Hej!

I påsk börjar arbetet med att sätta panel och klä i våra fönster men jag är lite osäker på hur man snyggast får till fönsterblecken. Vår fasad/fönster kommer sakna inramning utifrån och panelen kommer ligga an direkt mot öppningen och jag undviker gärna urtag kring blecken. Denna bild visar ungefär hur jag tänker mig, men hur tror ni de gjort med uppviket? Slutar det precis innanför panelen och sen viks det neråt utanför bara?

Fönsterbleck i grått vid ett fönster utan synlig ram, mot en ljus panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det är någon som fuskat och bara klippt fönsterblecket utan uppvik!
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det ska vara uppvik i sidled under panelen så att vatten inte kan rinna in i fasaden.

26.jpg
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Efter som det sitter en nit i framkant skulle jag tro att det är en lös gavel på det där
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror det är någon som fuskat och bara klippt fönsterblecket utan uppvik!
Så kan det ju vara men eftersom det är från fönstertillverkarens katalog...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Efter som det sitter en nit i framkant skulle jag tro att det är en lös gavel på det där
Det funderade jag också på, men det borde ju ändå vara ett uppvik innanför?
 
T toolman77 skrev:
Det ska vara uppvik i sidled under panelen så att vatten inte kan rinna in i fasaden.

[bild]
Jo, så vet jag att det ska se ut fast det bör ju sitta ett foder över det där. Jag tänker göra just så, men sen montera en ytterbräda mot plåten som fälls in mellan fönstret och ytterpannelen. Är det helt tokigt att göra ett snitt i uppviket i höjd med ytterpanelen och bocka den neråt istället? Då behövs ju inga urtag över blecket, om ni förstår hur jag menar?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, så vet jag att det ska se ut fast det bör ju sitta ett foder över det där. Jag tänker göra just så, men sen montera en ytterbräda mot plåten som fälls in mellan fönstret och ytterpannelen. Är det helt tokigt att göra ett snitt i uppviket i höjd med ytterpanelen och bocka den neråt istället? Då behövs ju inga urtag över blecket, om ni förstår hur jag menar?
. Kan säga att det inte är helt enkelt att få det snyggt... O då är jag plåtslagare.. Dessutom finns risken att vatten kommer att rinna på fasaden med den lösningen..
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo, så vet jag att det ska se ut fast det bör ju sitta ett foder över det där. Jag tänker göra just så, men sen montera en ytterbräda mot plåten som fälls in mellan fönstret och ytterpannelen. Är det helt tokigt att göra ett snitt i uppviket i höjd med ytterpanelen och bocka den neråt istället? Då behövs ju inga urtag över blecket, om ni förstår hur jag menar?
Jag tycker att det ser ut som att de gjort just så på bilden du först postade, men gaveln på blecket ska ju gå hela vägen ut egentligen, dvs 40mm utanför vägg. Hur du sen gör på din egen kåk får ju du stå för. Det GÅR ju att klippa gaveln, men det är inte rätt.
Kan du inte bara göra ett litet snitt med sågen i panelbrädan som plåtgaveln får plats i?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
. Kan säga att det inte är helt enkelt att få det snyggt... O då är jag plåtslagare.. Dessutom finns risken att vatten kommer att rinna på fasaden med den lösningen..
Så du tror det blir bäst att göra ett urtag i ytterpanelen och tillverka blecken ”som vanligt”?
 
J jj0nsson skrev:
Jag tycker att det ser ut som att de gjort just så på bilden du först postade, men gaveln på blecket ska ju gå hela vägen ut egentligen, dvs 40mm utanför vägg. Hur du sen gör på din egen kåk får ju du stå för. Det GÅR ju att klippa gaveln, men det är inte rätt.
Kan du inte bara göra ett litet snitt med sågen i panelbrädan som plåtgaveln får plats i?
Jo, backup lösning har alltid varit att göra ett kvadratiskt urtag där blecket går in, men jag hade föredragit att bara göra ett smalt spår och vika ner plåten som på bild. Jag förstår nackdelen med det, därav frågan om lösningar.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så du tror det blir bäst att göra ett urtag i ytterpanelen och tillverka blecken ”som vanligt”?
Urtaget blir då 22mm brett x en tumstocksbredd högt
 
Brukar man göra uppvik på överblecken också, eller sätter man dem kant-i-kant sas? Många sätter ju inga överbleck alls...
 
På denna bliden har man ju fuskat med blecken och sätter dem direkt mot fodret. Det syns ju inte i detta fallet eftersom det är samma färger, annars blir det ju inte snyggt (eller tätt). Så vill jag inte göra så jag tror det blir ett litet urtag ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.