Tjena !

Skall om någon vecka börja att byta ytterpanel på huset i sammanband med att den ny utbyggnaden skall stomresas.
Är det nödvändigt att tilläggsisolera den befintliga byggnaden och är det lönt.
Jag tycker inte heller att det är särskillt snyggt när fönstrena kommer så långt in, det kommer ju också bli skillnad på den utbyggda delen där fönsrena är i liv med panelen.
Min undran är om det kommer bli sån markant skillnad på uppvärmningskostnaderna, den varma luften stiger ju trots allt uppåt.
Kan tilläggas att jag bytte isoleringen i den gamla delen vid renoveringen (Tjocklek 120 mm) och att det är nya fönster + att jag skall tilläggsisolera vinden.

Tacksam för tips
 
Humm...

Man brukar flytta ut fönstren i samband med att man tilllägsisolerar.. så det är ju lite meck om man nu säger som så..

lönar sig klart det gör det.. frågan är när det lönar sig.. Man brukar ju passa på när man ändå byter fasad, annars så kommer man troligen inte göra det förräns om 20-30 år?

Det man kanske ska fråga sig är: Kommer jag att ångra mig om några år?

Om du nu väljer att göra det så en 120cm till är inte fel.. då spöar du flera nybyggda hus i isolerings tjocklek.. Någon jätte markant skillnad tvivlar jag på att du kommer märka utav..

Testa att göra detta test.. http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/ det ger iallfall en fingervisning av vad du kan tjäna på att bla tilläggsisolera väggarna..
 
Det blir ju lite mickel med att flytta ut alla fönster.
Kollade på energi kalkylen.
om man hade luftvärme pump så blev besparingen 5 %, vet inte om det är lönt då.
Frågan är som du säger om det kommer att känna av det..
 
Tänk på takutsprånget också. Lägger du på 120mm på fasaden är det lätt att takfoten ser oproportionelig ut.
 
Jo det stämmer att det kanske ser lite konstigt ut vid takfoten.
Jag tror att jag hoppar att tilläggsisolera väggarna. håller mig nog till vinden istället.
 
Hej!

I samband med utbyggnad byter vi fasad. (Tar bort Eternit.)
Vi har valt att tilläggsisolera, men bara 50 mm med västkustskivor. Våra gamla väggar består av plank med 1 tum sågspånisolering. Att vi väljer så tunt isoleringstillägg beror mycket på just takfoten som är smal på vårt hus och vi planerar inte att göra om taket just nu.
Vi flyttar också ut fönstren. (vilker ju har som en trevlig bieffekt att man får bredare fönstersmyg på insidan.  :)

Samtidigt drar vi in mellan 400 och 500 mm i taket. Vi tror också att det är där det lönar sig mest att isolera.

/pinebar

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.