har köpt en liten sommarstuga utan fast bredband.
Vi kommer att vara där några veckor per sommar (3 kanske) och sedan några helger över året.
Vi kommer säkerligen också hyra ut någon vecka här och där.
Det måste ju finnas internet när vi är där, och även när vi hyr ut.

Hur löser man detta bäst?
När vi är där kommer det säkert gå åt några timmar Netflix varje dag så det kommer ju så att säga behövas en del.

Mobilt bredband? Köper man då ett kontantkort som man fyller på eftersom?
Samt kompletterar med en router att sätta sim-kortet i?
Bra leverantörer för detta? Vad ska man tänka på?

Andra alternativ?
 
BirgitS
Finns det fast telefonlinje kan ju ADSL fungera också. Det är ju mer säkert om det är dålig mobiltäckning.
 
Kontantkort är oftast det dyraste alternativet. Det gäller att lusläsa operatörernas erbjudande.
Att göra slut på datamängden och sedan fylla på i efterhand är extremt dyrt. Undvik detta.
Täckning på platsen är en faktor som behöver beaktas.

En router är bra att ha för att dela ut anslutningen. Vi har kört med Dovados grejor under många år och som har funkat bra.
 
Antingen satsar ni på ett extra simkort som ni sätter i en mpbil router och kör på befintligt abbonemang - kanske att ni ökar på surfen på det.

Eller så kan det vara en ide att använda Telenor som inte har någon bindningtid på sina abb. så det kanske kan vara en lösning för sommaren. Övriga helger kanske ni klarar er med att dela ut från mobilen bara?
 
Rekommenderar inte att hyra ut där mobilt bredband ingår.
Häng på en Chromecast på TVn och instruktion för hur man kopplar upp för de som hyr.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
När ni är där, så föreslår jag att du kopplar in din mobil som en " mobile hotspot" via 4 G d.v.s. du delar din " surf" med övriga familjen ( så sitter jag just nu med min surfplatta ). Så kan även andra " veckogäster" göra ( d.v.s. använda sin egen surf), så får du aldrig några problem med betalning för använd bandbredd.
 
Lyfter denna tråden lite, börjar ju närma sig sommaren ;)

Kollat på mobilt bredband abonnemang på hallon.se, de har utan bindningstid nämligen.
Lägsta kostar 89kr/mån för 5gb och det är ju inte så farligt. Det kan man ju i princip köra året om tänker jag.
Alt pausa över vintern om man inte är där på flera månader.

Sedan på sommaren när det är högsäsong kan man köra 200gb för 299kr/mån.
Det går även så spara överbliven surf ett tag.

Det verkar väl ganska vettigt totalt sett?

Men behöver gärna ha ngn form av router då som är igång för jämnan där jag kopplar in sim-kortet? Vad är det för apparat man behöver köpa? Ngt enkelt och prisvärt eftersöker jag.
 
S sevilla skrev:
Lyfter denna tråden lite, börjar ju närma sig sommaren ;)

Kollat på mobilt bredband abonnemang på hallon.se, de har utan bindningstid nämligen.
Lägsta kostar 89kr/mån för 5gb och det är ju inte så farligt. Det kan man ju i princip köra året om tänker jag.
Alt pausa över vintern om man inte är där på flera månader.

Sedan på sommaren när det är högsäsong kan man köra 200gb för 299kr/mån.
Det går även så spara överbliven surf ett tag.

Det verkar väl ganska vettigt totalt sett?

Men behöver gärna ha ngn form av router då som är igång för jämnan där jag kopplar in sim-kortet? Vad är det för apparat man behöver köpa? Ngt enkelt och prisvärt eftersöker jag.
Några exempel på 4G-router:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/router/4g-router
 
Tele 2 unlimited går du med i en grupp så får du 150:- i rabatt
Har du ett com hem och ett tele2 abb så får du ett gratis datakort som delar surfen med ditt abb
 
S sevilla skrev:
En sån här för 400kr cirkus verkar bra prismässigt, bör en sådan funka?

[länk]
Den kräver också ett USB-modem där du stoppar in SIM-kortet.
 
Har valt Hallons minsta mobila bredband för 89 kr per månad för 5 GB data.

Man får spara data, så man kan se det som 60 GB per år, som man tar av då man är där. Om det tar slut kan man köpa till data.
 
5 GB är extremt lite om det ska tittas på film. Runt 20 GB/månad är enligt mig ett minimum. Då får man ändå snåla.
 
S sevilla skrev:
Det går även så spara överbliven surf ett tag.
Notera att man inte kan spara hur som helst:
"Om du säger upp ditt abonnemang eller byter till ett billigare försvinner din sparade surf."
 
Hallon har just också kontantkort med surf för samma pris som abonnemangen. Giltig i 30 dagar men du kan inte spara surf. Bara att tanka 200GB när du åker till stugan.
https://www.hallon.se/bredband#kontantkort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.