20 597 läst · 44 svar
21k läst
44 svar
Vi är drabbade av en fuskbyggare
Sida 1 av 3
Vi har råkat ut för en fuskbyggare...
Har gjort två besiktningar och båda visar på massor av fel där den senaste besiktningen upptäckte nya fel baserade på foton som snickaren skickat där de satt upp ångbroms utvändigt. Vi fick veta att detta därmed klassas som "riskkonstruktion" och behöver åtgärdas.
Vi har via advokat ställt krav på ersättning för gamla fel som snickaren inte åtgärdat på mer än 6 månader samt krav på att han ska åtgärda de nya felen.
Snickaren tar avstånd från allt ansvar.
Nu till min fråga: Vi kan dra honom till rätten men värdet på bolaget är i princip noll så risken för att han sätter det i konkurs är överhängande och då står vi med våra advokatkostnader och behöver ändå åtgärda.
VAD FAN GÖR MAN???
Jag har börjat förlika mig med att vi får betala åtgärderna själva MEN vill fanimej inte se denna fuskare få fortsätta samtidigt som min familj går på knäna. Vad hade ni gjort?
(förstår att min korta beskrivning inte ger insyn men orkar inte dra det i detalj, hoppas det är ok)
Kim
Har gjort två besiktningar och båda visar på massor av fel där den senaste besiktningen upptäckte nya fel baserade på foton som snickaren skickat där de satt upp ångbroms utvändigt. Vi fick veta att detta därmed klassas som "riskkonstruktion" och behöver åtgärdas.
Vi har via advokat ställt krav på ersättning för gamla fel som snickaren inte åtgärdat på mer än 6 månader samt krav på att han ska åtgärda de nya felen.
Snickaren tar avstånd från allt ansvar.
Nu till min fråga: Vi kan dra honom till rätten men värdet på bolaget är i princip noll så risken för att han sätter det i konkurs är överhängande och då står vi med våra advokatkostnader och behöver ändå åtgärda.
VAD FAN GÖR MAN???
Jag har börjat förlika mig med att vi får betala åtgärderna själva MEN vill fanimej inte se denna fuskare få fortsätta samtidigt som min familj går på knäna. Vad hade ni gjort?
(förstår att min korta beskrivning inte ger insyn men orkar inte dra det i detalj, hoppas det är ok)
Kim
Moderator
· Stockholm
· 51 946 inlägg
Vad har han för argument för att inte åtgärda?
Vad är läget, är huset slutbesiktigat? Godkänd slutbesiktning med anmärkningar?
Om du har en färdigställandeförsäkring så bör ju den gå in ifall byggaren går i KK innan huset är färdigbyggt. Jag tror att den slutar gälla när det finns en godkänd slutbesiktning, även om det finns anmärkningar.
Hur är summan 150k framräknad? Är det en summa som det borde kosta att åtgärda felen?
Om ett fel är orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till felets "värde" för beställaren, så har entreprenören rätt att kompensera ekonomiskt, istället för att åtgärda. Då blir kompensationen räknad mot vilken förlust det är för beställaren att leva med felet. Alltså oftast dramatiskt lägre än kostnaden för att rätta felet.
Vad är läget, är huset slutbesiktigat? Godkänd slutbesiktning med anmärkningar?
Om du har en färdigställandeförsäkring så bör ju den gå in ifall byggaren går i KK innan huset är färdigbyggt. Jag tror att den slutar gälla när det finns en godkänd slutbesiktning, även om det finns anmärkningar.
Hur är summan 150k framräknad? Är det en summa som det borde kosta att åtgärda felen?
Om ett fel är orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till felets "värde" för beställaren, så har entreprenören rätt att kompensera ekonomiskt, istället för att åtgärda. Då blir kompensationen räknad mot vilken förlust det är för beställaren att leva med felet. Alltså oftast dramatiskt lägre än kostnaden för att rätta felet.
I kort säger han att han åtgärdat samtliga fel. Våra krav är dock på de fel som inte är åtgärdade.H hempularen skrev:Vad har han för argument för att inte åtgärda?
Vad är läget, är huset slutbesiktigat? Godkänd slutbesiktning med anmärkningar?
Om du har en färdigställandeförsäkring så bör ju den gå in ifall byggaren går i KK innan huset är färdigbyggt. Jag tror att den slutar gälla när det finns en godkänd slutbesiktning, även om det finns anmärkningar.
Hur är summan 150k framräknad? Är det en summa som det borde kosta att åtgärda felen?
Om ett fel är orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till felets "värde" för beställaren, så har entreprenören rätt att kompensera ekonomiskt, istället för att åtgärda. Då blir kompensationen räknad mot vilken förlust det är för beställaren att leva med felet. Alltså oftast dramatiskt lägre än kostnaden för att rätta felet.
Det är endast ett rum vi har byggt ut så vi saknar färdigställandeförsäkring. Vid första besiktningen blev entreprenaden godkänd, vi kommer nu att reklamera den besiktningen av just den anledningen (på inrådan av vår advokat).H hempularen skrev:Vad har han för argument för att inte åtgärda?
Vad är läget, är huset slutbesiktigat? Godkänd slutbesiktning med anmärkningar?
Om du har en färdigställandeförsäkring så bör ju den gå in ifall byggaren går i KK innan huset är färdigbyggt. Jag tror att den slutar gälla när det finns en godkänd slutbesiktning, även om det finns anmärkningar.
Hur är summan 150k framräknad? Är det en summa som det borde kosta att åtgärda felen?
Om ett fel är orimligt dyrt att åtgärda i förhållande till felets "värde" för beställaren, så har entreprenören rätt att kompensera ekonomiskt, istället för att åtgärda. Då blir kompensationen räknad mot vilken förlust det är för beställaren att leva med felet. Alltså oftast dramatiskt lägre än kostnaden för att rätta felet.
Summan är beräknad från besiktning nr2 där varje nödvändig åtgärd fått en kostnad av besiktningsmannen.
När jag var förbi lokala Biltema i vår lilla stad stötte jag på snickaren så konfronterade honom. Blev inte helt genomtänkt men med tanke på att han är helt omöljig att nå så chansade jag.
Han ville inte prata med mig utan hänvisade till sitt ombud (som förra veckan meddelade att han inte representerar snickaren!!)
Jag frågade specifikt om varför han använt ångbroms istället för vindduk utvändigt och då sa han att han gjort som han alltid gjort tidigare...
Vet inte om mötet gav något mer än att han tror att han har ett ombud och att jag nu på nytt via ombudet efterfrågat ett möte.
Det låter som han faktiskt tror att han har rätt och att inte förstått att han saknar ombud.
Han ville inte prata med mig utan hänvisade till sitt ombud (som förra veckan meddelade att han inte representerar snickaren!!)
Jag frågade specifikt om varför han använt ångbroms istället för vindduk utvändigt och då sa han att han gjort som han alltid gjort tidigare...
Vet inte om mötet gav något mer än att han tror att han har ett ombud och att jag nu på nytt via ombudet efterfrågat ett möte.
Det låter som han faktiskt tror att han har rätt och att inte förstått att han saknar ombud.
Det låter som en gravt inkompetens låtsasbyggare!
Lägger dom inte ångbroms runt husen i amerika? Tyvek och sånt, och kanske andra ställen också.
EDIT: googlade själv och nä det är diffusionsöppet. Men det ser ut på bilderna som dom lindar in husen i plast där borta...
EDIT: googlade själv och nä det är diffusionsöppet. Men det ser ut på bilderna som dom lindar in husen i plast där borta...
Trist när sånt händer.
Ibland undrar jag hur sådant kan hända...Har man gjort lite förstudie och kollat upp de man anlitar,
Jag menar både om man kan kolla på omdöme på nätet.
Man kan be och få referens och sedan ringa och kollade upp det.
Förra året skulle vi byta tak och då fick vi 3 offert och då råkade jag känna min granne som hade anlitat ett av bolag jag fick offert från och jag knackade på dörren ( Kände inte grannen) och pratade lite med honom och förklarade att jag håller på kolla upp offert och fick av slump reda på att han grannen hade anlitat ett av dem och frågade vad han tyckte och jag kan säga att tur att jag gjorde det! Det var massa strul och förseningar osv. de hade inte rekommenderat oss dem.
annat fall var att ett av offerten jag fick skulle jag typ vara lägga ut en stege så kan de komma och göra bedömning och sedan skickar dem offert till mig och när jag typ påtalade för dem att det vore bra att vi sitter ned kanske någon dag så får du gå igenom lite med oss och att vi kan ses.och få träffa någon som vi eventuellt anlitade De lovade mig visst det går att ordna. Men sedan skickade de bara ett mail och fråga om vi acceptera offerten och de kan påbörja jobbet? Det var en av de stora tak firmorna som finns i sthln. Nonchalanta!!
Vet de vad service innebär+ Bara för de är stora och har fått goda omdöme kan de inte bete sig så där.
Sedan kom det till sista offerten. Det var en kvinna som kom hem och mätte och pratade i lugn och ro och min kille gillade dem för han fick bra intryck. För att göra det säkra så ringde jag upp de referenser och frågade dem massa frågor både om de håller tiden, Gjorde dem något fel, kunde man nå projektledaren. Tog de sönder något och gjorde de yrkesmässigt rätt det som de gjorde om de visste. Var det något som de var mindre bra .mfl och det slutade med att vi anlitande dem. Och under byte av takfönster råka de ta sönder vårt sten diskbänk och det blev lite dialog men det var hela tiden ingen snack om saker att de skulle ersätta oss. Det var de väldig tydliga med . Och vi betalade inte fakturan med tak bytet förrän diskbänken var bytt. Vi fick en snarliknande som vi hade sedan tidigare.
Ibland undrar jag hur sådant kan hända...Har man gjort lite förstudie och kollat upp de man anlitar,
Jag menar både om man kan kolla på omdöme på nätet.
Man kan be och få referens och sedan ringa och kollade upp det.
Förra året skulle vi byta tak och då fick vi 3 offert och då råkade jag känna min granne som hade anlitat ett av bolag jag fick offert från och jag knackade på dörren ( Kände inte grannen) och pratade lite med honom och förklarade att jag håller på kolla upp offert och fick av slump reda på att han grannen hade anlitat ett av dem och frågade vad han tyckte och jag kan säga att tur att jag gjorde det! Det var massa strul och förseningar osv. de hade inte rekommenderat oss dem.
annat fall var att ett av offerten jag fick skulle jag typ vara lägga ut en stege så kan de komma och göra bedömning och sedan skickar dem offert till mig och när jag typ påtalade för dem att det vore bra att vi sitter ned kanske någon dag så får du gå igenom lite med oss och att vi kan ses.och få träffa någon som vi eventuellt anlitade De lovade mig visst det går att ordna. Men sedan skickade de bara ett mail och fråga om vi acceptera offerten och de kan påbörja jobbet? Det var en av de stora tak firmorna som finns i sthln. Nonchalanta!!
Vet de vad service innebär+ Bara för de är stora och har fått goda omdöme kan de inte bete sig så där.
Sedan kom det till sista offerten. Det var en kvinna som kom hem och mätte och pratade i lugn och ro och min kille gillade dem för han fick bra intryck. För att göra det säkra så ringde jag upp de referenser och frågade dem massa frågor både om de håller tiden, Gjorde dem något fel, kunde man nå projektledaren. Tog de sönder något och gjorde de yrkesmässigt rätt det som de gjorde om de visste. Var det något som de var mindre bra .mfl och det slutade med att vi anlitande dem. Och under byte av takfönster råka de ta sönder vårt sten diskbänk och det blev lite dialog men det var hela tiden ingen snack om saker att de skulle ersätta oss. Det var de väldig tydliga med . Och vi betalade inte fakturan med tak bytet förrän diskbänken var bytt. Vi fick en snarliknande som vi hade sedan tidigare.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Det händer i Florida ja. Både helt tät folie och ångbroms.DennisCA skrev:
Det är för att uteluften "alltid" är varmare och fuktigare än inomhusluften,
så de vill undvika att få in fukt i väggarnas isolering utifrån.
Ja du har rätt så klart och så här i efterhand ser man givetvis allt vi borde gjort...Happy75smile skrev:Trist när sånt händer.
Ibland undrar jag hur sådant kan hända...Har man gjort lite förstudie och kollat upp de man anlitar,
Jag menar både om man kan kolla på omdöme på nätet.
Man kan be och få referens och sedan ringa och kollade upp det.
Förra året skulle vi byta tak och då fick vi 3 offert och då råkade jag känna min granne som hade anlitat ett av bolag jag fick offert från och jag knackade på dörren ( Kände inte grannen) och pratade lite med honom och förklarade att jag håller på kolla upp offert och fick av slump reda på att han grannen hade anlitat ett av dem och frågade vad han tyckte och jag kan säga att tur att jag gjorde det! Det var massa strul och förseningar osv. de hade inte rekommenderat oss dem.
annat fall var att ett av offerten jag fick skulle jag typ vara lägga ut en stege så kan de komma och göra bedömning och sedan skickar dem offert till mig och när jag typ påtalade för dem att det vore bra att vi sitter ned kanske någon dag så får du gå igenom lite med oss och att vi kan ses.och få träffa någon som vi eventuellt anlitade De lovade mig visst det går att ordna. Men sedan skickade de bara ett mail och fråga om vi acceptera offerten och de kan påbörja jobbet? Det var en av de stora tak firmorna som finns i sthln. Nonchalanta!!
Vet de vad service innebär+ Bara för de är stora och har fått goda omdöme kan de inte bete sig så där.
Sedan kom det till sista offerten. Det var en kvinna som kom hem och mätte och pratade i lugn och ro och min kille gillade dem för han fick bra intryck. För att göra det säkra så ringde jag upp de referenser och frågade dem massa frågor både om de håller tiden, Gjorde dem något fel, kunde man nå projektledaren. Tog de sönder något och gjorde de yrkesmässigt rätt det som de gjorde om de visste. Var det något som de var mindre bra .mfl och det slutade med att vi anlitande dem. Och under byte av takfönster råka de ta sönder vårt sten diskbänk och det blev lite dialog men det var hela tiden ingen snack om saker att de skulle ersätta oss. Det var de väldig tydliga med . Och vi betalade inte fakturan med tak bytet förrän diskbänken var bytt. Vi fick en snarliknande som vi hade sedan tidigare.
Jag tog in 8 offerter där flera gick bort direkt då de var så dåliga.
Det slutade med att vi valde mellan 3 firmor och gick på den där vi fått rekommendation av grannar.
Jag kollade även ekonomin som såg helt ok ut. Firman funnits sedan 2011 och inte gått med förlust (förrän 2017 som inte fanns tillgängligt att se i feb/mars 2018).
Sen blev det så att den anställda som skulle göra jobbet slutade för att ta hand om sin sjuka fru i Polen så vi fick istället ägaren själv som gjorde jobbet.