P
Hej,

För att balansera temperaturen i huset så det blir ungefär lika varmt på entréplan som källare så funderar jag på att sätta in justerventiler på radiatorreturerna. Men undrar lite om effekter och ev. biverkningar.

Jag har enrörs högtempsystem med 2 slingor på entréplanet och en i källaren.
Entréplanet är mycket bättre isolerat än källaren och jag gissar då att om jag sätter in justerventiler på alla 3 returena så borde jag kunna balansera detta bättre så det går ut mer varmvatten i källarplanet och mindre till entréplanet.

Men då jag har värmepump så vill jag inte minska volymen i systemet, och undrar då om strypningarna kan få samma effekt som ett mindre system? Alla radiatorventiler är max öppna men det är såklart kallast i slutet av slingorna som det brukar i ett enrörssytem...
 
Termostater är nog en bra ide.
 
Byta ut ett antal element i källaren mot större som ger mer watt....
 
P
Nä, när man kör med värmepump så ska alla termostater vara fullt öppna så systemet får så stor volym som möjligt att jobba med. Så då kan jag lika gärna ha ventilerna kvar då de ändå ska stå fullt öppna.

Så större element hade kunnat vara grejen... Men de måste få plats också;) Dessutom blir radiatorbyte ett lite struligt sätt att justera in jämn temp mellan våningarna. (I ett tidigare hus hade jag gamla sektionradiatorer. funkade kanon med värmepump)
Dessutom så skulle det vara enklare och billigare att sätta in strypningar.
Vet dock inte hur strypningar påverkar värmepumpen.
 
Men nu har du ett enrörs system. Det kan du inte behandla som ett tvårörs system.
 
P
Intressant!
Berätta mer... Du menar alltså att det inte går att justera genom att strypa returerna på ett enrörssystem?
 
Ett enrörssystem har troligen redan någon form av justeringsmöjlighet redan. Ta gärna en bild på en radiator och hur den är kopplad. Gärna en bild på termostaten också.
Ett ettrörssystem brukar bestå av en eller flera slingor. De har i regel en ventil på returen som man kan justera
 
P
Nä, orginal så värmdes vattnet med en oljepanna till kanske 60 grader och då räckte det bättre till alla element. Värmen justerades på ventilerna (inga termostater).

Men när de tidigare ägarna satte in värmepump så togs oljepannan bort och ledningarna i pannrummet precis vid värmepumpen anpassades.
Så det är fortfarande 3 st slingor (varav övre två slingorna går ihop i ett rör innan det röret också går ihop med källarslingan innan de går in i värmepumpen). Kanske har där suttit strypningar på returerna, men dessa är inte kvar i så fall. Troligare att de justerade på radiatorventilerna.

I sammband med värmepumpsinstallationen så sattes dessutom in ett klenare rör (ca 20cm långt) på källarens tillopp än vad som satt innan och vad som går till de andra slingorna på entréplanet. En fast strypning på tilloppet helt enkelt. Varför har jag ingen aning om, men kanske för att källaren inte användes så mycket på den tiden, och de faktiskt ville strypa den slingan.

Bara det inte stökar till det för värmepumpen så tänkte jag sätta in strypningar på returerna (och låta radiatorventilerna vara öppna)
Någon som vet nåt om det?
 
Ju hårdare du stryper ju mindre flöde(värme)får dom sista elementen på slingan
 
P pemu skrev:
Nä, orginal så värmdes vattnet med en oljepanna till kanske 60 grader och då räckte det bättre till alla element. Värmen justerades på ventilerna (inga termostater).

Men när de tidigare ägarna satte in värmepump så togs oljepannan bort och ledningarna i pannrummet precis vid värmepumpen anpassades.
Så det är fortfarande 3 st slingor (varav övre två slingorna går ihop i ett rör innan det röret också går ihop med källarslingan innan de går in i värmepumpen). Kanske har där suttit strypningar på returerna, men dessa är inte kvar i så fall. Troligare att de justerade på radiatorventilerna.

I sammband med värmepumpsinstallationen så sattes dessutom in ett klenare rör (ca 20cm långt) på källarens tillopp än vad som satt innan och vad som går till de andra slingorna på entréplanet. En fast strypning på tilloppet helt enkelt. Varför har jag ingen aning om, men kanske för att källaren inte användes så mycket på den tiden, och de faktiskt ville strypa den slingan.

Bara det inte stökar till det för värmepumpen så tänkte jag sätta in strypningar på returerna (och låta radiatorventilerna vara öppna)
Någon som vet nåt om det?
Om du inte har termostater så spelar det rent tekniskt ingen roll om du stryper radiatorn på tilloppet eller returen. Men jag misstänker ändå att det redan finns en justeringsmöjlighet. Ett ettrörssytem har alltid en bypass som låter flödet gå vidare till nästa radiator. Där justerar man hur mycket som ska gå förbi radiatorn och resten av flödet går då igenom radiatorn.
Detta såvida du inte har ett gammalt stålrörssystem med T-tör med "läpp" som ligger under golvet.

Och det är säkert så som du säger att de tagit bort trimventilerna på returen i pannrummet. Väldigt synd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.