Har en HVA 430xsom fungerar hur bra som helst. Har dock ett litet bekymmer. Jag har gjort ett gäng "öar" runt träd, rabatter etc. På en sträcka mellan två öar får roboten för sig att vända och åka åt annat håll. Har inte märkt än om detta resulterar i en oklippt sträng mitt på gräsmattan men misstänker att själva klippningen inte går över kabeln.
Finns det någon begränsning på längd på "dubbelkabel"? Just här är begränsningskabeln dragen 2-3 meter in till en buske. Rundar busken ca 200 grader. Ger sig iväg 7-8 meter till en flaggstång. Rundar flaggstången, tillbaka till busken (i samma spår) fortsätter sista biten runt busken och tillbaka till begränsningsslingan (i samma spår).
Inga korsningar av kabeln. Det är på sträckan mellan busken och flaggstången som den stannar.
 
Har ej sett någon sådan information ang. längdbeg. för ö-område. Låter som något installationsfel. Svårt att säga mer utan att se en skiss över området.
Har det varit så här hela tiden?
 
Så här ser området i fråga ut. Den passerar utan problem mellan yttre slingan och rabatten samt mellan belysningsstolpe och flaggstång. Problemet är mellan rabatt och belysningsstolpe. Idag stannade den dessutom på denna sträckan och larmade för ingen signal i begränsningskabeln.
 
  • Handritad skiss över en trädgårdsplan med begränsningskabel, rabatt, belysningsstolpe och flaggstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, gissar fortsatt på något installationsrelaterat fel (korsad kabel).
Kanske enklast att bygla bort de två öarna belysning och flaggstång om du inte kan hitta felet.

Har det tidigare fungerat?
 
Nej, det är en installation som är några dagar gammal bara och problemet har varit där från början. Liknande öar finns på andra ställen i installationen men där fungerar det. Har fräst när kabel och därmed lagt ner "returledningen" i samma spår manuellt. Har dubbelkollat utmed problemsträckan och de ligger tätt ihop hela vägen. Returen ligger ju ovanför den nedfrästa kabeln men det ska väl inte ha någon betydelse?
 
H
De ska väl inte ligga helt ihop?
Fick besked om 1 cm så den inte tror att kabeln är korsad.
Jag gjorde breda spår, slog ned plast spiken för kabeln och drog kabeln på var sida om spiken ca 1-2 cm.
Har fungerat kanon med min 430.
Har dragit runt ca 15 talet buskar och träd.
Fungerade utan problem

Sen kan du inte ha den över de ska ligga bredvid varandra, den tror du har korsat ledning helt säkert
 
Jag har fattat det som att de måste ligga tillräckligt nära varann för att roboten ska tolka magnetfältet som neutralt.
När jag nu dubbelkollade sträckan passade jag på att trycka ner returen lite till för att känna att båda kablarna är där ( tänkte att jag kanske råkat lägga dem på var sin sida om en sten eller nåt) och faktum är att nu har den passerat tre gånger utan att stanna. Kanske var lite långt avstånd mellnm i alla fall.
 
Beg.kabeln som går ut till öar ska ligga under samma märla alltså kloss ihop, avstånd 0 cm.
 
H
E etompau skrev:
Beg.kabeln som går ut till öar ska ligga under samma märla alltså kloss ihop, avstånd 0 cm.
Säljaren som sålde min klippare sa de ska ligga bredvid varandra med en märlas mellanrum.
Gjorde som han sa och det fungerade utan problem för mig.

Enda problemet jag har är min sambo, hon gräver ned nya buskar, så sätter hon spaden i gräsmattan.
Har lagat slingan på 5-6 ställen nu.
 
H Hallerudsbo skrev:
Säljaren som sålde min klippare sa de ska ligga bredvid varandra med en märlas mellanrum.
Gjorde som han sa och det fungerade utan problem för mig.

Enda problemet jag har är min sambo, hon gräver ned nya buskar, så sätter hon spaden i gräsmattan.
Har lagat slingan på 5-6 ställen nu.
Det finns säkert en viss tolerans för avståndet mellan kablarna innan roboten börjar att känna av fältet omkring kablarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.