån hur och var sladden används.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Någon "godkänd" skarv ekler skarvmetod för gummikabel finns inte, vad jag vet.
Däremot har jag vid nåt tillfälle skarvat gummikabel med presshylsor och krympslang. Man för göra en liten riskanalys utifrån hur och var sladden används.
Vad menas, varför skulle inte den jag föreslog i #4 vara godkänd? Tycker det är att föredra att använda rätt grejer, men har även gjort så som du beskriver, men kräver försiktighet och känsla.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Mjahapp, då finns det alltså särskilt avsedda skarvar för gummikabel, då har jag lärt mig nåt idag också.
Ja, då använder man den.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
MultiMan
alm82 Andreas La Motte skrev:
Billig och bra


[länk]
Observera vad det står i specifikationerna: "2,5 mm²: max 30 V AC/60 V DC. 1,5 mm²: max 450 V. Kabeldiam. 5-12 mm. " Rätt många kablar jag skarvat åt kompisar har varit 2,5mm2. Påpekar mest så man inte köper av misstag till grövre än 1,5mm2.

Måste ju vara extremt tighta isolationmsavstånd om 2,5mm2 inte klarar mer än 30V. Har någon bild inifrån en sådan?
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Billig och bra


[länk]

Köper! Tack.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Billig och bra


[länk]
Stopp nu!
Den skarven är för trädgårdsbelysning max 30V = , 60V~
Kabeln som gått av ser ut att vara 3 eller 5-ledare vad används den till? Är det för 230/400V eller 12/24Volt?
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Köp en ny förlängningssladd finns bättre/sämre för mellan 150-300:- för utomhusbruk i 20 m längd.
Och så sätter du på en ny kontakt på den gamla och får en 13 m, resterande stump på 7 m hade jag kastat.
Inte lönt att hålla på att laga.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Köp en ny förlängningssladd finns bättre/sämre för mellan 150-300:- för utomhusbruk i 20 m längd.
Och så sätter du på en ny kontakt på den gamla och får en 13 m, resterande stump på 7 m hade jag kastat.
Inte lönt att hålla på att laga.
Nu vill TS tvunget skarva men de flesta hade nog gjort som du beskriver. Bättre och billigare på alla sätt. Men tänk dig en 50- eller 100-metersbit istället, då är det säkert bättre att skarva.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.