E etompau skrev:
5 GB är extremt lite om det ska tittas på film. Runt 20 GB/månad är enligt mig ett minimum. Då får man ändå snåla.
Är man i stugan tre månader per år får man ju 20 GB/månad under den tiden. Räcker gott för mig. (Har dessutom mobil med obegränsad surf som kan användas om det börjar tryta.)
 
Då låter det ju smart att köra 5gb/mån året om som ngn sa.
Då finns det alltid lite om man åker ner en helg eller så.
Sedan kan man ju ha ert kontantkort som man pumpar upp 1-2 månader över högsommaren. Det blir vettigt totalpris.

Men jag förstår att inte routern jag länkade då fungerar.
Behövs modem till?
Eller bättre köpa en router med inbyggt modem då så jag bara kan köra in sim-kort och köra?
Tips på bra?
 
Du måste ha någon radioenhet (=USB-modem) för att routern ska få kontakt med internet via mobilt bredband.
Skulle säga att det är en fördel att ha ett externt USB-modem då du kan flytta runt det lite mer och finna en bra plats med bra radiosignal.
 
Det finns lite olika routrar en del har inbyggt modem, då sätter du bara i simkortet.
Andra ansluter man ett usb modem till.
Den du länkade till är för att ansluta ett usbmodem.
 
  • Gilla
Silte
  • Laddar…
Funkar rätt bra att dela från en telefon men det drar mycket ström
 
Jag föreslår två alternativ, antingen Hallon som diskuterats tidigare. Eller Telenor familj där du kan be om ett datasim för under hundringen. Då delar du surf med övriga i familjen men det är inget problem om man har abonnemang utan surfgräns. Andra alternativet om man har många familjemedlemmar kanske.
Vad gäller router så är min åsikt att det enklaste och stabilaste är en Dovado Pro AC med ett bra USB-modem. Jag har haft Dovado sedan deras tidiga modell UMR och alla andra märken jag testat har varit mer komplicerade eller bara sämre. Connection tracker som startar om allt om internet går ner är en riktigt bra grej. Om du nu vill komma åt saker i stugan under tider du inte är där (värmepump, kameror, temp/fuktgivare, fjärrströmbrytare) men det drar ju lite data det också!
Kolla gärna vilka operatörer som har bra täckning om du har möjlighet. Det kan skilja mycket mellan olika master till den plats där du vill sätta routern.
 
nino nino skrev:
Funkar rätt bra att dela från en telefon men det drar mycket ström
Precis, testa hur det fungerar och går det hyfsat vet du att mottagningen är tillräckligt bra. Byter du sedan till en 4G router så blir det bara bättre både med wifi-täckning och prestanda då routrarna i nästan samtliga fall har bättre radiodel/antenner.
Har gjort den resan och för oss räcker en sådan här till väldigt bra och kan streama TV/Play utan störningar med ca 5km skog till två basstationer. Vår router är en 5-6 år gammal Huwaei 5776 puck som vi kör med ett mobilt Bredbandsabonnemang 20 Gbyte och ingår i en paketering om man har fiber och mobiler hos operatören. Så med några lugna vintermånader är det nu 100 Gbyte sparat och så tillkommer 20 Mbyte/månad (kan aldrig bli mera än 120 Mbyte) och det räcker lagom för vår del under sommarsäsongen. Sedan ska jag väl erkänna att vi inte är så priskänsliga utan det ska vara enkelt och fungera, så förhoppningsvis kommer fibern in före semestern som är beställd;)
 
Att ha eget bredband till stugan med fjuttig datamängd är smidigt för att kunna dra igång värmen i god tid innan ankomst. En byggfläkt via Clas Olsons WiFi-eluttag fungerar utmärkt mitt i kalla vintern.
 
För 3 veckor per år kanske det räcker med att dela ut Internet i mobilen?
 
Gjorde om mitt mobilabonemang till Telenor total.

Med lite rabatter så fick jag och sambon varsitt nr med obegränsat surf och 3st abonnemang med obegränsad surf att ha i 4g routers I olika hus. Totalt betalar jag 789kr för detta.
 
Tele2 har nåt de kallar Wifi on the go, du köper en viss datamängd och den gäller i 1 år. Måste vara helt rätt till tex en sommarstuga.
 
Har kollar på tele2 wi-fi in the go men det är tyvärr väldigt dyrt.
60gb typ 450kr vill jag minnas.

Det är nog bättre med abonnemang utan uppsägningstid isf.
Funderar på antigen tele2 eller hallon som nämnts.

Men en fråga ang tillbehör.
Kom på att jag har en mobil router för 4G liggandes
Den heter huaweii E5776.
Bör en sådan funka?
Med den räcker det med ett sim-kort till, jag behöver inget annat alls?
 
S sevilla skrev:
Har kollar på tele2 wi-fi in the go men det är tyvärr väldigt dyrt.
60gb typ 450kr vill jag minnas.

Det är nog bättre med abonnemang utan uppsägningstid isf.
Funderar på antigen tele2 eller hallon som nämnts.

Men en fråga ang tillbehör.
Kom på att jag har en mobil router för 4G liggandes
Den heter huaweii E5776.
Bör en sådan funka?
Med den räcker det med ett sim-kort till, jag behöver inget annat alls?

Du bör kolla så att den inte är operatörslåst. Har du fått den ex. från Telia kan den vara låst till deras nät.
Inget mer behövs.
 
Jag har gjort så att jag kollat med hallon och vimla vem som har bäst erbjudande för tillfället, dom brukar ha att man får tex 25gb pott när man startar ett abonnemang och sen 50% rabatt i 3 månader, och tecknat ett abonnemang hos någon av dom som jag sen säger upp när jag inte behöver det längre.

Ingen av ovanstående har någon bindningstid så då slipper man bli sittande med något som man inte nyttjar.
 
Som sagt så har du 150:- rabatt om du har tele2 unlimited och är med i en grupp med minst 3st, du hittar grupper på nätet så du behöver inte känna dom i din grupp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.