M.Drömmaren
Hej, Vi har en hel del sparpengar men nu har de självklart dykt upp något intressant men som kräver betydligt mer i kontantinsatts. De är allt vi önskat oss, Rätt hus, Rätt läge, Rätt uppvärmning avlopp ja typ allt. De har lite mark, garage o ställ vilket inte för oss är ett krav men påverkar ju priset.

Finns de alternativ som inte är dumdristiga eller är de bara helt kört, finns de inga andra förhandlingsmöjligheter för oss hos banken?

Vi har goda marginaler i övrigt, och endast ett mindre csn lån och ett billån.
 
Tror det behövs mer information om det ska gå att ge något mer än ett generellt råd...

Annars är det väl bara att prata runt med alla banker som finns?

När jag köpte hus 2012 var det bara Länsförsäkringar som var pigga på att låna ut mer än 85% ..
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
SBAB lånar ju ut upp till 95%, dvs de lägger till ett privatlån under förutsättningen att kalkylen går ihop.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Från Länsförsäkringar :

"Tumregel att det ska finnas 15% till kontantinsats samt sparade medel till Lagfart och ev. Pantbrev.
I vissa fall kan vi göra avsteg från detta och gå ner till minst 7,5% kontantinsats men då ska följande vara uppfyllt:

* Inga övriga beviljade lån hos oss eller på andra kreditinstitut
* stort överskott i "kvar att leva på" kalkylen
* Sparade medel ska finnas till Lagfart och ev. pantbrev"
 
A
Vilken prisnivå av hus har ni tidigare letat efter?
Vilken prisnivå är detta drömhus på?

Hur mycket kontantinsats har ni?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Hej, Vi har en hel del sparpengar men nu har de självklart dykt upp något intressant men som kräver betydligt mer i kontantinsatts. De är allt vi önskat oss, Rätt hus, Rätt läge, Rätt uppvärmning avlopp ja typ allt. De har lite mark, garage o ställ vilket inte för oss är ett krav men påverkar ju priset.

Finns de alternativ som inte är dumdristiga eller är de bara helt kört, finns de inga andra förhandlingsmöjligheter för oss hos banken?

Vi har goda marginaler i övrigt, och endast ett mindre csn lån och ett billån.
Synd att ni inte betalat av billån mm då, om pengarna finns, onödig ränta.
 
M.Drömmaren
H Husqvarna220Ac skrev:
Synd att ni inte betalat av billån mm då, om pengarna finns, onödig ränta.
Billånet är för en ny bil 2017, CSN lånet är 70 ??? Kr
När vi sålde tidigare hus så betalade vi in ett annat lån som var för gammal bil mm.
 
M.Drömmaren
mathiash77 skrev:
Vilken prisnivå av hus har ni tidigare letat efter?
Vilken prisnivå är detta drömhus på?

Hur mycket kontantinsats har ni?
Problemet är att de finns inte så mycket att titta på här när man vill ha på landet och ett vettigt hus. Vi har kollat på allt från totala renoveringsobjekt, bygga nytt. Vår betalningsförmåga i månaden är inget fel på. Goda marginaler.

De är en mindre gård för närmare 4 m.
Om den går för mindre eller budgivning är lika sannolikt båda två. Men de kräver en kontantinsatts på ca 580 t.

Då är vi en bra bit bort om de kräver 15% . Det är väldigt frustrerande men de är klart så känner väll många. Jag är bara inte berörd o ge upp förens man uteslutit alla möjligheter inom rimliga gränser givetvis hehe
 
Om det är en mindre gård (alltså ett ganska stort objekt till skillnad från ett hus) skulle jag också vilka ha en rejäl buffert redan från början. Fler hus ger större risk för att något dyrt måste fixas någonstans, och då är det ju bra att inte redan från början vara överbelånad.

Tyvärr brukar man kunna pruta på alla punkter på kravlistan utom just den ekonomiska...det är ofta lätt att hitta ”rätt” hus när man tittar i fel prisklass.

Men är allt rätt och banken tycker ekvationen går ihop så är det väl bara att köpa och ta risken att det blir struligt några år om nåt oförutsett händer. Taket måste ju inte rasa in första året. Eller andra...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Jag förstår dilemmat, dock är det oklart om det saknas 50, 100, 200 eller 400 tusen kronor....

Det går att sälja bilen och ta en leasingbil, allt beror på kontantinsats vs månadsinkomst (eller kvar efter utgifter varje månad).
 
Jag förstår det som att de 600k+ som krävs är mer än ert sparkapital. För att få en bättre bild av er ekonomi: hur lång tid tar det er att spara upp till den siffran? Dvs hur lång tid krävs för att betala av det blancolån som ni uppenbarligen behöver ta?
 
A
Låt oss spekulera att 350tkr saknas och att man behöver betala av ett lån på 5 år.

Det betyder en månadskostnad på ca 7000kr.

Om ni har dessa pengar över efter alla räkningar är betalda OCH att ni är säkra på att det inte kommer några oförutsedda utgifter och INGA renoveringar. - då är det kanske möjligt.

Risken ligger i oförutsedda saker eller de förbättringar ni hoppas göra som får skjutas på framtiden...

Det är därför jag frågar kring vad som saknas och ers ekonomiska förutsättningar. Ni måste bedömma hur mycket pengar ni kan spara/få över varje månad...

Alternativet är att se om det går att få in extra pengar från nya huset, sälja mark, avställning för husbil, inneboende....
 
M.Drömmaren
mathiash77 skrev:
Låt oss spekulera att 350tkr saknas och att man behöver betala av ett lån på 5 år.

Det betyder en månadskostnad på ca 7000kr.

Om ni har dessa pengar över efter alla räkningar är betalda OCH att ni är säkra på att det inte kommer några oförutsedda utgifter och INGA renoveringar. - då är det kanske möjligt.

Risken ligger i oförutsedda saker eller de förbättringar ni hoppas göra som får skjutas på framtiden...

Det är därför jag frågar kring vad som saknas och ers ekonomiska förutsättningar. Ni måste bedömma hur mycket pengar ni kan spara/få över varje månad...

Alternativet är att se om det går att få in extra pengar från nya huset, sälja mark, avställning för husbil, inneboende....
mathiash77 skrev:
Låt oss spekulera att 350tkr saknas och att man behöver betala av ett lån på 5 år.

Det betyder en månadskostnad på ca 7000kr.

Om ni har dessa pengar över efter alla räkningar är betalda OCH att ni är säkra på att det inte kommer några oförutsedda utgifter och INGA renoveringar. - då är det kanske möjligt.

Risken ligger i oförutsedda saker eller de förbättringar ni hoppas göra som får skjutas på framtiden...

Det är därför jag frågar kring vad som saknas och ers ekonomiska förutsättningar. Ni måste bedömma hur mycket pengar ni kan spara/få över varje månad...

Alternativet är att se om det går att få in extra pengar från nya huset, sälja mark, avställning för husbil, inneboende....
Nu är jag ju inne på huruvida man kan uppnå kraven för att få 7,5 % kontantinsatts och då verkar jag varken kunna ha kvar csn lånet eller bil lånet?

Bilen går ju sälja, vi har två och behöver bara en. Värre är de med CSN lånet.

Vi kan hyra ut stället men inget man är beroende av men varför inte när man ändå inte behöver de själv.

Hade vi uppfyllt kraven för o få lägre kontantinsatts så hade vi haft råd med de och månadskostnaden vill jag få de till. Men kanske är jag naiv.

Oavsätt vill ja spekulera o räkna o kika på möjligheter en gång för mkt än för lite. O jag lär mig slltid något nytt till nästa objekt så alla tips är ja tacksamma för.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det ni måste göra är att prata med banken, och sannolikt är det bra att prata med flera olika.
Har ni inte råd att köpa det kontant, (och det har ju i princip ingen...) så måste ju banken blandas in. Alltså är en bank den enda som kan lösa det här.
Ni måste samla alla era bästa argument för att få dem att förstå och hålla med om att era inkomster räcker trots att de måste frångå sina riktlinjer och interna regler om kontantinsats.
Det är nog inte speciellt enkelt och en sådan fråga måste säkert lyftas på något internt möte på banken om ni inte får avslag av handläggaren direkt.
Just därför måste ni själva göra allt grovjobbet, räkna, räkna igen, visa alla era kalkyler, kanske med någon planerad extra inkomst av uthyrning, såld bil och liknande. Om ni bara kommer dit och säger att ni vill låna mer än reglerna kommer det säkert bli nej.
Ur bankens synvinkel är det en enkel fråga, de håller i pengarna och lånar bara ut när det är riskfritt. En bank bedriver sällan välgörenhet för att uppfylla folks drömmar.
Uppfyller man inte kraven höjs deras risk och banken tackar nej. Ni måste göra det till en komplicerad fråga för dem, där de har en chans att tjäna mer pengar på er som motiverar den ökade risken.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Det är ju svårt att ge råd om du inte berättar vad ni har för inkomst.

Varför kan ni inte låna hos SBAB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.