Skall investera i en Husqvarna Automower (tror jag?).

Håller dock på att göra klart gräsmattan och lite stensättning just nu. Så blir väl först nästa år.

Dock så har jag två separerade gräsmattor, och behöver ha i åtanke hur jag ska dra begränsningskabel samt guidekabel under plattorna jag ska lägga.

Hade ni dragit som jag ritat enligt bild? Måste ju på något sätt kunna "tvinga" över klipparen till den andra gräsmattan imellanåt. Och tänker att man då ställer in klipparen att följa guidekabeln till dom ROSA prickarna, olika många ggr som är lämpligt. Då kan jag tex tvinga klipparen att följa guidekabeln hela vägen till andra sidan X% ggr. Tänker jag rätt då?

Tror ni det funkar bra att få klipparen att följa guidekabeln över stenläggningen till andra sidan? Det kommer vara ca 1,4m i gångarna där det är som minst. Är det för litet så det kan bli ett problem?
Hade ni lagt begränsningsslingan och guidekabel rätt i marken eller hade ni lagt ett typ 16mm flexrör i marken så att man kan dra det därigenom senare? Kan man ställa in klipparen så att den INTE klipper denna "transport" sträcka?

En annan fråga, jag har ju varit så "smart" trodde jag att jag lagt (eller håller på) marksten runt hela gräsmattan för att klipparen skall kunna köra med hjulet på denna överallt och således kunna klippa hela gräsmattan utan att det skall behöva trimmas något alls. Men, stenarna har ju bara ett djup på ca 14cm. Kommer ens knivarna åt hela vägen fram till stenkanten då? Om inte, finns det något annat märke som gör det? Har ju hört och läst överallt att det är så man ska göra. Men folk lägger väl ändå inte PLATTOR för att det ska funka. Hade ju sett ut som "hej kom o hjälp mig..."

Bifogar två bilder, ett exempel på hur jag har tänkt mig. Och en ren bild som ni själva kan kladda på om ni har lust att hjälpa mig. :)

Översiktsplan över en trädgård med gräsmattor och stenläggningar, markerad med planerade begränsnings- och guidekablar för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av tomtplan med grön gräsmatta, husets kontur och stensättning för planering av robotgräsklippers slinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
- Guiden ser ut att ligga lite tätt ihop i övre delen. Fundera ut en annan lösning
- du anger i % och inte antal gånger klipparen ska välja de olika startpunkterna längs guidekabel
- den klipper inte vid ut- och hemgång längs guidekabel
- om kabel ska läggas i rör eller inte spelar kanske ingen större roll. Ta rör om du känner för det. Liten kostnad för röret.
 
Funkar nog rätt bra det där. Hur brett är det där laddaren står? Har för mig att det bör vara 2–3 meter rak kabel ut från laddaren.

Stenläggningen lär bli klippt ibland när klipparen irrar sig in i passagen, men det gör ju inget så länge det inte är kullersten.

14 cm räcker nog mot väggen, men det är på gränsen skulle jag tro.
 
Måste det vara ett visst avstånd mellan guide kabel när dom går förbi varandra? Kan vara bra att veta. Kan man sätta guide kabeln i 90gr vinkel utan problem?

Det är väl ca 4,5meter till tomtgräns där jag tänkt ha stationen. Minus själva stationen då. Så kanske 4 meter?

Man kan inte ange att det området som är ”transportsträcka” är ett så att säga klippfritt område va?

Vill ju helst inte att klipparen ska hitta in där i onödan och börja klippa, utan bara transportera sig. Ska man kanske minska öppningen till 60cm för att minimera denna ”risk”?
 
C crazytok skrev:
Måste det vara ett visst avstånd mellan guide kabel när dom går förbi varandra? Kan vara bra att veta. Kan man sätta guide kabeln i 90gr vinkel utan problem?
Risken finns nog att klipparen hoppar från ena kabeln till den andra om de är för nära. Men klipparen går på vänster sida in mot laddaren, så din kurva ligger ”rätt” iom att klipparen går på motsatt sida mot mötande kabel. En halvmeter räcker säkert bra.

Jag skulle göra lite mjukare svängar än 90 grader, men går gör det säkert.



C crazytok skrev:
Det är väl ca 4,5meter till tomtgräns där jag tänkt ha stationen. Minus själva stationen då. Så kanske 4 meter?
Räcker gott och väl.

C crazytok skrev:
Man kan inte ange att det området som är ”transportsträcka” är ett så att säga klippfritt område va?
Tror inte det.

C crazytok skrev:
Vill ju helst inte att klipparen ska hitta in där i onödan och börja klippa, utan bara transportera sig. Ska man kanske minska öppningen till 60cm för att minimera denna ”risk”?
Så kan man göra, men då hittar ju klipparen inte ut heller om den råkar hitta in. Jag skulle inte bry mig, men där kan man resonera olika.

Ett annat sätt är att ha den lilla gräsmattan som en biyta och bara lyfta dit klipparen ibland och låta den köra tills batteriet är slut och sen lyfta tillbaka den. Inget jag själv använder, men någon annan har säkert tips om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.