vi har dragits med en fuktskada som inte bara tog styrelsen 4mån att besiktiga utan först nu, 5månader senare har påbörjats sanering.
Jag är helt novis på ämnet men undrar ödmjukt om det verkligen ska se ut såhär?
Röret går från tilluftskanal (gamla köksfläktarna) via en fläkt och ned under plasten, det blåser tagit ut och dammar i hela lägenheten. Tejpen har som synes lossnat på väggen redan och jag vill försäkra mig om att det SKA se ut såhär.

Jag vet att föreningens försäkring betalar 70’000+ för arbetet. Tog två unga killar max 16h att riva/bygga ”luftsluss”
 
  • Rum med plastskydd på golvet och delvis nedmonterade väggar vid sanering efter fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, det bör vara tillförd värme och slussat med frånluft! Har aldrig hört talas om att man ”blåser” bort fukt!?!
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Såhär ser maskinen ut. Blåser rumstempererad luft under plasten som sedan blåser ut i lägenheten.
 
  • En luftblåsande maskin på ett bänkskiva med en ansluten flexibel slang och plasttub.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen annan som har tankar om detta? Fläkten blåser alltså kall luft ned under plasten.
 
B Bberg skrev:
Ingen annan som har tankar om detta? Fläkten blåser alltså kall luft ned under plasten.
Själva installationen är korrekt även om utförandet av inplastningen ser mindre bra ut. Slangen som går till köksfläkten är våtluft och kanalplasten använder dom för att trycka in torrluft inuti det plastade skadeområdet.
Det man skulle kunna göra är att häfta fast plasten så den sitter ordentligt, när man avfuktar så vill man ha så litet område som möjligt för att effektivisera tidsåtgången/effekten.
Det är en sorptionsavfuktare som är installerad, googla om du vill förstå den grundläggande principen bakom.
Kort sagt ser det korrekt utfört men finns plats för förbättring med själva inplastningen.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.