Med dom förutsättningarna så RÖR INGENTING!

Flytta in och bo in er ordentligt.
Sen med tiden lär ni upptäcka vad ni verkligen vill/behöver göra. (y)

Att huvudstupa kasta sig in i ett stressprojekt nu verkar idiotiskt...
 
  • Gilla
Allman och 17 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Min erfarenhet är att uppfattningen av takhöjden inte påverkas alls av att ta bort lister. Eftersom skuggor ändå markerar skiljelinjen/vinkeln. Samt om det är den gamla typen av list som ligger mer mot taket än mot väggen är det bättre visuellt än moderna alternativ som ligger mer mot väggen.

Vad ni dock ska göra är att markera vertikala, visuella linjer med att för det första, om ni tänker ha gardiner, montera dessa närmast taket med vit gardinstång alt gardinstång för panelgardiner.
Tavlor i stående rektangel och vertikala motiv är också bra.

Ljust vardagsrum med vita väggar, tak utan lister, gardiner hängande nära taket och stående tavlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matsal med ljust trägolv, rosa vägg och fönster med blå gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror också att ni kommer att vänja er och inte tänka så mkt på takhöjden när ni bott där ett tag. Samt ni tänker nog ändå minder på det med en ny bebis. ;)
Stilmässigt skulle jag satsa på en modern, skandinavisk, stilren inredning utan krusiduller. En lugn, ljus bas med färgaccenter i textil. Finns mkt fin inspiration på färger och inredning att hämta från https://blooc.se/projekt/
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för tipsen!
 
Vill nog påstå att stilen på inredningen är 90-tal.

A arasmus skrev:
Det finns det tyvärr inte riktigt tid för, för vi väntar barn två veckor efter tillträde :) Det som inte bli gjort direkt kommer nog få vänta ett tag.
Med de förutsättningarna måste mitt råd bli, utan att ha egna barn, gör INGENTING vid inflytt annat än att fixa småsaker som är sletna, trasiga eller hänger på trekvart. I övrigt ser det ju tillräckligt friskt ut för att bo i.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Ett mycket snarlikt innertak sitter i vårt vardagsrum från -68. Det hängde ner och var allmänt sjaskigt när vi flyttade in, men vi hade verkligen inte tid att riva ner hela alltet och gipsa då. Fixade därför de lösa infästningarna, spacklade några skador och sprutmålade det hela med en rejält matt vit färg. Det blev ett otroligt lyft och idag ligger ett byte av just det innertaket väldigt långt ner på vår önskelista.
 
Som radhus ägare samt 2barns farsa som stod mitt i sovrumsrenovering när barn 2 kom så är även mitt råd att avvakta. Det ni möjligen kan göra är "Quick fix" dvs dra på lite ny färg på väggarna osv. Sånna småprojekt som inte är hela världen om det inte skulle hinnas med.

Kontentan av min egna renovering var att jag fick förhinder på annat håll som försenade renoveringen med ca 2v. De 2v var den tiden jag hade på mig att hinna färdigt innan ungen kom till världen. Pga att jag "förlorade" de veckorna så tog ett 2-3v projekt 4 mån och vi fick sova i inklämda i ett minisovrum under tiden :p
 
KristinaRT
Tycker det ser fullt beboligt ut, på ett sätt som gör att man faktiskt inte MÅSTE göra något akut precis när man flyttar in. Om du absolut vill göra något skulle jag måla fondväggen i köket i någon kul färg (som går lätt att måla över om man tröttnar), och möjligen måla de mörka dörrarna/dörrkarmarna.

Vi flyttade till hus med en 2v bebis - vi hade massor med planer men familjen tog för mycket tid för att göra något på ett år. Då hadd vi å andra sidan haft ett år på oss att fundera och ”bo in oss” och jag kan utan att överdriva säga att prioriteringarna ändrades en del .
Sannolikt kommer ni känna samma sak....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Det där huset har renoverats under åren.
Är uppväxt i ett hus från 74 och de hade ett "plastsegeltak" som var spänt mellan väggarna. 'barracudatak' tror jag man kallade det. Inte roligt när det brann. Vi hade ett hus i området som brann och det var inga roliga historier som kom av det. Många som bytte bort all plast under följande år, både i tak och med lister.
Sen var det mycket brunt. Vissa lister och mycket i köket. Nej tror det där är spontade träfiberskivor som sitter i taket. Att spackla det är nog ett evighetsjobb då huset rör sig och kommer öppna upp någon skarv lite då och då..

240cm är en ganska normal höjd inomhus. Om ni har bott i lägenheter i gamla hus så kanske ni är bortskämda med högre.
Köket ser ganska ok och modernt ut. Ser inte ett enda pizzavalv och strukturtapet.. Är det källaren där det finns?
Sen ser det ut som någon har tagit bort någon vägg för det är lite för öppet för ett 70tals hus

Jag tror som många andra säger.. Lev en stund i det och se.. Och sen ta en sak isänder. Tänk på att kontrollera tak och grund. Det är det viktigaste. Sen är det ett radhus så man måste/bör göra sådant i synk med grannar...
Att folk kastar sig in och ska renovera kök direkt innan ens stommen/basen är ok är märkligt men det är väl som mycket annat idagens samhälle att man vill "göra sig fin" för andra. Lite status uppvisande då köket är ju dagens samlingsplats för besökande...

Så flytta in.. Låt saker ta sin tid.
Men har du ett pizzavalv och struktur någonstans så vill många av oss gotta i det "fina" :D
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla välmenande råd, men vi har inga planer på att renovera ihjäl oss den närmsta tiden iaf :) Tak, fönster, fasad, dränering och värmepump är fixat relativt nyligen och allt är, som ni säger, fullt beboligt. Vi skall inte heller byta kök/badrum eller något annat dyrt. Jag menade inte heller att allt är i original, det var mest några exempel på "oj, hur gick det här till?"-känslan. Bilderna är mäklarbilder så de har råkat glömma att visa trappan och valvet :)

Tyvärr visade det sig att det bara är 2.30 i takhöjd på entréplan. Jag är väldigt irriterad på mig själv, för jag tyckte det kändes lågt i tak på visningen och det såg lågt ut på bilderna. Jag berättade det för mäklaren och bad henne fråga säljarna om de kunde mäta takhöjden. "2.40 m" svarade de, såg jag antog att det bara var en olyckligt inrett och att det skulle gå att få det "normalt" iaf. Jag skulle förstås ha kontrollmätt själv, men man litar ju på att folk ska ha någon slags anständighet. Tyvärr är det väl tillåtet att ljuga helt fritt när det gäller bostadsförsäljningar så länge köparen har en teoretisk möjlighet att besiktiga själv.
 
Förresten, det jag frågade efter i mitt första inlägg var vilken "estetik" som passar den här typen av hus. Tapeter, lister, golv, färgsättning, inredning osv. Lite inspiration helt enkelt. Inget viktigt, dyrt eller bråttom.
 
BirgitS
På 70-talet var det mycket brunt och orange. Man var inte ute efter så mycket ljust och luftigt utan mysigt och ombonat. När det gäller tapeter var medaljongtapeter och annat stormönstrat vanligt och man målade inte väggarna i sov- eller vardagsrum. Furumöbler var vanligt och man kunde ha furubrädor i tak eller på väggar (omålade men lackade).
Tapeter: http://handtrycktatapeter.se/swe/vi...ek=1900&dec=70&bid=s3ag84lmd6meiogdm1gn50cbb2
Inredning: https://www.amelia.se/humor/minns-du-ditt-70-tal-har-ar-inredningen-som-inte-gar-att-glomma/
 
Magnus E K
Skaffa en brun toalettstol så kan ni sen inreda resten av huset i hypermodern 20-talsstil utan att 70-talskänslan försvinner.
 
  • Gilla
  • Haha
Allman och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
A arasmus skrev:
Förresten, det jag frågade efter i mitt första inlägg var vilken "estetik" som passar den här typen av hus. Tapeter, lister, golv, färgsättning, inredning osv. Lite inspiration helt enkelt. Inget viktigt, dyrt eller bråttom.
Egentligen tror jag det mesta passar, kanske (men det är min personliga åsikt) med undantag av bondromantik. Tycker det skär i ögonen när jag ser 70-talare med pärlspont, keramikvask och blandare i snirklig gammeldags stil.
Rå, industrikänsla kanske också kan bli svårt att få till....

Varför inte ljus nordisk stil? Eller marocko? Timmerstuga? Retro 50, 60 eller 70? Det mesta skulle jag tro faktiskt, det är fördelen m 70-talare :)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Bor själv i renoverat sjutiotalshus. Liknande trägolv, samma typ av innertak och vita väggar. Vita element, vita fönsterbrädor. På nedervåningen har vi ljus från minst två håll, det gör mycket.
Vårt inredningsstil är väl en mix av Ikea, ärvda teakmöbler och en del annat. Pinnstolar i olika stilar och färger till matbordet. Ganska smäckra möbler med lätta ben. Lugna färger, beige, brunt, trä, grå men lite färgklickar i form av kuddar, någon fåtölj.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Men det låter som ni verkligen hittat rätt iaf (y) :)
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tycker det ser fullt beboligt ut, på ett sätt som gör att man faktiskt inte MÅSTE göra något akut precis när man flyttar in.
Instämmer till fullo i ovanstående talares bedömning!
Varför ändra på något som redan är bra?
Låt det gå ett par år och se vad ni inte är nöjda med då, och ta det därifrån.

// KoW gammal utflyttad Påvelundsbo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.