Som andra skrivit. Snåla inte på luftvärmepumpen utan ha den på heat och 2-3 grader över önskad temp. Om du orkar ha fläkten på konstant läge 4-5 och använd ej auto. Då den hjälper till att minska på energikostnaderna. Grundregeln är att elementen ska stå några grader under önskad temperatur i rummen. Luftvärmepumpar klarar bara att värma huset till runt 50%. Äldre modeller som 10 år och äldre är inte lika energieffektiva. Årtalet står på utedelen. Dammfiltren behöver rengöras regelbundet annars tappar den effekt.

Varmvattnet kan man spara på genom att inte duscha för länge och ha insatser för 9-12L/min.
Personligen tycker jag 9liter/min är för lite.

Gamla maskiner är inte lika energieffektiva som moderna maskiner. Så torkskåpet och tvättmaskinen drar nog mycket. Likaså golvvärmesystemet beroende på system. Behöver det vara på nattetid och under dagarna när ni är borta. Eller kanske sänkas dessa tider. Den kan snart stängas av.

Lampor/ljuskällor inne hjälper till att värma och har bara en betydelse på sommaren när man använder dem mindre. Men som helhet minskar strömmen med energisnåla ljuskällor.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
E etompau skrev:
Testa med att helt stänga av elelementen. Med en korrekt placerad luftvärmepump bör de flesta elementen kunna stängas av helt och hållet.
Vet vi var i landet Ratax bor?
Här hos mig har vi över huvud taget inga element, och ingen golvvärme.
Luft-luft-värmepumpen sköter all uppvärmning (utom det som spillvärmen från kyl och frys ger).
Men vi har ju lite nyare hus förstås, byggt 2010 :)
 
Magnus E K
Lite mer spillvärme än så har du väl, KnockOnWood? Spis och varmvattenberedare åtminstone? Och antagligen också någon TV eller dator (även om de bara är på ett par timmar per dygn), lampor, mobilladdare etc.

Mitt hus är äldre (1963) men om jag tillät det bli hur kallt som helst i källaren skulle jag nog också klara mig med bara luft-luftvärmepumpen för att värma boendevåningen. Fast komforten i badrummet och vid köksfönstret blir inte den bästa när det är riktigt kallt. (Dessutom har jag nog lite mer spillvärme.)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Lite mer spillvärme än så har du väl, KnockOnWood? Spis och varmvattenberedare åtminstone? Och antagligen också någon TV eller dator (även om de bara är på ett par timmar per dygn)
Jo, det är klart! Varje människa lär avge ca 80 Watt, och katterna ger väl en hel del också :)
 
Magnus E K
Hm, lite off-topic men jag undrar om någon räknat ut hur mycket en kWh kattvärme och hundvärme kostar. När krisen kommer blir det väl till att släppa in korna, fåren och hästarna i huset igen (och grisarna när det blir riktigt illa).
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hm, lite off-topic men jag undrar om någon räknat ut hur mycket en kWh kattvärme och hundvärme kostar. När krisen kommer blir det väl till att släppa in korna, fåren och hästarna i huset igen (och grisarna när det blir riktigt illa).
Kor och får i rätt mängd i huset funkar säkert bra som uppvärmning. Katter, möjligtvis om dom ligger i knäet.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
C
Ingen infravärme i huset?
Några vårmyskvällar med infravärmen på altanen kan dra iväg en hel del.
 
R ratax skrev:
Tack för svar!
Vi har sänkt luftvärmepumpen och elradiatorerna är ca 2-3 grader under. Dock 1 ett rum (toaletten) är alltid elementet på max eftersom det blir så kallt där annars. Vet inte om det har ngn stor betydelse?
Vad är det för effekt på elementet? Är dörren dit alltid stängd? Det elementet är säkerligen inte det enda som ni kan spara in energi på. Men givetvis spelar det roll om ett element alltid står på max. Om termostaten fungerar hyfsat är det en dålig idé att ha elementet på max. Det blir inte varmare i de lägen då elementet inte räcker till. Men det blir onödigt varmt och drar därmed onödigt med energi när det är varmare ute och därmed ett mindre värmebehov.

Är elementet för litet, byt till ett större, men välj ett med bra termostat.

Vill du ha varmare där än i övriga huset, Se till att alltid stänga dörren.

Låt inte termostaten stå på max. Ställ den på önskad temperatur.
 
Stäng av elementen helt! Diska/tvätts fulla maskiner, snabbduschar, samt diska i maskin, ej rinnande Vv.

Vad har ni förbrukning på sommaren?
 
Det är bara värmen som har ngn betydelse här.

Avgörande info saknas för att kunna svara.
1) Hur många kr en elräkning är på är totalt ointressant. Det är endast antalet kWh som är relevant.
2) Har ni ett fast eller rörligt elavtal? Med ett rörligt varierar priset hela tiden.
3) Vad är det för en LLVP? Hur gammal är den? Det skiljer stort i effektivitet mellan nyare och äldre, samt mellan lågprispumpar resp märkespumpar.
4) Hur ser planlösningen ut? Optimalt för en LLVP är fyra ytterväggar och inga innerväggar (eller stängda dörrar). Med sluten planlösning sjunker effektiviteten till ytterst marginell, oavsett hur ny och bra pumpen är.
5) Temperaturinställningar på alla värmeapparater ger endast rangordning, inte absoluttemperatur. Det hade varit ärligare att bara visa en värmepil el likn istf siffror. Då hade folk inte lurats att tro att om man ställer in 20C så kommer man att få det. (Får man händelsevis det i varje enskilt fall/rum så bör man gå och köpa några lotter.) Handpåläggningsmetoden är betydligt pålitligare. Är man hemma varje dag så bör man stänga av elementen.
6) Som också nämnts tidigare, LLVPns inställningar är väsentliga.
7) Vet ej hur det har varit hos TS, men här i Skåne har det blåst mkt i mars. Många hus tappar mkt värme pga blåst. Det kan vara lika illa som kylan i sig.
8) Inget nämns om ventilationen, men med mek vent utan FTX så bränner det mkt energi till kråkorna. Borde iofs inte göra ngn direkt skillnad från en månad till en annan, såvida inte ngn fläkt börjat kärva eller ev för-/eftervärmare skenat.
9) 3 dgr extra i mars jmfrt m feb är också av stor betydelse. God notering Magnus E K. Sedan blir det ju inte så mkt kvar av skillnaden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.