Hörn av ett rum med nyinstallerad gipsskiva på väggen och spacklade skarvar, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har satt upp gipsskiva på dålig tapetserad vägg med hål i hörnet. Kan man måla vitt direkt på eller ska man ha något underlag innan målning?
 
Spackla å slippa innan målning.
Mjukfog i hörn å vid lister kanske.
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
A A.G skrev:
Spackla å slippa innan målning.
Mjukfog i hörn å vid lister kanske.
Kan jag ha latexfog i hörn?
 
Spackla och limma sedan pappremsa med tapetklister över skarvar och i hörn. Du ska inte behöva latexfog i hörnen.

VIll du ha det 100% utan sprickor mot golvlisten så är det bättre att sätta golvlisten först, latexfoga springan i överkan och måla på plats med en bit överlapp upp på väggen. Sedan kan du måla väggen. Det är mycket meckigare men blir snyggare
 
  • Gilla
Asalea66
  • Laddar…
Ärligt talat så ser gipsjobbet inge vidare ut, varför lämnades lister kvar och sen skarvat bitar hej vilt? Pappremsa i skarv, bredspackling, och microlit om det ska bli nåt vettigt.
 
  • Gilla
lopec och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ärligt talat så ser gipsjobbet inge vidare ut, varför lämnades lister kvar och sen skarvat bitar hej vilt? Pappremsa i skarv, bredspackling, och microlit om det ska bli nåt vettigt.
Ja så är det när man är nybörjare:) jag har ingen direkt erfarenhet utan provar mig fram, därför så bra med detta forum, kom dom sagt gärna med tips!
Maria
 
  • Gilla
Camilla Sporring
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ärligt talat så ser gipsjobbet inge vidare ut, varför lämnades lister kvar och sen skarvat bitar hej vilt? Pappremsa i skarv, bredspackling, och microlit om det ska bli nåt vettigt.
Var köper jag pappremsa? Vad för slags remsa är det?
 
Pappremsa (skarvremsa) köper du tillsammans med spackel i en välsorterad färgbutik.
Spackel jag kan rekommendera är Alcros skivspackel alt köp ett mediumnspackel från känd tillverkare.
https://byggnice.se/Beijerbygg/produkt/skivspackel-alcro-10l/
Alcros skivspackel är bäst vid användandet av pappremsan vilken sätts direkt i spacklet.
Kör du på ett mediumnspackel brukar det bästa vara att limma remsan med tex vävlim.
Microlit sätter du efter att ha spacklat och slipat slätt. Den jämnar ut det sista och armerar väggen.
Nu bara att måla.
 
Mazen Mazen skrev:
Pappremsa (skarvremsa) köper du tillsammans med spackel i en välsorterad färgbutik.
Spackel jag kan rekommendera är Alcros skivspackel alt köp ett mediumnspackel från känd tillverkare.
[länk]
Alcros skivspackel är bäst vid användandet av pappremsan vilken sätts direkt i spacklet.
Kör du på ett mediumnspackel brukar det bästa vara att limma remsan med tex vävlim.
Microlit sätter du efter att ha spacklat och slipat slätt. Den jämnar ut det sista och armerar väggen.
Nu bara att måla.
Tack för utförligt svar!
 
A Asalea66 skrev:
Tack för utförligt svar!
Ingen orsak :D
Köp även en färg av kvalitet tex Alcro el Jotun. Alltid roligare att jobba med bra produkter. Slarva heller inte med val av roller och pensel. Färdiga "paket" med tråg + roller går tvär bort...
 
Beror ju på vad det är för roller i paketet ;)
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Onödigt mycket att spackla då man lappar sådär men alla är vi barn i början :)

Hur hade du tänkt lösa det mot dörrfodren?
 
  • Gilla
miropas
  • Laddar…
Ja mot dörrfodren hur gör man?
 
Enklast vore om du tagit bort foder å lister innan du gipsat då hade gipset kunnat gå in bakom.
Nu får då "spackla" in dom i väggen alt ta bort i efterhand och bygga på med tex en 13 mm planhyvad list som blir i nivå med gipset vilken sedan "spacklas" in i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.