Här kommer bilderna. Ser ganska bra ut, en del sprickor som samlar mog (tror jag läste ordet) och som kan skapa sprickor i toppning (påstås det). Lite rötter vid kant mot natur. Lite bulor, avrinning dålig på en plats som lär vara lätt att avhjälpa med fräsning. Ganska god asfalt i övrigt från 1979. Vi bygger nya garage och där har fråga om fräsch asfaltering kommit upp. 1 meter bred remsa strax utanför garage ingår längs alla längor, måste asfalteras av byggföretaget. Själv som snål norrlänning skulle jag godkänna som den är det övriga. En offert är på 275 kr m2 inkl moms inklusive fräsning och toppning av 2200 m2, samt etablering (ett proffsföretag som bara asfalterar). En andra är på 288 kr inkl moms m2 och etablering, men BARA toppning 20-40 mm (ett byggföretag som anlitar underentreprenör som vi inget vet om). Det borde ju vara självklart att fräsning och toppning är bättre än bara toppning. Vad säger mer kunnig Asfalterad uppfart med sprickor och bulor nära natur och garage, kräver möjlig fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta med sprickor och rötter intill, nära parkerade bilar och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart med sprickor, bulor och rötter nära kanten, behov av reparation synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart med sprickor och rötter vid kanten, samt dålig avrinning på ett ställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta med sprickor och bulor nära garage med orange dörrar och naturlig vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad yta med synliga sprickor och ojämnheter, bulor och dålig avrinning nära stora stenar och gräskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a i ämnet? Tacksam för påpekande och kommentarer.
 
Tillägg: Det går inte att köra igenom längorna som ni ser. Maskinen kan gå 1-3 meter bortom asfaltkanten, men måste backa ut. Men bägge offerterna är följder av besiktning på plats och mätning av areal och annat. Två/tre områden som ligger 50 meter från varann.
 
Någon form av fräsning borde det väl vara i det priset som du fått? Det går ju inte att lägga 3-4 cm ny asfalt framför garageportarna för då går det ju inte att öppna om man inte fräser ner den gamla beläggningen en bit utåt.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
De skär med skärtrissa bort en meter remsa som slits bort. Grusunderlag där de sedan lägger de på ny asfalt på denna 1 m remsa och skarvar till befintlig asfalt. Remsan är redan utskuren i en del av garagebygget. Det blir 470 m2 remsa totalt. Således är det 470 meter garagelänga och 182 garage. Byggföretaget fråser inget. Tar bort 1 me asfalt och lägger på nytt. Det andra företaget fräser tror jag rubb och stubb, även (hela/halva) den nylagda remsan. Annars får man väl problem med nivåskillnader och vatten rinner in i garaget. .
 

Bästa svaret

harry73
Bulan på tredje bilden är för att undvika att regnvattnet kommer in i garagelängan.
Asfalten ser bra ut och sprickorna inte så farliga. Man kan täta dom om man vill, men annars skulle jag inte göra någonting och spara en halv miljon åt föreningen.
Om 10 år kan det vara dags men det kan också hålla längre.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Dom backar in med läggaren och kör utåt. Annars hade dom förstört den nya asfalten direkt.
 
  • Gilla
Winsa
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Dom backar in med läggaren och kör utåt. Annars hade dom förstört den nya asfalten direkt.
Ja, det är ju självklart att det är så. Det är ett ex på om man inte kan tänka efter i enkla saker. När man väl får höra då först förstår man.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Fräs och toppa. Topp 30-45mm.
Topp (tror) jag aldrig är tjockare än 45, men allt beror väl på underarbetet. Jag har aldrig varit med om mindre än 80 ABS och 45 ABT för ytor avsedd för fordonstrafik. 40-45 är avsedd för GC-banor
 
  • Gilla
Winsa
  • Laddar…
harry73
N Nacka3 skrev:
Fräs och toppa. Topp 30-45mm.
Topp (tror) jag aldrig är tjockare än 45, men allt beror väl på underarbetet. Jag har aldrig varit med om mindre än 80 ABS och 45 ABT för ytor avsedd för fordonstrafik. 40-45 är avsedd för GC-banor
Förlåt men du är ute och cyklar:oops:
Det finns många slitlager som kan läggas tunnare, men allt beror på största stenstorlek. Tjockleken ska vara mer än 2x största stenen och mindre än ca 4x största sten.
ABT8 kan man då lägga mellan 20 och 30mm medan ABT16 ligger mellan 35 och 60mm. Samma gäller för ABS
ABS lägger man inte 80mm tjockt men du kanske tänkte på AG?
På en parkeringsyta är det rätt så vanligt med 40 - 50 mm ABT16 direkt på förstärkningslager och obundet bärlager.
Det finns många kommuner där det är standardbeläggning på villagator med
 
  • Gilla
Winsa
  • Laddar…
Ok. Ja du verkar ha bra koll så du har nog rätt :)
 
Mikael_L
W Winsa skrev:
Vi bygger nya garage och där har fråga om fräsch asfaltering kommit upp. 1 meter bred remsa strax utanför garage ingår längs alla längor, måste asfalteras av byggföretaget.
Var inte detta ny information? Att ni ska ha dit ett byggföretag som ska ombesörja en del asfaltering, och att den dealen redan är klar?

Om man tar Harry73's svar och kombinerar detta med denna info så kan man ju tänka sig att, när det redan står en asfalteringsfirma där, att man försöker få de att lägga lite lite extra jobb (som föreningen naturligtvis betalar direkt till firman) för att bara fixa till lite på något enstaka ställe, där det är som värst.
Dvs inga hela nya ytor, men försöka förlänga tiden till åtgärd med en 10-20 år till.


Men det gäller förstås då att ta kontakt med asfaltsfirman pronto. De lägger troligen ganska täta scheman med inbokningar, så jag tror det är lönlöst att försöka stå och deala med dom då dom väl är på plats.
 
Jag tycker det verkar vara ett vettigt pris du fått för att vara i Stockholmsområdet. Du kan inte jämföra priset i en upphandling med en stor kommun som Borås.

Bäst resultat får du ju om du fräser bort den gamla asfalten men blir ju givet dyrare då de behöver ta ditt ett fräs-gäng med ny etablering osv.

Se till att ta in offerter från de tre stora, Peab, Skanska och NCC.
 
  • Gilla
Winsa
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var inte detta ny information? Att ni ska ha dit ett byggföretag som ska ombesörja en del asfaltering, och att den dealen redan är klar?

Om man tar Harry73's svar och kombinerar detta med denna info så kan man ju tänka sig att, när det redan står en asfalteringsfirma där, att man försöker få de att lägga lite lite extra jobb (som föreningen naturligtvis betalar direkt till firman) för att bara fixa till lite på något enstaka ställe, där det är som värst.
Dvs inga hela nya ytor, men försöka förlänga tiden till åtgärd med en 10-20 år till.


Men det gäller förstås då att ta kontakt med asfaltsfirman pronto. De lägger troligen ganska täta scheman med inbokningar, så jag tror det är lönlöst att försöka stå och deala med dom då dom väl är på plats.
Ja just det Mikael. Vi har ett byggföretag som bygger garage och de skall enligt offert även lägga ny asfalt 1 meter längs längorna. River bort det gamla. Jag vill laga här och där där det behövs Inte hela området. Det har jag försökt få igenom i styrelsen. Men av någon anledning så vill man ha hela området toppat med 20-40 mm asfalt (som inte nämner kvalité i offerten). Men offerten är rejält dyrare än ett proffsföretag, trots att de har grejerna på plats. Men etableringskostnaden är bara ca 5-10 kr m2 för en yta på 2200 m2. Så försumbar. Vi får hela ytan fräst och toppad för samma pris som Byggföretaget på plats erbjuder för att toppa. Och med fräsning så kan man jämna ut avrinning som vi har lite problem med., Om jag fick råda så bara reparation på ett enda ställe där avrinningen är dålig., Toppa där och höja nivån. Sedan kan det även bli problem med vatten i fel riktning om man bara lägger på 20-40 mm över hela längan. Det kan vara tillräckligt att det rinner mot garagen. Om man inte ser efter.
 
M Mangan13 skrev:
Jag tycker det verkar vara ett vettigt pris du fått för att vara i Stockholmsområdet. Du kan inte jämföra priset i en upphandling med en stor kommun som Borås.

Bäst resultat får du ju om du fräser bort den gamla asfalten men blir ju givet dyrare då de behöver ta ditt ett fräs-gäng med ny etablering osv.

Se till att ta in offerter från de tre stora, Peab, Skanska och NCC.
Tyvärr har vi misskött och inte begärt in fler offerter än Byggföretaget och en hyfsad stor asfalteringsfirma, som både fräser och asfalterar 35 mm billigare än byggföretaget. Det är rätt pris för asfaltfirman, säger Huddinge kommuns vägförvaltning. (280 kr m2 inkl moms för fräsning, toppning, etablering och 35 mm asfalt ABS). Vi ligger precis i linje med deras råd. Kommunala upphandlingar på kanske 10 mil rak väg är förstås en helt annan sak. Tack för info. Det uppskattas. Som sagt etableringskostnad är bara 5-10 kr/m2 för 2200 m2.
 
W Winsa skrev:
Tyvärr har vi misskött och inte begärt in fler offerter än Byggföretaget och en hyfsad stor asfalteringsfirma, som både fräser och asfalterar 35 mm billigare än byggföretaget. Det är rätt pris för asfaltfirman, säger Huddinge kommuns vägförvaltning. (280 kr m2 inkl moms för fräsning, toppning, etablering och 35 mm asfalt ABS). Vi ligger precis i linje med deras råd. Kommunala upphandlingar på kanske 10 mil rak väg är förstås en helt annan sak. Tack för info. Det uppskattas. Som sagt etableringskostnad är bara 5-10 kr/m2 för 2200 m2.
harry73 harry73 skrev:
Förlåt men du är ute och cyklar:oops:
Det finns många slitlager som kan läggas tunnare, men allt beror på största stenstorlek. Tjockleken ska vara mer än 2x största stenen och mindre än ca 4x största sten.
ABT8 kan man då lägga mellan 20 och 30mm medan ABT16 ligger mellan 35 och 60mm. Samma gäller för ABS
ABS lägger man inte 80mm tjockt men du kanske tänkte på AG?
På en parkeringsyta är det rätt så vanligt med 40 - 50 mm ABT16 direkt på förstärkningslager och obundet bärlager.
Det finns många kommuner där det är standardbeläggning på villagator med
Såhär säger Stockholm om vägbeläggning. Men det är ju som Harry73 säger, beroende på vilket slitlager man lägger.
Stockholms Stad Trafikkontoret Teknisk handbok, 30 mm är minimum på lågtrafikerade gator. Tunnare mot särskilt tillstånd. file:///C:/Users/User/Downloads/TH%20Del%202%20Anl%C3%A4ggning%20(2).pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.