Jag förstår inte det här utspelet. Det finns ju redan lagkrav... Om jag tolkar det rätt så är enda skillnaden att 'konkursförsäkringen' också ska krävas i lag, men den försäkringen är ju tämligen urvattnad om man läser försäkringsreglerna.

Det står fel i artikeln: "Redan i dag ska den som låter bygga en villa försäkra sig mot /---/ att byggfirman går i konkurs."

Det finns inga lagkrav på den försäkringen, den är frivillig. Byggfelsförsäkringen däremot ska enligt lag tecknas av byggfirman.
 
Jag fick svar av Fredrik Furtenbach som skrivit artikeln (jag har lagt in små förtydliganden inom parentes):

"Dom (regeringskansliet) menar att den försäkringslag du nämner (lagen om byggfelsförsäkring 1993:320) inte följs i alla delar av landet, den har tolkats olika. 25 procent av dom som bygger nya hus följer den inte. Därför skärper dom nu lagen så att försäkringen mot byggfel ska bli omöjlig att undvika.

Dessutom blir alltså även försäkring som ska hjälpa vid konkurs hos byggföretaget obligatorisk. Om det är bra eller inte kan man säkert tycka olika om.

När det gäller tvist om arbetets omfattning och tidpunkt för betalning är det enligt justitiedepartementet så att konsumenttjänstlagen har hittills inte gällt, när det handlar om nybygge av ett hus. Däremot har många husägare ändå haft samma skydd för att dom använt standardavtalet ABS 95.

Detta avtal har varit ett villkor för att få räntebidrag. Nu är räntebidragen avskaffade och det finns inte samma drivkraft för att använda standardavtalet. Därför skrivs nu dom här reglerna in i konsumenttjänstlagen.

När det gäller tvist om byggets pris finns det enligt justitiedepartementet redan en dom i högsta domstolen som säger att det är kundens ord som gäller om inte entreprenören kan bevisa sin version. men för tydlighetens skull skrivs nu även denna princip in i lagen."

_

Lite bakgrund: Försäkringsbolag (t ex Garbo) erbjuder den lagstadgade byggfelsförsäkringen som täcker byggfel och konstruktionsfel i upp till tio år efter slutbesiktning.

Dessutom finns en frivillig försäkring som Garbo kallar "färdigställandeförsäkring" som innebär att försäkringsbolaget går in och bygger klart ditt hus om entreprenören går i konkurs. Observera att försäkringsbolaget tar de pengar du enligt kontraktet skulle betalt till entreprenören och bygger klart huset. Har du betalt i förväg så är du blåst på de pengarna.
 
Hur fungerar det idag om man bygger med delad entreprenad? Tecknar varje enskild entreprenör en byggfelsförsäkring för sin del av bygget?

Idag är det väl inte kunden, utan leverantören som tecknar försäkringen. Gör man delar av jobbet själv kan man väl inte teckna försäkring för dessa delar? Vad kommer då lagkravet på försäkring att innebära för oss som tänker göra mycket jobb själv?

Hur har ni som byggt/bygger på delad entreprenad gjort? Har ni några försäkringar, och hur är de i så fall tecknade?
 
Det borde ju utesluta lösvirkeshus, eller? Hur försäkrar man sig mot byggfel om det är man själv som bygger?
Börjar tröttna lite på alla lagar, skatter och avgifter som reglerar och kostar mycket men som ger extremt lite tillbaka.
Att bygga hus är lite som skaffa spjuver och låta alla som vill komma och mjölka en på pengarna. Nån som vill ha en skvätt?

/En julsur David
 
Håller med föregående inlägg!

Kvalitetsansvariga och besiktningar tycker jag är bra. Den bästa "försäkringen" mot byggfel är att se till att det blir rätt från början. I villkoren för byggfelsförsäkringen ställs ju krav på diverse besiktningar. Med andra ord, för att få teckna en byggfelsförsäkring krävs det att man bygger rätt! Jag köper hellre enbart besiktningsdelen!

Jag undrar fortfarande hur det funkar idag om man bygger med delad entreprenad. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Tror jag visade lite av min Stockholmsignorans där. Spjuver är nog inget man har utan är. ;)

mvh
Mellandagsfeta David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.