BirgitS BirgitS skrev:
Arbetsmiljöverket har tagit fram en app som heter Buller och som kan mäta ljudnivåer.
Önskar bara att jag hade något att jämföra med, men finns ju inga maskiner inkopplade hos ÅF. Varit hos Elgiganten (ingen som var intresserad av att hjälpa mig) Media Markt (Hade aldrig haft någon som klagat på ljud från spis) och Elon (säger att alla spisar låter lika mycket oavsett märke och att många stör sig på det) men jag kan ju inte lyssna själv och jämföra...
 
BirgitS
Men jag och andra i forumet kan ju mäta upp hur våra spisar och ugnar låter.
 
  • Gilla
Tommy M
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag och andra i forumet kan ju mäta upp hur våra spisar och ugnar låter.
Bra idé, ska kolla vad jag får för resultat när jag kommer hem.
 
BirgitS
Ett förslag: Mätning i ansiktshöjd när man står framför spisen.
 
A
Direkt när jag såg klippet ser jag att det är en rumänsk spis.
Det finns inget electrolux i denna. Det är ren öststats spis.
Lätt att reparera som tur är.
Electrolux har köpt därifrån länge de billigaste och sämsta spisarna.
 
electroluxaren skrev:
Direkt när jag såg klippet ser jag att det är en rumänsk spis.
Det finns inget electrolux i denna. Det är ren öststats spis.
Lätt att reparera som tur är.
Electrolux har köpt därifrån länge de billigaste och sämsta spisarna.
Electrolux kundtjänst påstår dock fortfarande att detta inte är något unikt för denna modellen, utan att alla deras spisar låter lika mycket...
 
A
Det är inte samma orkan på de polska. Därmed mindre ljud
Vad som är vanligt är att de monterar 230v grejer i en 400v spis men då går nog allt sönder snabbt
 
Varför ska frontglaset nu kylas med en fläkt? Tidigare har det ju fungerat utan speciell kylning. Är det nya regler omkring temp. på ytan som ligger bakom eller är det sämre materialval som kräver kylning.
 
T Tommy M skrev:
så drar en kylfläkt igång direkt som låter som en hårtork/dammsugare/köksfläkt på högsta effekt. Det går helt enkelt inte att umgås i köket när den är på.
Har ungefär samma problem med min ugn, som sitter under induktionshällen.
Båda är IKEAs billigaste från 2010.
När ugnen är klar och avstängd sätter den där kylfläkten igång,
vilket stör matron vid den bredvid liggande matplatsen.
Ofta knäpper jag av säkringen till ugnen för att få det lugnt.
Inget stort besvär, elcentralen sitter i tvättstugan alldeles bredvid.
 
BirgitS
E etompau skrev:
Varför ska frontglaset nu kylas med en fläkt? Tidigare har det ju fungerat utan speciell kylning. Är det nya regler omkring temp. på ytan som ligger bakom eller är det sämre materialval som kräver kylning.
Jag tor på nya krav. För 15 år sen tror jag kravet låg på ung. 70 grader på luckan och det vilket skulle inte ge brännskador om man reflexmässigt ryckte bort handen, men antagligen vill man nu skydda småbarn som ännu inte har fått in den reflexen. På den tiden var det bara två glas med mellanrum i luckan och dagens tre glas och fläkt måste vara dyrare än att ha dyrare material i luckan.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Varför ska frontglaset nu kylas med en fläkt? Tidigare har det ju fungerat utan speciell kylning. Är det nya regler omkring temp. på ytan som ligger bakom eller är det sämre materialval som kräver kylning.
Electrolux införde detta med sin M2 serie millennium skiftet.
Två till tre glas i luckan med luftspalt mellan för kylluften
Fläkten startade när spisen blev ca 60C.
En del slutade kyla direkt efter avslag men en del väntade tills temperaturen understeg ca 60C. Ingen av dessa spisars fläktljud hördes speciellt mycket, varmlufts fläkten hördes mer.
Men iom att produktionen läggs i tredje världen så följer inte kunskapen med.
Och vi får den kvalitet som aktieägarna bestämt.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Electrolux införde detta med sin M2 serie millennium skiftet.
Två till tre glas i luckan med luftspalt mellan för kylluften
Fläkten startade när spisen blev ca 60C.
En del slutade kyla direkt efter avslag men en del väntade tills temperaturen understeg ca 60C. Ingen av dessa spisars fläktljud hördes speciellt mycket, varmlufts fläkten hördes mer.
Men iom att produktionen läggs i tredje världen så följer inte kunskapen med.
Och vi får den kvalitet som aktieägarna bestämt.
OK, det var en utförlig förklaring.
 
lopec
electroluxaren skrev:
Och vi får den kvalitet som aktieägarna bestämt.
Eller kunderna. Sjukt svårt var det att sälja en Induktionsspis med vettiga ugnsfunktioner för 23000... 7-8-9k så är det lite lättre. Men då får kunden vad den betalar för oxå :/
 
8-9 tusenlappar borde räcka till en vettig spis, i min värld...
 
Soppan fortsätter, och jag måste säga att Electrolux tar priset både för värdelösa produkter och urusel kundservice.
Jag var inne i en till Elon-butik och visade klippet, och hon sa att hon aldrig varit med om något liknande, och tyckte att det var konstigt om Electrolux inte skickade ut en reparatör. Jag m.fl. tror ju dock att det inte är något fel på den, utan att det är en billig skit-spis som är dåligt designad, medvetet eller ej. Jag har nu haft en längre konversation med Electrolux kundtjänst via Facebook och där framkommer följande:
1. Det kan vara skillnader i hur mycket deras spisar låter, men det har inte med priset att göra.
2. Det går inte få reda på vilka spisar som låter mer eller mindre
3. Man får inte prata med någon kundansvarig om man inte först gör en reklamation
4. För att få göra en reklamation så måste en tekniker komma ut på plats för att konstatera om spisen låter inom specifikationen
5. Det är omöjligt för mig som kund att veta eller ta reda på om ljudet är inom specifikation eller ej, men kundtjänst TROR att det är normalt (Att den låter som en hårfön som hörs tydligt i hela huset)
6. Om den låter som den ska (för modellserien) så kommer jag debiteras för besöket
7. Inga andra alternativ finns, slut på diskussion.

Förhoppningsvis går det skicka tillbaka skiten på öppet köp till Elgiganten, och efter det så lovar jag dyrt och heligt att aldrig befatta mig med Electrolux igen, och jag hoppas det är fler som förstår att man ska undvika deras produkter efter denna berättelse.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.