Vi funderar på att bygga nytt och redan nu går ju tankarna varma kring en hel del inredningsdetaljer...
Däribland det viktigaste i ett hus, nämligen golvet.
Det huset som det lutar mest åt dvs om vi får rätt tomt dvs är ett enplans hus med öppen planlösning mellan kök & v-rum fast v-rum ligger en trappa ner (nivåskillnad) så att säga.
Givet är ju att ha klinkers i hallen samt i tvättstuga och badrum såklart men sén då?
Vi har hund så egentligen borde vi ha klinkers - överallt. Golvet vi har idag är iofs inte det bästa av trägolv vad gäller tålighet MEN alla trägolv är ju känsliga så hundklor sätter sina spår *suck*
Men vi är ändå inte riktigt övertygade om att man orkar med ett klinkersgolv på så mycket yta i längden plus att det är tröttsamt att stå på (hårt)

Så till den egentliga frågan;
ska man välja ett och samma trägolv till hela huset när man bor på ett plan eller kan man med fördel välja in ett eller två, tom tre olika?
Tanken som snurrar just nu är: Ek i kök & v-rum samt i ett av sovrummen (det sovrummet som är närmst v-rummet i vinkel). Berglönn i två mindre sovrum och kanske valnöt (skeppsgolv) i stora sovrummet?
Kika in på planlösningen under http://www.modulent.se/husprogram/?id=85&page=2&menu=0

Vad tycker ni?
Vill inte att det ska ge ett för rörigt intryck samtidigt som jag tycker det är lite tråkigt att bara ha ett och samma golv i hela huset...

Länkar till lösningar tages tacksamt emot.

mvh

 
Hej!

Ser ut som et fint hus :)
Eftersom ni har avsatsen mellan köksdelen och vardagsrummet så är ju en möjlighet att lägga klinkers i hela kök och matsalsdelen (+ tvätt, bad och hall) och trä i sovrum och vardagsrumsdelen.

Vi velar också mellan klinkers och trä i köket, men jag är fortfarande för konservativ för att våga klinkers i hela vardagsrummet också. (Tycker inte att det passar i vårt gamla hus av trä heller egentligen). Men klinkers är ju oslagbart hållbart och kan ju också vara riktigt snyggt!

Om ni ska hålla er till få material eller flera beror ju mycket på hur ni tänker inreda rummen tycker jag. Om färgerna på väggar och tak i rumen blir lika i de olika rummen så borde nog golven vara det också. Å andra sidan om ni vill ge alla rummen egen karaktär, så borde ju golven kunna vara olika också.

Vet inte hur ni har tänkt inreda resten av huset, men som huset ser ut så borde ju betonggolv kunna vara ett alternativ också om ni vill ha hållbart.

/pinebar

 
pinebar skrev:
Vet inte hur ni har tänkt inreda resten av huset, men som huset ser ut så borde ju betonggolv kunna vara ett alternativ också om ni vill ha hållbart.

/pinebar

BETONGGOLV är nog uteslutet då detta hus är ett Modulenthus och de bygger på TORPARGRUND!
 
Torpargrund utesluter inte ett golv av betong, det kan bli lite klurigt att utföra dock...
mvh
greenbay
 
I föräldrahemmet hadde vi 6 olika golv.

Vit plastmatta i kök och hallar. Orange/brun matta i våtutrymmen. Grå plastmatta i gästrummet. Vit heltäckande i vardagsrummet. Blå i mitt rum. Grön på kontoret och föräldranas sovrum
 
Ett golv per rum är väl max skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.