gol gol skrev:
Tycker du ska även kika på möjligheten att integrera larmet med hemautomation så att du t.ex kan styra belysning och vatten vid på/avlarmning eller via larmets rörelsedetektorer eller magnetkontakter.
Det är faktiskt tanken! Kommer köra KNX.
 
  • Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Det är faktiskt tanken! Kommer köra KNX.
Det finns larmsystem som har knx-bryggor som tillbehör.
Sån'a ger fina möjligheter där man kan just låta larmsystemet generera telegram till knx-systemet men även låta t.ex. en brytare i knx-systemet armera larmet.

Personligen tycker jag att det är helt rätt att göra precis så, dvs. att ha ett separat, riktigt larmsystem och låta det kommunicera med elsystem/hemautomatisering.
Istället för att låta sensorerna i elsystem/hemautomatisering agera larmsensorer.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Precis. Det låter som en vettig väg att gå!
Frågan är bara vilket typ av larm man skall titta på?
Kollat lite på Ksenia som verkar riktigt bra med både trådat/trådfritt och med en KNX-gateway. Vet dock inte om man kan köpa detta som privatperson?
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Precis. Det låter som en vettig väg att gå!
Frågan är bara vilket typ av larm man skall titta på?
Kollat lite på Ksenia som verkar riktigt bra med både trådat/trådfritt och med en KNX-gateway. Vet dock inte om man kan köpa detta som privatperson?
SPC kan du integrera med Homey som i sin tur kan styra/lyssna på KNX-enheter.
Planerar även att släppa ett rent KNX-interface till SPC till hösten.
 
tommib
Jag instämmer med Mats, kör SPC eller DSC. Det är stabila seriösa larm som installeras på objekt där det faktiskt finns krav på larmklass.

Placering av detektorer har väldigt lite med möblering att göra. Jag hade satt magnetkontakter i alla fönster/dörrar samt släppt ut rör för IR-deckare på lämpliga platser (oftast ytterhörnen). Principiellt ska detektorerna inte titta på fönster eller på luftutblås. Rökdetektorer installeras med fördel i alla rum, även de trådade. Samma princip där, släpp ut ett rör genom taket där detektorn ska sitta. Om du inte ska installera en detektor just nu kan du täcka rörutloppet med en liten bricka.
 
Jag är inte så insatt i dessa larm. Vad är skillnaden på SPC och DSC? Anlitar man en tekniker som installerar det eller kan man göra det själv relativt lätt?
Kommer det ett KNX-interface till SPC så är ju det intressant!

Tack för alla tips, tommib!
 
Jag kan inte uttala mig om SPC eller DSC då jag inte har någon personlig erfarenhet av deras system.

Jag installerade ett larm från Satel för ett antal år sedan och är mycket nöjd med det.
Satel är en mycket stor tillverkare, dock har den svenska generalagenten valt att endast ta in deras inpasseringssystem och har valt att avstå larmsystemen. De ansåg det vara svårt att konkurrera med Verisure m.fl.

Anledningen till att jag valde Satel var just integreringen mot knx, vilket de var tidiga med. Deras system var vid tidpunkten för mitt inköp även mycket prisvärda.
Jag har gjort all installation och programmering själv.

Jag kör med en kontrollpanel som medger såväl trådade som trådlösa detektorer. Har dock ej testat den trådlösa delen utan har uteslutande trådbundna detektorer.
Fördelen med trådbundna detektorer är ju att man inte är hänvisad till en tillverkare. Detsamma gäller ju trådbundna sirener.

All programmering sker med programvara på PC via IP och både programvara och firmware finns på svenska.
Appar för styrning och kontroll från mobil finns.

Kommunikation med knx-bussen fungerar ypperligt.
 
optimum
Fördelen med ett riktigt larm är att man inte behöver bry sig om masa tekniska saker. De bara fungerar och man kan lägga energin på trevligare saker.

Glöm inte att ett riktigt larm även skyddar vid brand och du får oftast hjälp före huset brunnit ned.
Men men, det är olika vad man anser det är värt.
 
tommib
Jag har installerat ett larm från DSC själv. Det var inget problem men man måste knappa in en hel del koder på manöverpanelen. Det är inte svårt om man följer deras programmeringsmanual. Är man lite tekniskt kunnig så tar det max en dag med programmering. Installation beror helt på hur väl det är förberett men även det är enkelt. Man kan också programmera via mjukvara på PC (Windows) men det är inte så tillgängligt för privatpersoner.

SPC finns det en tråd om här på forumet och det verkar väldigt tilltalande. Att det blev DSC för mig beror på att det redan satt ett gammalt larm i huset när vi köpte det (kunde återanvända 2 manöverpaneler samt lite detektorer) samt att jag har erfarenhet av det både från försvaret och som väktare.

optimum optimum skrev:
Fördelen med ett riktigt larm är att man inte behöver bry sig om masa tekniska saker. De bara fungerar och man kan lägga energin på trevligare saker.
Om du köper det via en återförsäljare/installatör ja. Annars behöver du definitivt bry dig om massa tekniska saker om du ska ha ett riktigt larm. Verisure är inte vad jag skulle klassa som ett riktigt larm. Det är en brandad generisk produkt som byts ut med jämna mellanrum. Fråga gärna vilka objekt Verisure installerar sitt larm på. Det lär inte vara något som av försäkringsskäl kräver ett klassat larm.

De tekniska sakerna är för övrigt på inget sätt oöverstigliga för någon med medelbegåvning eller över.

optimum optimum skrev:
Glöm inte att ett riktigt larm även skyddar vid brand och du får oftast hjälp före huset brunnit ned.
Men men, det är olika vad man anser det är värt.
Nej, inte ett sådant man installerar hemma. Du får gärna ge ett exempel på när ett "riktigt larm" skyddat t.ex. en villa från att brinna ner. Visst, har man tur och det är en glödbrand kanske detektorn hinner uppfatta röken innan övertändning och det syns något i kameran som gör att LC skickar ut brandkår men annars lär det inte hända. Brandkåren åker inte på automatlarm hos privatpersoner.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
optimum
tommib tommib skrev:
Nej, inte ett sådant man installerar hemma. Du får gärna ge ett exempel på när ett "riktigt larm" skyddat t.ex. en villa från att brinna ner. Visst, har man tur och det är en glödbrand kanske detektorn hinner uppfatta röken innan övertändning och det syns något i kameran som gör att LC skickar ut brandkår men annars lär det inte hända. Brandkåren åker inte på automatlarm hos privatpersoner.
Verisure har uppgett att man förhindrade 300 bränder förra året till att blivit en storbrand.
Det är den typen av larm som jag anser vara ett riktigt larm.

Teknisk nivå har jag att jag skulle kunna bygga ett larm från grunden med tillverkning av kretskortslayouter, montage av delar och programmering av microcontrollers mm (jo jag har sådan utbildning) men jag skulle aldrig få det anslutet till larmcentral och sedan behöver jag inte uppfinna hjulet igen när det redan finns sådana larm som dessutom är snyggare än vad jag själv skulle kunna åstadkomma.
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Jag får ta mig en titt på SPC och DSC!
Hade ju varit trevligt att få in kameror i huset också vilket Ajax inte klarar om jag förstår det hela rätt.
Det är ju inte riktigt sant, Ajax har ju t o m integrerat vissa kameror (t ex Dahua) i deras snabbinstallation. Dvs scanna QR/streckkod på enheten och det är klart. Vi kör själva Ajax och är riktigt nöjda med det, men Verisure ger jag inte mycket för.
 
tommib
optimum optimum skrev:
Verisure har uppgett att man förhindrade 300 bränder förra året till att blivit en storbrand.
Det är den typen av larm som jag anser vara ett riktigt larm.
En snabb titt på msb.se och deras statistik ger att det rycktes ut till ca 6000 bostadsbränder förra året. Verisures siffra på 300 förhindrade bränder skulle alltså innebära att de som enskild aktör stod för 5% av dessa larm. Jag har en känsla av att det skulle varit en nyhet om det faktiskt stämde så jag tar den uppgiften med en nypa salt.

optimum optimum skrev:
Teknisk nivå har jag att jag skulle kunna bygga ett larm från grunden
Då vet du också att Verisure är rätt "billigt" tekniskt. Igen, förklara gärna varför Verisure inte installeras på objekt med faktiskt krav på larmskydd.
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Hej på er!
Detta blir mitt första inlägg, hoppas man kan bli lite klokare efter eran hjälp!
Har sökt rätt mycket här i forumet men blir inte riktigt klok så startar en egen tråd.
Jag och min sambo kommer bygga en 1-plansvilla på 144kvm via en leverantör som har Verisure som "ingår".
Jag kommer välja bort detta då de har löjliga månadskostnader.

Jag har kollat en hel del på Ajax och de verkar riktigt bra och väldigt enkelt att installera! Brandlarm, glaskross, vattenläckage, deckare, uppkoppling till mobil och central (om man vill det). Och så ser enheterna riktigt trevliga ut också och verkar förhållandevis billiga.

Gör jag rätt som väljer ett trådlöst system? Verisure som leverantören valt med är ju också trådlöst.

Eller borde man välja trådbundet när man bygger nytt och kan dra fram rör?
Vill ju inte att priset skall sticka iväg för mycket eller att installationen skall vara för krånglig samt att det skall finnas de enheterna som jag skrev ovan i Ajaxs system.

Vad rekommenderar ni? Vad ska man välja?

Tack så mycket för all hjälp!
Alla ggr trådat larm, slippa batterier och skit, eller fördra tråd till dörrar/fönster mm

Vi är också supernöjda..! Ingen månadskostnad, helt gratis och funkar perfekt! Vi har INGET larm..
 
optimum
Ta det gärna med ett kilo salt, du avgör själv vad du vill tro på.
tommib tommib skrev:
En snabb titt på msb.se och deras statistik ger att det rycktes ut till ca 6000 bostadsbränder förra året. Verisures siffra på 300 förhindrade bränder skulle alltså innebära att de som enskild aktör stod för 5% av dessa larm. Jag har en känsla av att det skulle varit en nyhet om det faktiskt stämde så jag tar den uppgiften med en nypa salt.


Då vet du också att Verisure är rätt "billigt" tekniskt. Igen, förklara gärna varför Verisure inte installeras på objekt med faktiskt krav på larmskydd.


Jag har inte analyserat VS larm mer än att de faktiskt fungerar och det räcker för mig.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det är ju inte riktigt sant, Ajax har ju t o m integrerat vissa kameror (t ex Dahua) i deras snabbinstallation. Dvs scanna QR/streckkod på enheten och det är klart. Vi kör själva Ajax och är riktigt nöjda med det, men Verisure ger jag inte mycket för.
Se där ja! Det var ny information för mig. Tack för det.

Måste erkänna att det är en djungel detta. Men mina tankegångar går väl just nu att dra trådat till kameror, deckare och brandlarm och sedan ha trådlösa magnetkontakter vid fönster. Känns som en stor kostnad/arbete att dra fram trådar till varje fönster. Men kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.