Hej, går och funderar på att revitera vårt hus men är osäker på om det är en smart idé.

Idag är väggarna uppbyggda som så, utifrån sett:

Stående träpanel med springläkt

Gammal hederlig svart vindpapp

Liggande 50x50 reglar med 50mm miniralull

Stående stock med varierande cc mått ca metern med 120 ull

28brädor tätt liggande

Gips

Har inga problem med varken mögel eller fukt i dagsläget, har vart o rivit I princip alla väggar.
Men ska måla om/byta kulör till ljus grått eller vit från falurött.

Så därför funderar vi på puts.
Har letat runt lite och förstått att man ska använda kalkbruk,
Så min tanke är att bryta bort springläkten och spika upp ett putsnät och putsa på det.

Är jag fel ute? Nån som har koll på läget.?

Mvh kompen
 
Tror inte det på rödfärgad panel, sen håller jag kalk så långt borta från mitt hus som möjligt, danskarna älskar sånt och de får hussvamp som följd.. Jag är ingen murare men det är vad jag gissar..
 
Hej Kompen, välkommen till forumet!
Du har säkert hört talas om skandalen med de enstegstätade, putsade fasaderna och alla mögelproblem som de gav upphov till.
Så vad du än gör, ta inte bort luftspalten!
Varför inte fästa ditt putsnät utanpå en nuvarande träpanelen i stället?
 
Tanken är att slå nätet på träfasaden, bara spring läkten som jag tänkt bryta den så det blir jämnare. Så botten brädorna blir kvar.

Har ingen direkt luft spalt idag men antar att med gammal standard på väggtjocklek så har väl den fukt som tagit dej in kunnat vädras bort, kanske blir svårare med puts?
"Andas" kalkputs nåt?
 
OK, så springläkt är samma som t.ex. lockläkt. Är inte så bra på alla dialekter.
Men ändå, så skulle jag vilja ha en luftspalt innanför putsytan,
så inträngande fukt kan ventileras ut.
 
Japp är samma sak.

Då är ju alternativet att bryta dän(bort på östgötska) all panel men spara en bräda varje halvmeter och återanvända de andra bröderna som spräckt panel vågrätt eller på diagonalen, då får man en 22mm luft spalt.

Tror vi om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.