Hej,
Har sökt och googlat men inte hittat några svar. Vi har en plastmatta i trappan som ska bytas ut till någon slags nålfilts-/heltäckningsmatta typ. När vi tar bort plasten på mattan blir någon slags papp kvar. Har någon tips hur vi får bort den?
 
  • En bit trasig plastmatta som delvis tagits bort från ett trappsteg, med exponerad pappkartong under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lim släpper med värme.
 
Magnus E K
Om plastmattan är lagd före 1976 är det mycket hög sannolikhet att "någon slags papp" är asbestpapp, så var försiktig!
 
Magnus E K
Då skulle jag om jag vore du stoppa all vidare rivning och skicka ett prov, och visar det sig vara asbest skulle jag anlita en saneringsfirma att ta bort det, alternativt kapsla in det som redan är exponerat och lägga det nya ovanpå (och dokumentera för framtiden vad som finns under). Sen finns det förstås de som tar mer lätt på det och glatt river själva när det bara är enstaka gånger.
 
B Blåbärsskog skrev:
74 är det byggt :surprised::surprised:
Kör bara. 1 gång är ingen gång säger de
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Har slitit som ett djur själv med det där. Plastmatta och gammalt kontaktlim från 70-talet.
Jag använde inte värmepistol pga brandrisken.
Plockade först bort den limmade mattj-veln, mesta möjliga, med stålspackel och kniv. Hackade bort bit för bit.
La sen på färgborttagning (hade kvar lite Bums, underbar produkt!) på limresterna/resterna av mattan, men det räckte inte så jag fick köpa till nåt mer miljövänligt som var mycket sämre. Behövde stå mycket länge och dra.
I vilket fall, gick på med stålspackeln igen samt båtskrapan, sandviksskrapa med friskt blad, efter att det stått kletigt i ett dygn eller två.
Mer klet.
Mer skrapa.
Sen slipa.
Skitjobb som sagt.
Men det gick.
 
Magnus E K
Att det är besvärligt att få bort minskar ju inte direkt risken (när det är asbest), och sen tillkommer även problemet med avfallshanteringen.

En barkspade är troligtvis effektiv. Finns även i en större fordonsliknande variant, men troligen inte så praktiskt i en trappa utan mer till för hela rumsgolv. Men som sagt, jag rekommenderar inte att göra detta själv innan asbestförekomsten är utredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.