Hej!
Vi har grävt ut vårt badrum för att lägga makadam, cellplst och gjuta in vattenburen golvvärme. Tidigare låg golvnivån ca 1-2cm ovan för grundsulans övre kant. Nu funderar jag på hur vi ska göra när vi gjuter nytt. Vi vill ha golvet i samma nivå som tidigare då sulan ligger där den ligger och lägre takhöjd är ej möjligt. Kommer betongen hålla om man gjuter på med 1cm ny betong? Eller ska man gjuta upp till samma nivå som grundsulans övre kant och sen flytspackla? Vad kommer hålla bäst? Bifogar en skiss på min utmaning!

Tack på förhand
Handritad skiss över uppbyggnaden av ett badrumsgolv med markduk, makadam, cellplast, golvvärme och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapa bort "utmaningen" med en stor vinkelslip med vatten så ni slipper dammet, det räcker med några cm djup sedan bilar man bort klacken medan stor HILTI motsvarande gjutningen.

Överväg att använda IsoDrän i stället för frigolit. ISOdrän släpper igenom fukten nedåt vilket torkar ut betongen snabbare.
 
Redigerat:
Det kommer inte att hålla. Leif är inne på ett bra spår. Se bara till att akta armeringen när du kapar.
 
Menar ni att jag ska kapa i grundsulan? För alternativer är ju att jag gjuter upp till samma nivå annars, men inte så att det kommer ny betong på sulans ovansida.
 
Hyr den näst största HILTI bilhammare och knacka bort kanten. Det tar någon timma. Fredag EM till Måndag kl.7:00 är en hyrdag hosp dom flesta uthyrare.

Att man använder en vinkel kap med diamantskiva är för att få en snygg jämn kant direkt under muren.
 
Tånker du att man tar bort lika mycket som betongplattans tjocklek? Där pennan pekar
Handritad skiss av grundkonstruktion med penna som pekar på detalj vid betongplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nyhamn1 skrev:
Tånker du att man tar bort lika mycket som betongplattans tjocklek? Där pennan pekar
[bild]
Det behövs inte. Får du totalt 50mm betong så räcker det.
 
Okej. Tack för svar! Tar jag bort 10 så kan jag alltså få in lite cellplast emellan?
 
Hyr en eldriven motorkap, de kan kapa ca 100mm djupt och har vattenbegjuten klinga för kylning och dammbindning.
Man kommer ca 30mm ifrån vägg med snittet.

10m snitt skulle jag tippa tar 2-3timmar med förberedelse och avstädning.
Lambertsson har för några hundra/dygn.

Och se till att få lite cellplast mellan sula och nya plattan hela vägen ner.
 
N Nyhamn1 skrev:
Okej. Tack för svar! Tar jag bort 10 så kan jag alltså få in lite cellplast emellan?
Du vill inte fimpa armeringen. Jag hade gjort ett snitt och sett hur djupt armeringen låg, sedan gjort två längsgående snitt och endast bilat resten.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack. Då börjar jag förstå. På ritningen jag gjorde är sulan väldigt djup, över 50 cm. Men på innerväggarna är den bara 10-120 cm. Vågar jag göra samma sak hör utan att riskera hållfastheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.