Finns det någon som tagit fram en lista med pris per kvadratmeter färdigt hus med jämförbar standard?

Älvsbyhus verkar uteslutet för vår del, jag är helt enkelt intresserad av att se om det finns någon hyfsat billig tillverkare som man missat i sin genomgång av kataloger och hemsidor.

Vi är ute efter minst 200m2 på två plan alternativt ett plan och källare då tomten är en sluttningstomt. Det som är viktigt för oss är en separat avdelning som vi kan hyra ut till inneboende eftersom vi har det så nu och det fungerar så bra.

Vi vill också ha en så underhållsfri lösning som möjligt, fyra sovrum för familjen, ett stort kök och möjlighet till hemmabiorum och något sådant har vi inte hittat ännu.

 
Är det ett nyckelfärdigt hus som ni är ute efter?
Innan vi bestämde oss att köpa ett Eksjöhus så försökte jag också finna formeln till vad ett hus kostar i slutändan. Men efter tid nog insåg jag att det finns inget svar. Oavsett vad som står på husleverantörens sista rad i alla uträkningar måste man ställa sig frågan:är det verkligen så här vi vill ha huset? Vilka mer tillägg kan komma?

Vi valde bl.a. el-tillbehör för mer än 30000kr som inte stog på sista raden. T.ex. spottar m dimmer, fasadbelysning, ljusreläautomatik, golvlistbelysning mm endast för myspys. Då tyckte jag det var dyrt men idag är det värt varenda krona. Och det gjorde ingen skillnad på vår månatliga avbetalning på de lån vi har.

Våra 196kvm (boyta hus 140kvm + inglasat uterum 16kvm + garage 40kvm) kostade 14000kr/kvm (OBS!! Tomt är inräknat i detta pris, tomten kostade 308000kr)



Lycka till!
 
Ja, egentligen är det ett nyckelfärdigt hus jag är ute efter, men ju mer man tittar desto mer förvirrad blir man ju... Det känns fullständigt omöjligt att överskåda marknaden även om jag nu lagt rätt mycket tid på det.

Normalt sett vill jag ha all tillgänglig information innan jag startar ett nytt projekt, men det kanske bara är att inse att det inte är möjligt i detta fall.

Har jag rätt om jag antar att de flesta kollar runt, hittar två-tre varianter de kan leva med, försöker jämföra och till slut väljer den lösning som verkar ha vettigast säljare? Jag skulle nog hellre vilja göra det lite mer strukturerat, men det verkar omöjligt...
 
Vi kom fram till att vi måste gå på känsla för husets exteriör och planlösning, leverantörens trovärdighet och allmän flexibilitet hos säljaren. När vi hade hittat ett antal husritningar som vi gillade skapade vi en egen Excel-fil där vi la in olika parametrar som vi kunde få fram. Blir aldrig heltäckande tyvärr men ger en fingervisning om pris kontra kvalitet. Tror annars att en seriös och intresserad säljare och ett företag som man får förtroende för är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.