Har beställt ut kartor för tomten på ledningskoleln och el/avlopp finns utmärkta men vattenledningen däremot ser jag bara fram till tomtgränsen på kartan.

Kollade med vattenbolaget i stan och enligt dom så har dom inga kartor som visar hur ledningarna är dragna inne på fastighetsägarnas tomter och rådde mig att "gräva försiktigt".

Vatten/avlopp löper bredvid varandra fram till tomtgränsen, är det rimligt att tro att dom följs åt även inne på tomten eller hur brukar man göra?

Finns det någon risk att råka gräva i någon sån ledning på 40 cm djup (det är det djupet jag fått instruktion att gräva för att peta ner optokabel)? Bor i mellersta Sverige så jag tänker att dom borde ligga längre ner för att inte frysa?
 
Bör ligga kring 1,5m ner om dom inte är isolerade. Rimligt är väl att spillvattnet och vattnet ligger i samma grav fram till huset.
 
H
Ansvaret för vatten och avlopp från tomtgräns in till hus är ditt.
När jag bytte avloppsrör hos mig så låg dom på ca 1,5 m.
Vatten låg under avloppsrören med ca 20 cm. Men de följdes åt.

Vet du bart vatten och avlopp går in i huset?
Går de in på samma plats så följs de nog åt utan problem.
 
Jo att det är mitt ansvar är jag med på. Det är därför jag vill se till att jag inte gräver sönder något :)

Är nog enklast att förklara med bild.

Ritning av hus med markerade planer för rör och grävning; röd cirkel för vattenintag, linjer för avlopp och grön för fibergrävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd cirkel = inkommande vatten i källaren
Svarta/röda linjer = avlopp
Blåstreckat = vatten
Grön = min tilltänkta grävning för fiber

Om jag får gissa så följer vatten avloppsröret fram till huset och sen gör det en avstickare dit jag ringat in inkommande vatten på något vis? (Nej jag vet inte hur man brukar dra avlopp/ledningar) :seenoevil:

Utanför huset där jag ritat en röd cirkel så finns två stycken brunnslock på gräsmattan. Brukar man sätta såna vid inkommande vatten?
 
Redigerat:
H Hallerudsbo skrev:
Ansvaret för vatten och avlopp från tomtgräns in till hus är ditt.
När jag bytte avloppsrör hos mig så låg dom på ca 1,5 m.
Vatten låg under avloppsrören med ca 20 cm. Men de följdes åt.

Vet du bart vatten och avlopp går in i huset?
Går de in på samma plats så följs de nog åt utan problem.
Låg vattenledning under avloppet?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.