Vi har idag en U-formad trappa ner till källaren. För att få planlösningen att flyta bättre funderar vi på att byta till en L-trappa, men jag blir inte klok på om det kärver mer eller mindre utrymme. Idag känns det som att man nästan slår i huvudet på de sista trappstegen.

Golvhålet är 232*100 cm. Avståndet mellan golvet på övre plan och golvet på källarplan är 250 cm. Jag skulle vilja byta från en trappa som går ner rakt och svänger på slutet. Är det någon som kan förklara om det går?
 
  • Diagram som jämför nuvarande U-formad trappa med en potentiell L-formad trappa för att förbättra planlösning.
Har du räknat på vad du får för steghöjd/stegdjup på en trappa i det utrymmet du har tillgängligt?
(Samt vilket avstånd du får mellan trappsteg och tak där det blir som kortast)
 
Du behöver också veta tjockleken på bjälklaget.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du räknat på vad du får för steghöjd/stegdjup på en trappa i det utrymmet du har tillgängligt?
(Samt vilket avstånd du får mellan trappsteg och tak där det blir som kortast)
Nä det är just det jag funderar på, hur en räknar ut och om det funkar...
 
T tobbbias skrev:
Du behöver också veta tjockleken på bjälklaget.
Attan, jag mätte bara golv till golv. Antar att bjäklaget är 25-30 cm. Vet du varför det måttet är relevant?
 
I någon annan tråd så var det någon som använde följande webbsida till att räkna fram sin trappa,

http://www.zhitov.ru/sv/
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Cheesen
karin.liten karin.liten skrev:
Vi har idag en U-formad trappa ner till källaren. För att få planlösningen att flyta bättre funderar vi på att byta till en L-trappa, men jag blir inte klok på om det kärver mer eller mindre utrymme. Idag känns det som att man nästan slår i huvudet på de sista trappstegen.

Golvhålet är 232*100 cm. Avståndet mellan golvet på övre plan och golvet på källarplan är 250 cm. Jag skulle vilja byta från en trappa som går ner rakt och svänger på slutet. Är det någon som kan förklara om det går?
Är det snetak eller full takhöjd på övervåningen?
 
karin.liten karin.liten skrev:
Attan, jag mätte bara golv till golv. Antar att bjäklaget är 25-30 cm. Vet du varför det måttet är relevant?
Ja, självklart. Det är ju undersidan av taket som du kommer slå i huvudet i när du går nerför trappan! :D
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Var slår du i huvudet idag?
 
@Trollskidan nu var det inte en rak trappa TS vill bygga utan en L-trappa, sedan så har jag redan länkat till huvudsidan på den webbsiten några inlägg tidigare.

Edit:
Eftersom du inte har förklarat någonting om länken så lär det flera som överväger om dom över huvud taget ska klicka på länken, det finns ”folk” som lägger in länkar till ”allt möjligt” som (kan) sprida virus etc.
 
Cheesen
Eftersom jag ändå satt och solade så tänkte jag knappra lite på ryssens sida... Men om trappen kommer att funka beror på bjälklaget.
Ritning på en del av en byggkonstruktion med måttangivelser, visande en trappsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av trappkonstruktion med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över trappdesign med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en trappkonstruktion med måttangivelser, visar längden 999 och 905 samt höjden 310.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av en trapp med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av en trappdesign med måttangivelser 275, 387 och 969 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av trapplösning med måttangivelser 317 och 923 mm, potentiell utsikt från ett kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning över en trappkonstruktion med måttangivelser och given vinkel i en byggprojektsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av trappstegsdesign med måttangivelser som visar en perspektivbild av en trappa från ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en spiraltrappa med måttangivelser, vyn är från sidan med höjden 2300 mm och bredden 1400 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en trappa med angivna mått och värdet "WWW.ZHITOV.RU" längst ned. Ritning av en trappa med måttangivelser och en lutningsvinkel på 39,5 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikten från kontoret... Utsikt över snötäckt landskap med snöskoter i förgrunden och skogklädda kullar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Som jag sa så är det bjälklagets tjocklek tillsammans med steghöjden som kommer vara avgörande. Säg att bjälklaget är 30 cm tjockt.. Då får du 2500-300 mm = 2200 i frihöjd. Sen om du har det första steget så det touchar vid bjälklagshålets öppning så kommer det vara höjden när du står på första steget minus 2200 mm som blir din frihöjd. Säg att du har en steghöjd på 185 mm så kommer du ha 2015 mm i frihöjd. Det måste ändå vara godkänd frihöjd ner i en källare skulle jag spontant tycka. Men är det först steg 2 som är vid bjälklagsöppningens kant så kommer frihöjden bli 1830 mm.. Det är för snålt!
 
Cheesen Cheesen skrev:
Är det snetak eller full takhöjd på övervåningen?
På övervåningen är det fullhöjd, det är ett sutteränghus så trappan är från entrévåning ned till källarplan.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Var slår du i huvudet idag?
På sista steget ner i källaren är det (nästan) så att en slår i huvudet i taket, bjälklaget till entrévåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.