N noupe skrev:
Glömde länken:
[länk]

Tegelsten: jag hade personligen köpt Norlys med passande fästen. Men visst, gjuter du ner murstenarna så sitter de junsom berget och du kan väl fästa i dem också.
Jag har inte tänkt gjuta... Tanken är att fylla på med makadam (från botten på 70cm). Sista lagret, vilket är kanske 10 cm, så lägger jag en markduk och fyller på med lite mer makadam och så lite sättsand. Detta är inte tillräckligt?
 
Tidigare undrade du om en 58kg tung plint nedgrävd till 70cm skulle bli stabilt nog.
Nu tänker du lägga en marksten mer eller mindre uppe på markytan.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
O Ozzman skrev:
Jag har inte tänkt gjuta... Tanken är att fylla på med makadam (från botten på 70cm). Sista lagret, vilket är kanske 10 cm, så lägger jag en markduk och fyller på med lite mer makadam och så lite sättsand. Detta är inte tillräckligt?
Det låter ju lite overkill med 70 cm för att sätta en pollare. Vad ska syftet vara med det djupet? Är du i Norrland? Det är så otroligt enkelt att ”gjuta”, man kan tom slänga ner betongen direkt i hålet och på med lite vatten och symboliskt röra lite med en pinne. Blir alltid mer stabilt med betong än att bara gräva ner. Men visst, en 70 cm plint är ju ganska rejält.

Det funkar säkert om du skruvar ner i plinten. Du märker ju om du kan ”vicka” på den innan du skruvar ner pollaren. En lyktstolpe hade jag inte rekommenderat, men en liten pollare är kanske ok.
 
Vad du krånglar till det. Det finns ju färdiga markfästen. Åk till någon firma som jobbar med plåt med en påse bullar, pollare, markfäste och en trave hundralappar så skär de ut och borrar adapterplåtar åt dig.
 
Precis. Eller välj ett märke som har passande fästen om du inte vill baka bullar. Norlys, Belid, Airam, Konstsmide etc.
 
Yes, inser att jag har rört till det rejält här. :( Jag vill bara ha en enkel lösning som håller långsiktigt. Insåg efteråt, Deempa, att en 58 kgs plint är overkill. Pollaren väger tre kg så någon betongplint behövs inte. För att tydliggöra...vi hr grävt ca 65-70 meter runt en del av vår tomt och 70 cm djupt. Enligt elektrikern så ska kablar etc grävas ner på 70 cm djup. Vi ska ha pollare i hörnor och vart femte meter. Det blir i slutändan 13 pollare. Jag vill bara ha en så pass enkel lösning som möjligt men som håller långsiktigt. Nästa vecka kommer elektrikern så jag måste ha en lösning fram tills dess. Vi har fastnat för en viss pollare och det fabrikatet har inga markfästen.

Ps: Jag har tummen mitt i handen så därför jag vänder mig till detta forum. Jag har noll koll på sånt här så ibland kan en del saker låta helt tokigt men jag försöker lära mig.
 
Då gör du som jag skrev. Eller så köper du de störst betongmarkstenar du hittar och en saftig stenborr och borrar hål i dessa. De kommer hålla för 3 kg pollare, men räkna med att du kommer behöva gå och rätta till sneda pollare ett par gånger om året.
 
O Ozzman skrev:
Yes, inser att jag har rört till det rejält här. :( Jag vill bara ha en enkel lösning som håller långsiktigt. Insåg efteråt, Deempa, att en 58 kgs plint är overkill. Pollaren väger tre kg så någon betongplint behövs inte. För att tydliggöra...vi hr grävt ca 65-70 meter runt en del av vår tomt och 70 cm djupt. Enligt elektrikern så ska kablar etc grävas ner på 70 cm djup. Vi ska ha pollare i hörnor och vart femte meter. Det blir i slutändan 13 pollare. Jag vill bara ha en så pass enkel lösning som möjligt men som håller långsiktigt. Nästa vecka kommer elektrikern så jag måste ha en lösning fram tills dess. Vi har fastnat för en viss pollare och det fabrikatet har inga markfästen.

Ps: Jag har tummen mitt i handen så därför jag vänder mig till detta forum. Jag har noll koll på sånt här så ibland kan en del saker låta helt tokigt men jag försöker lära mig.
För en så stor möngd pollare hade jag velat göra en riktig installation. Jag ska inte kommentera att elektrikern tvingat er gräva en vallgrav men om vi fokuserar på pollarna: ni tänkte först på en Philips men två inlägg senare fastnade ni för en Malmbergs som nu är det enda som gäller? Då är det som Nyfiken skriver eller så får ni självs borra hål i ett annat markfäste. Nordlux har också såg jag, så ni har ju en uppsjö av pollare att välja bland varav många är i samma prisklass som era Malmbergs.

Jag hade köpt lämplig pollare i min prisklass med passande markfäste. Sedan grävt ner det, ingen makadam, och slängt ner lite betong (tex Byggmax ekonomibetong), en säck per fäste. Sett till så det hade lagom höjd och var i lod, samt innan gjutning fått upp kabelröret genom fästet och vidare till nästa. Då får man en installation som håller.
 
O
O Ozzman skrev:
Enligt elektrikern så ska kablar etc grävas ner på 70 cm djup.
Enligt Svensk elstandard (SS 4241437 Kabelförläggning i mark, utgåva 6) så räcker det med 35 cm i mark utan jordbearbetning. Så jag vet inte riktigt vart din elektriker fått 70 cm ifrån. Om du tänker gräva ned kabel i mark där jordbearbetning förekommer, t.ex. tvärs en åker där en traktor plöjer, så gäller 55 cm.
 
  • Gilla
noupe och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Enligt Svensk elstandard (SS 4241437 Kabelförläggning i mark, utgåva 6) så räcker det med 35 cm i mark utan jordbearbetning. Så jag vet inte riktigt vart din elektriker fått 70 cm ifrån. Om du tänker gräva ned kabel i mark där jordbearbetning förekommer, t.ex. tvärs en åker där en traktor plöjer, så gäller 55 cm.

Håller med om att 70 cm är lite i överkant men det är ok. Vår fiberkabel var nergrävd endast 20-30 cm och den råkade vi kapa i samband med annat trädgårdsarbete.
 
70cm kan ju även vara baserat på tjälen, vilket kan vara värt att beakta även när det gäller pollarna. Enbart en marksten kan nog mycket väl leda till att pollarna står lite snett och vinnt efter några vintrar och det känns ju trist när du lägger ned så mycket pengar och arbete på resten.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
70cm kan ju även vara baserat på tjälen, vilket kan vara värt att beakta även när det gäller pollarna. Enbart en marksten kan nog mycket väl leda till att pollarna står lite snett och vinnt efter några vintrar och det känns ju trist när du lägger ned så mycket pengar och arbete på resten.
Fastnade för vad du skrev tidigare om att det ser ut som att det följer med fästen. Ringde till Malmbergs igen och nu fick jag prata med en person som hade stenkoll. Det följer med ”markfästen” och de rekommenderar att man gjuter. Vet inte vad det var för stolpskott jag fick prata med sist, eller om det var jag som förklarade dåligt, men fick annat besked vid det tillfället. Oavsett vad, nu ska det gjutas för fullt! ;)

Stort tack till alla som har svarat i denna tråd! :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Se till att dra upp en/två kabelskyddsrör genom hela stäckan som ska gjutas, börja minst en meter ifrån och avsluta ovan färdigt fäste.

Antingen en 50-slang eller två 32-slangar, två 32-slangar går precis upp genom fästet.

Med 32-slang så går det att dra slang från pollare till pollare.
Med 50-slang så måste bägge kablarna upp genom samma slang till pollaren.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
O Ozzman skrev:
Fastnade för vad du skrev tidigare om att det ser ut som att det följer med fästen. Ringde till Malmbergs igen och nu fick jag prata med en person som hade stenkoll. Det följer med ”markfästen” och de rekommenderar att man gjuter. Vet inte vad det var för stolpskott jag fick prata med sist, eller om det var jag som förklarade dåligt, men fick annat besked vid det tillfället. Oavsett vad, nu ska det gjutas för fullt! ;)

Stort tack till alla som har svarat i denna tråd! :)
Härligt! Gjut på nu!
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Antingen en 50-slang eller två 32-slangar, två 32-slangar går precis upp genom fästet.
Pratar vi fortfarande gul dubbelväggig markslang med räfflad utsida och slät insida nu eller är det något annat? Klurar själv på lite belysning i trädgården och har upplevt 50-slang som lite i största laget.

Edit : Svarar själv. Där ser man, den hade jag missat Pipelife E0661402 i 100m ring.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.