Hej

Utanför vårat sovrumrumsfönster så flyger det en fågel in i fönstret hela tiden.
Den sitter på räcket och efter 15-20 sekunder så flyger den rätt in i fönstret och sen tillbaka på räcket.
Varför gör den såhär,?
Fågeln i fråga är en sädesärla. Förra året hade vi en skata som gjorde likadant.
 
Fågeln ser sin spegelbild och tror det är en rival den måste skrämma bort.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Fågeln ser sin spegelbild och tror det är en rival den måste skrämma bort.
Aha oki men man blir ju tokig :crysmile:
Får väl hänga något framför eller nåt.
Tack för svar :D
 
Vi hade en flugsnappare som hade samma revirtänk för flera år sedan. Varje vår kämpade den mot sin spegelbild vid vardagsrumsfönstret! :rolleyes:
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Prova med en foliebit i snöre. Det kan göra liknande med backspegel på en bil, både sädesärla men speciellt flugsnappare.
Vi har haft en koltrasthane som gjort motsvarande med den nackdelen att vi har flera helglasade altandörrar i fritidshuset. Han brukade starta när det ljusnade och sedan attackerade han rutan frenetiskt och även gjorde sina behov på den så det var en smetig ruta den nedre delen. Men i år kanske vi slipper honom, det fanns antydan på två dörrar men sedan fjäderrester på marken så höken har nog löst det åt oss.;)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Prova med en foliebit i snöre. Det kan göra liknande med backspegel på en bil, både sädesärla men speciellt flugsnappare.
Vi har haft en koltrasthane som gjort motsvarande med den nackdelen att vi har flera helglasade altandörrar i fritidshuset. Han brukade starta när det ljusnade och sedan attackerade han rutan frenetiskt och även gjorde sina behov på den så det var en smetig ruta den nedre delen. Men i år kanske vi slipper honom, det fanns antydan på två dörrar men sedan fjäderrester på marken så höken har nog löst det åt oss.;)
Ska prova med att slänga ut våra 4 katter på balkongen så får vi se vad som händer :D.

Men det där med foliebiten ska testas
 
P Pappa1986 skrev:
Hej

Utanför vårat sovrumrumsfönster så flyger det en fågel in i fönstret hela tiden.
Den sitter på räcket och efter 15-20 sekunder så flyger den rätt in i fönstret och sen tillbaka på räcket.
Varför gör den såhär,?
Fågeln i fråga är en sädesärla. Förra året hade vi en skata som gjorde likadant.
Jag upplever ett liknande problem. Varje gång jag passerar ett skyltfönster, eller en spegel för den delen, är det någon som beter sig precis som jag där inne. När jag försöker mota bort personen vägrar denne flytta på sig. Personen har alltid samma kläder som jag. Är jag tokig eller vet ni vad som kan vara problemet?
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
% #^%###%#5 skrev:
Jag upplever ett liknande problem. Varje gång jag passerar ett skyltfönster, eller en spegel för den delen, är det någon som beter sig precis som jag där inne. När jag försöker mota bort personen vägrar denne flytta på sig. Personen har alltid samma kläder som jag. Är jag tokig eller vet ni vad som kan vara problemet?
Hahahaha
 
% #^%###%#5 skrev:
Är jag tokig eller vet ni vad som kan vara problemet?
Nej, det är personen på insidan som har problem. Ge honom en rejäl omgång nästa gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är personen på insidan som har problem. Ge honom en rejäl omgång nästa gång.
Jag försöker normalt sett att behålla kontrollen. De gånger jag misslyckats och gett mig på honom får jag alltid själv en snyting. En gång slog han mig så illa att jag ringde polisen, men de hade inte möjlighet att komma sa de, eftersom andra ärenden var mer prioriterade.
 
% #^%###%#5 skrev:
Är jag tokig eller vet ni vad som kan vara problemet?
Ni är klonade enäggstvillingar hela högen.
Det ser man ju på namnen ..###%#5.
Du är alltså nummer 5 i flocken.
 
Vi har varit med om det förut!
latest
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag hade ett par kajor som gjorde samma sak på mitt bastufönster som går från golv till tak. Eftersom hela bastun är svart blev det troligen en fin spegelyta.
Jag tejpade upp ett vitt lakan på insidan av fönstret och efter ett par dagar hade kajorna funnit andra slagskämpar.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.