P Pappa1986 skrev:
Hej

Utanför vårat sovrumrumsfönster så flyger det en fågel in i fönstret hela tiden.
Den sitter på räcket och efter 15-20 sekunder så flyger den rätt in i fönstret och sen tillbaka på räcket.
Varför gör den såhär,?
Fågeln i fråga är en sädesärla. Förra året hade vi en skata som gjorde likadant.
Har ni kanske något inne i rummet som fågeln är intresserad av?
 
janwide
Var glad att det inte är en älg!
 
  • Gilla
Lostmoose och 6 till
  • Laddar…
S Selah Hs skrev:
Har ni kanske något inne i rummet som fågeln är intresserad av?
Kan vara så. Vi är nudister . Både jag och kvinnan min :crysmile::crysmile:
Bara det inte är en hackspett så blir jag nöjd.
Nä skämt åsido så är det nog en spegelbild som fågeln ser.
 

Bästa svaret

Jag hade det problemet för några år sen, en stor j-a trut som satt på altanräcket och plirade illmarigt på det stora vardagsrumfönstret, och sen kastade sig allt vad den kunde rätt in i rutan. Och detta började den med klockan fyra på mprgonen! Jag gjorde några försök, tillsammans med hunden, att skrämma bort truten, men den flög bara upp och satte sig i en tall nere vid sjön, och så fort vi lämnat altanen var den tillbaka. Så jag kontaktade en fågelexpert (som tar hand om skadade fåglar, vårdar dom och sen släpper ut dom i naturen igen) och han menade på att det tyvärr nog inte fanns nåt annat att göra än att ha ihjäl truten; när de väl fått det på hjärnan att det är en rival i fönstret så går det inte att få dom att ändra sig. Och så slutade det. Med ett kvastskaft lyckades min dåvarande sambo klappa till truten så den landade på altanen, och hunden högg ihjäl den. Hon (sambon, inte hunden) begravde fågeln nere vid sjön.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Instinkt är en stark drivkraft.
 
janwide janwide skrev:
Var glad att det inte är en älg!
Instämmer, dom är bra nyfikna!
Älg tittar in genom ett fönster i en bostad under kvällstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Det var inte så att ni tittade på programmet "Den stora älgvandringen"?
 
  • Haha
Pappa1986
  • Laddar…
O OppfinnarJocke skrev:
Jag hade det problemet för några år sen, en stor j-a trut som satt på altanräcket och plirade illmarigt på det stora vardagsrumfönstret, och sen kastade sig allt vad den kunde rätt in i rutan. Och detta började den med klockan fyra på mprgonen! Jag gjorde några försök, tillsammans med hunden, att skrämma bort truten, men den flög bara upp och satte sig i en tall nere vid sjön, och så fort vi lämnat altanen var den tillbaka. Så jag kontaktade en fågelexpert (som tar hand om skadade fåglar, vårdar dom och sen släpper ut dom i naturen igen) och han menade på att det tyvärr nog inte fanns nåt annat att göra än att ha ihjäl truten; när de väl fått det på hjärnan att det är en rival i fönstret så går det inte att få dom att ändra sig. Och så slutade det. Med ett kvastskaft lyckades min dåvarande sambo klappa till truten så den landade på altanen, och hunden högg ihjäl den. Hon (sambon, inte hunden) begravde fågeln nere vid sjön.

Precis en fågel fattar inte att är en spegelbild.
 
H hagv skrev:
Instämmer, dom är bra nyfikna!
[bild]
Oj. Den där synen vill man inte möta när man är uppe på natten och tar en macka!
 
% #^%###%#5 skrev:
Oj. Den där synen vill man inte möta när man är uppe på natten och tar en macka!
Nej verkligen inte. Nu var vi i färd med att duka fram tacos på matbordet som står framför fönstren. 2-åringen som satt till bords uppskattade verkligen inte besöket, utan började tokgråta :rofl:
Själv är jag mest glad över att jag hann få en bild, och att altanen höll :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Även skönt att det var första och sista gången (än så länge) som dom kommit så nära. Blir svårt att försöka sänka den med ett kvastskaft. Ännu svårare att få nån av katterna att ha ihjäl den efter det :p
 
  • Haha
  • Gilla
Lilak och 5 till
  • Laddar…
H hagv skrev:
Även skönt att det var första och sista gången (än så länge) som dom kommit så nära. Blir svårt att försöka sänka den med ett kvastskaft. Ännu svårare att få nån av katterna att ha ihjäl den efter det :p
Du har för små kattor!
afrikanska-lejon_1024.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Samma här! En sädesärla har flugit in/mot och pickat på typ alla våra fönster närapå konstant i drygt 1 veckas tid. Börjar mattas av lite, var intensivare i början. Börjar när solen går upp och håller på hela dagen. Lite segt att bli väckt för tidigt på morgonen. Naturliga urvalet gör förhoppningsvis att det inte blir några ungar (har ju fullt upp att jobba mot fönster) efter den. Lika dum som den här är kan aldrig vara bra. :thinking:
 
O OppfinnarJocke skrev:
Jag hade det problemet för några år sen, en stor j-a trut som satt på altanräcket och plirade illmarigt på det stora vardagsrumfönstret, och sen kastade sig allt vad den kunde rätt in i rutan. Och detta började den med klockan fyra på mprgonen! Jag gjorde några försök, tillsammans med hunden, att skrämma bort truten, men den flög bara upp och satte sig i en tall nere vid sjön, och så fort vi lämnat altanen var den tillbaka. Så jag kontaktade en fågelexpert (som tar hand om skadade fåglar, vårdar dom och sen släpper ut dom i naturen igen) och han menade på att det tyvärr nog inte fanns nåt annat att göra än att ha ihjäl truten; när de väl fått det på hjärnan att det är en rival i fönstret så går det inte att få dom att ändra sig. Och så slutade det. Med ett kvastskaft lyckades min dåvarande sambo klappa till truten så den landade på altanen, och hunden högg ihjäl den. Hon (sambon, inte hunden) begravde fågeln nere vid sjön.
Konstig fågelexpert. Som påpekats tidigare räcker det ju med att täcka för fönstret ett tag eller sätta upp en bild på en rovfågel.
Antagligen är det olagligt att ta död på djur på det sättet också.
 
Hängde upp ett lakan igår. Hjälpte inte.
Ska idag sätta ut ungarnas skyltdocka och se om det kan hjälpa.:thinking: lite Dolly-style kläder kan kanske hjälpa. :crysmile: hade skrämt iväg mig iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.