Enplanshus med betongplatta med uppreglat golv byggt på 60- och 70-talet. Var brukar vatten- och avloppsledningarna gå? Mellan golv och betongplatta eller ingjutna i plattan?
 
Z ZipLock skrev:
Enplanshus med betongplatta med uppreglat golv byggt på 60- och 70-talet. Var brukar vatten- och avloppsledningarna gå? Mellan golv och betongplatta eller ingjutna i plattan?
Jag skulle gissa på att de i de allra flesta fallen är förlagda i plattan.
 
S
Nej, för det mesta går det prisolrör under golvet. Det är bara där inkommande vatten är, som det är ingjutet i plattan. Däremot brukar avloppsrören var ingjutet i plattan och man kan därför bara byta golvbrunn och andra diverse smårör.
 
Jag tror att det är svårt att tala om ett enhetligt utförande. Min egen minnesbild är att avloppsrören oftast är dragna under plattan och då främst i form av betongrör. Kallvatten brukade komma in underifrån till en plåttäckt brunn. Invändig rördragning skedde nog vanligen ovanför platta och ev övergolv. I början av 70-talet skedde ett materialskifte, från betong/gjutjärn till plastvarianter när det gäller avlopp och från gjutjärn till PEM slangar när det gäller ingående kallvatten. På 60-talet byggdes de flesta husen med källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.