Har monterat dragkrok på min 2006 V50 och har el satsen kvar.
Jag tror jag har koll på inkoppling där bak men det som ser lite mer jobbig ut är kabeln som enligt instruktionen dras fram till batteriet. Hur gör man det? Jag hittar ingen hål framme som går till motorn.
Tack på förhand.
 
Jag fuskade på min bil och kopplade den till ett cigarettändaruttag i bagaget. Visst kan man ha otur och råka ut för en nitisk besiktningsman som upptäcker det, men det har inte drabbat mig än på 4 år.

Anledningen till att den ska kopplas direkt på batteriet är att t ex varningsblinkersen ska fungera på släpet även om tändningen är avstängd. Men det kanske finns någon annan punkt i kupén som har spänning hela tiden och kan leverera tillräckligt mycket ström där du kan koppla in boxen istället?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Varför skulle besiktningen ens ha någon synpunkt på detta?
 
Just för att varningsblinkers och parkeringsljus måste lysa även om du lämnar bil och släp efter vägen och tar ur nyckeln.
 
Mikael_L
Så har det aldrig fungerat på någon av de bilar jag haft med drag (eller monterat drag på).
Men nu har jag inte hållt på med de moderna, det kanske är annat nu.

Men de jag haft är kopplat till blinkers, bakljus, bromsljus samt jord. Och blinkar bilen så blinkar släpet ...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
På en xc70 2005 monterade man en Trailermodul bak för att allt skulle funka korrekt med backsensorer osv. Gör man inte så på en V50? Dvs, använder original kablage + mindre tillsats +TM.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så har det aldrig fungerat på någon av de bilar jag haft med drag (eller monterat drag på).
Men nu har jag inte hållt på med de moderna, det kanske är annat nu.

Men de jag haft är kopplat till blinkers, bakljus, bromsljus samt jord. Och blinkar bilen så blinkar släpet ...
Alla moderna bilar har en liten box man kopplar in på lämpligt ställe inklusive bilens canbus. Beroende på intelligens så kan den interagera med backsensorer, antisladd, glödtrådsvakter, etc.

Problemet är just att boxen behöver tillgång till ständig matningsspänning och det finns oftast inte i närheten.
 
Mikael_L
Mmm, det började gå upp för mig att ...


... jag är i det närmaste en grottmänniska ... :)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Tom de enklaste/billigaste elsatserna har en reläbox nuförtiden ...

Har man cigarettuttag i skuffen så går det att chansa och ta ström där, men det finns ju såklart hål mellan kupén och motorrummet .. Frågan är bara hur mycket av bilen man måste riva ..

Edit: måste ju finnas ett volvoforum nånstans att fråga på?
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Tack Useless och Dan. Tänkte prova med att fuska och koppla i vid cig dosan.
 
Har du ström där hela tiden då?
Det är det inte på vw passat
 
useless useless skrev:
Jag fuskade på min bil och kopplade den till ett cigarettändaruttag i bagaget. Visst kan man ha otur och råka ut för en nitisk besiktningsman som upptäcker det, men det har inte drabbat mig än på 4 år.

Anledningen till att den ska kopplas direkt på batteriet är att t ex varningsblinkersen ska fungera på släpet även om tändningen är avstängd. Men det kanske finns någon annan punkt i kupén som har spänning hela tiden och kan leverera tillräckligt mycket ström där du kan koppla in boxen istället?
Har gjort exakt likadant! Det kommer ingen att märka, och knappast olagligt heller..
 
useless useless skrev:
Just för att varningsblinkers och parkeringsljus måste lysa även om du lämnar bil och släp efter vägen och tar ur nyckeln.
För 2 år sen kollade jag detta med besiktningen och polisen. Dom hade inga synpunkter på att varningsblinkers funkar ej då man lämnar bilen vid vägkanten. Dom tyckte varningstriangen är viktigast.
Inga böter skulle utfärdas.
 
Visst är det väl trevligt om varningsblinkers fungerar i alla lägen, men låt säga att du är tvungen att köra bilen åt sidan på grund av elfel eller att du stått ett tag så att batteriet tagit slut. Inte kan väl släpkärran då plötsligt bli olaglig?
Låter rimligt att de prioriterar varningstriangel och att belysningen fungerar som den ska på släpet när bilen är igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.