M
Frågan har säkert ställts förut, men jag hittar inte. Jag vill bygga ett attefallshus närmare grannen än 4,5m. Jag får skriftligt på att detta inte är några som helst problem. Men grannarna är till åren komna och jag undrar hur detta medgivande står sig om dom säljer och flyttar? Kan den nya grannen då säga "det där får du ta bort, jag vill inte ha det så nära min tomtgräns"?
 
R
Så här säger Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

"Medgivandet måste gälla exakt den byggnad som ska uppföras."
och
"Boverkets uppfattning är att ett grannemedgivande bör vara en typ av avtal och det kan därmed inte brytas ensidigt av den ena parten. MÖD har i ett avgörande konstaterat att nuvarande fastighetsägare är bunden av ett medgivande som tidigare fastighetsägare har lämnat."

Läs gärna allt under rubriken "Attefallshuset ska placeras minst 4,5 meter från gräns", där finns länkar till relevanta domar också.
 
Som sagt i princip gäller grannemedgivandet även för nya ägare. Om den nye grannen vill "häva" medgivandet så skulle det möjligen gå om han kan visa att det är felaktigt. Ex. att det är förfalskat, eller att det inte gäller just den byggnad som har byggts. Men jag tror att din nye granne skulle ha en lååång och brant uppförsbacke om han försöker driva att det skriftliga medgivandet inte gäller.

Du kan ju ex. även ha ett muntligt medgivande. Det gäller även för den nye grannen, såvida han inte kan bevisa att du ljuger om att förre ägaren där gav ett medgivande.
 
harry73
H hempularen skrev:
Du kan ju ex. även ha ett muntligt medgivande. Det gäller även för den nye grannen, såvida han inte kan bevisa att du ljuger om att förre ägaren där gav ett medgivande.
Nej, bevisbördan att godkännander finns ligger på dig som vill bygga. Så det räcker flr nya grannen att ifrågasätta godkännandet.
Sedan är det framförallt intressant innan man påbörjar bygget, för då tror jag att man (i alla fall i praktiken) kann dra tillbaka godkännandet (se annan tråd)
 
  • Gilla
Larnis1 och 1 till
  • Laddar…
Medgivandet gäller även för den som i sin tur tar över huset. Men för att du ska kunna bevisa att du faktiskt fått ett medgivande bör du därför ha detta skriftligt från grannen. Skulle aldrig nöjt mig med det muntligt. Det säger ju egentligen ingenting....

En enklare ritning med avstånd, mått och höjder samt underskrift från nuvarande ägare med datering så kommer nästa köpare få problem om denne vill häva medgivandet...
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Inte bara det, grannmedgivandet skickar man ju in till kommunen när man anmäler så det kommer att bli diariefört och arkiverat där. Tror inte kommunen ger startbesked om man inte har bifogat ett medgivande.
 
  • Gilla
polarsson och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ja har man startbesked, kan grannen inte göra så mycket mer. Men det gäller bara för byggnader som kräver bygganmälan. Bygger man en friggebod, får man spara medgivandet själv.
 
harry73 harry73 skrev:
Ja har man startbesked, kan grannen inte göra så mycket mer. Men det gäller bara för byggnader som kräver bygganmälan. Bygger man en friggebod, får man spara medgivandet själv.
Friggebod ja, men frågeställningen gällde Attefallshus.
 
Som @harry73 sa så verkar det finnas viss flexibilitet i att återta godkännandet fram till byggstart, speciellt om det finns minsta möjlighet till tolkning av vad som varit överenskommet. https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-tog-tillbaka-sitt-medgivande-efter-46-dagar.334153/

Så jag skulle säkerställa att jag har ett godkännande av den aktuella grannen i samband med byggstart om grannfastigheten har bytt ägare mellan att dina planer påbörjades och faktiskt sattes i verket.

Om du däremot har fått medgivande av grannen, skickat in allt till kommunen, byggt attefallshuset och grannfastigheten senare har bytt ägare så ska du vara säker med hänvisning till vad @rolflidvall skriver.

(Å andra sidan, får du en ny granne, som börjar klaga på byggnader på din tomt, som du har fått alla nödvändiga tillstånd för och som uppenbart fanns där när grannen köpte huset så har du nog en hel del material för nya trådar på byggahus.se)
 
harry73 harry73 skrev:
Nej, bevisbördan att godkännander finns ligger på dig som vill bygga. Så det räcker flr nya grannen att ifrågasätta godkännandet.
Sedan är det framförallt intressant innan man påbörjar bygget, för då tror jag att man (i alla fall i praktiken) kann dra tillbaka godkännandet (se annan tråd)
Ja det är ett problem om den granne som gjort ett muntligt medgivande backar. Då står kanske ord mot ord. Men det kan räcka att du har ett vittne så ni är två ord mot ett.

Men om den nye ägaren till grannfastigheten påstår att förre ägaren inte har gjort ett medgivande till bygget, så är det ditt ord mot noll, såvida inte den nye ägaren kan bevisa sin tes.

Men om man tänker sig att nye ägaren faktiskt har rätt. Du har byggt utan att bry dig om din 90 år gamla granne, du ljuger och påstår att han har godkänt bygget, och manipulerar till en nivå där din granne inte vågar bråka mera. Kommer där då en ny ägare som kanske får tillgång till dokumentation om att förre ägaren blivit överkörd. Då är det nog tänkbart att han kan lyckas bevisa att det inte fanns något medgivande.
 
harry73
H hempularen skrev:
så är det ditt ord mot noll
Det lär aldrig räcka.

EDIT:
Man ska vara försiktigt med ordet aldrig :D
Jag kan tänka mig en situation där jag har ett snart 10 år gammalt friggebod, där jag hade skriftligt medgivande från grannen, som jag tappade bort. Om jag då nu efter snart 10 år får en ny granne som påstår att det är ett svartbygge, kan jag göra det väldigt rimligt att den gamla grannen faktiskt godkände placeringen med tanke på byggnadens ålder och avsaknandet av protester från gamla (avlidna) grannen.
 
Jag har lite svårt att se varför det inte skulle räcka att jag säger att grannen godkände placeringen. Detta då under förutsättning att inte grannen har hållit på att bråka om min felplacerade friggebod i åratal.
 
Tycker alltid man ska sträva efter en underskrift, tänk där på att det är lika bra att de båda grannarna skriver på. Skulle de nuvarande grannarna ändra sig så kan den ena hävda att han/hon ej godkänt.
Det är väl ingen större fara om du misstänker att nya ägare är på G, men bättre att vara säker.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Men minst lika viktigt är att säkra VAD man får medgivande för. I tråden som länkats högre upp här i tråden, så ångrade grannen sig. Sedan är det lite oklart, men kommunen verkar anse att hennes medgivande var baserat på ett tidigt förslag för attefallshuset, och att eftersom det hus som det sedan fanns detaljerade ritningar på inte fullt ut stämde överens med den skiss som hade godkänts, så skulle TS i den tråden behövt ett nytt medgivande för det faktiska hus som skulle byggas.

Så se till att få grannens medgivande på den slutliga ritningen av huset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
Jag tackar för alla svar!
Naturligtvis så kommer jag få skriftligt godkännande om jag fortskrider med detta. Anledningen till min frågeställning var att långt inne i mitt huvud så vill jag minnas att det var ett fall där en ny granne flyttade in och började bråka om ett bygge som var placerat närmare tomtgräns än 4,5m och fick rätt.
Men det kanske är som ni skriver, det saknades ett skriftligt godkännande från tidigare granne så det var en svår bevisbörda. Men självfallet, har man ett skriftligt diariefört godkännande så ska det mycket till innan en ny granne kan få det upprivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.