Ibland är jag trött på vissa "poliser".

Speciellt, språkpoliser.

Stör det verkligen så mycket?
Vissa har problem med grammatik. Med språk överhuvudtaget.
Måste ni verkligen ta upp detta? Påpeka hur dåligt andra skriver?
Ni bara skrämmer andra från forumet. I alla fall, från att skriva.

För mig är substansen viktigast.

En vädjan till alla språkpoliser. Inse att folk är olika. Att vissa har svårigheter med att uttrycka sig i tal! Ännu värre blir det i skrift.

Låt bli att läsa om det stör. Jaga inte bort alla dom, som skriver sämre än vad ni gör.

Tack för visat hänsyn till alla Er övriga.

"Må kraften vara med Er".
 
  • Gilla
franzke och 7 till
  • Laddar…
Nu är det väl ofta så att även språkpoliserna är födda med ett handikapp. Det kan inte vara lätt att få omedelbar mental klåda när världen inte är inrutad som de önskar, så var inte så hård mot dem.
 
  • Gilla
franzke och 7 till
  • Laddar…
Just särskrivningar stör nåt extremt mycket, men jag påpekar det aldrig på forum, utan biter ihop och scrollar vidare.
Varje gång tänker jag "hur svårt kan det vara". Det är förmodligen lika svårt för mig att förstå som varför det är svårt för andra att förstå hur mycket det stör.

Alla stör sig nog på nåt. :)
 
  • Gilla
legion och 7 till
  • Laddar…
J Joh_81 skrev:
Just särskrivningar stör nåt extremt mycket, men jag påpekar det aldrig på forum, utan biter ihop och scrollar vidare.
Varje gång tänker jag "hur svårt kan det vara". Det är förmodligen lika svårt för mig att förstå som varför det är svårt för andra att förstå hur mycket det stör.

Alla stör sig nog på nåt. :)

Visst förstår jag att det stör vissa individer.
Jag bara vädjar till dom att inte skrämma bort andra.
 
Men det kan bli komiskt när en mening får ny betydelse. Visa hänsyn till vår kassa personal.
Men ännu mera komiskt när "språkpoliserna" inte skriver perfekt själva.
Jag håller med om att i forum som inte specifikt är för föreningen för rättstavande besserwissrar så är det viktigare att läsarna förstår innehållet än att man uppfyller alla grammatiska regler.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
"Hur svårt kan det vara ??" Jo, det kan vara jättesvårt.
Jag som ordblind analfabet räddas av rättstavningsfunktioner, hittills har jag klarat mig på detta forum :)
Men skriver jag fel, så bjuder jag på det.

Glad påsk på er Poliser, Vanliga och Sär skrivare, ursäkta, Särskrivare ;)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Det är inte att folk stavar som kattor som stör läsandet utan de andra tokigheterna som särskrivningar och fel pronomen. Då kan man verkligen få läsa om flera gånger och ibland gissa vad som avses. Udda användning av prepositioner är inte lika illa. De flesta vill säkert att man lite försynt påpekar om de gjort fel, eftersom man då kan lära sig att lättare göra sig förstådd. Eller?
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är jobbigare när folk skriver utan styckeindelning eller indrag :)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Viktigt skriva rätt inte
Förstå ändå
Språk polis sär skrivning på peka bara
 
  • Haha
Atom
  • Laddar…
Jag blir störd av det, men inte så mycket som jag blir av de/dem-fel. Eller ännu värre, sådana som medvetet kapar trådar. Eller förresten, det värsta är [insert pet peeve].

Jag tror och hoppas att de flesta både försöker skriva begriplig och försöker tolka det skrivna såsom det avsetts. Oavsett om man stör sig längs vägen eller ej.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Dem som hela tiden skriver dem när dem menar dem, ibland har dem skrivit så många dem att man orkar inte läsa vidare och går vidare till nästa tråd.
Sedan så verkar en del aldrig korrekturläsa, speciellt i rubriken, kan påminna mig Föbsterbleck och Dragkorg.
En del stavfel som t.ex. väll känns om man läser själv. ( I mitt jobb har vi faktiskt en pinal som heter väll)

Men jag skriver fel ibland jag också så jag utövar inget språkpolisiärt.

Prutte
 
  • Haha
  • Gilla
TottoGBG och 4 till
  • Laddar…
Överdrivet nyttjande av "vart". Det verkar som "var" helt och hållet nu är ersatt av "vart".
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
'Vart' är ju ett helt annat ord, typ: "I går vart det fint väder."
 
  • Haha
  • Gilla
TottoGBG och 4 till
  • Laddar…
sysmali
Nu tar tråden en härlig vändning:dizzy: Vi som stavar illa, särskriver eller använder talspråk får nu lära oss hur vi ska skriva.

I en tråd som önskar just det det motsatta.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
P
Varför är det ok att påpeka att man ska inte ska påpeka ett fel men det är fel att påpeka ett fel? ;)

Tycker vi människor idag är så lättstötta. Lyssna, läs och lär istället men det kanske är så att man tyckte läraren i skolan gjorde fel när denne sa till om ett fel..... Lyssna och lär värkar något som man har slutat med att göra idag.

Jag tycker att det är dags att sluta att gömma sig bakom en 'bokstavskombination' för sina gjorda fel hela tiden. Varför ska andra hela tiden behöva "knyta näven i fickan"? Varför får man inte säga något? Varför har samhället blivit så NoNo angående påpekanden? Dags att landet lagom tar och rycker upp sig lite.

Så jag tycker man borde lära sig att veta sina problem och hantera dom istället. För detta med stavning finns det massor av hjälp i dagens digitala samhälle och varför måste man vara så snabb att svara utan att man inte kan ta och göra en rättstavningskontroll och titta igenom den text man har skrivit.
Själv använder jag ofta Google för att se om ordet är rättstavat eller till och med bara för att veta hur ordet stavas ihuvudtaget. Jag var inte stjärnan i klassen när det gällde stavning. Det ska gudarna veta!

Nu kommer jag säkert få massor av arga svar på detta att man inte får säga något negativt.
 
  • Gilla
TottoGBG och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.