P
Håller på med nytt gipstak. Glesen är skruvad men jag ser att det hänger ner på mitten p.g.a att golvbjälkarna i rummet ovanför inte är raka. Funderar på om det kommer att synas när allt är gipsat och klart ?
Visst går det att väga av men ett jäkla pyssel med klossar och kilar.
 
Hur mycket handlar det om?
 
P
2 cm kanske. Rummet är 22 kvm.
 
Låter lite märkligt att de skulle vara så nejböjda..
 
Eller är det ett äldre hus?
 
P
Byggt 1929.
Här är en bild från rummet ovanför när jag riktade upp golvbjälkarna.
Riktade golvbjälkar i ett gammalt rum, med synlig trästruktur och verktyg, under renovering från 1929.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En lite udda lösning skulle ju kunna vara ett vävspänt tak istället för takgips men det känns ju lite omständigt nu när du redan har gjort halva jobbet.. Annars är det nog klossar eller elhyveln som gäller..
 
Jaha såg att det va spontat tak nu, nevermind elhyveln..
 
P
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
En lite udda lösning skulle ju kunna vara ett vävspänt tak istället för takgips men det känns ju lite omständigt nu när du redan har gjort halva jobbet.. Annars är det nog klossar eller elhyveln som gäller..
Vävspända taket har jag precis rivit ner :)
 
P
Inga åsikter ?
Misstänker att även det gamla vävspända taket hängde ner på mitten men inget jag reflekterat över.
 
Många äldre tak hänger på det viset. Går jag in i ett gammalt hus så reagerar jag mer på att allt är fixat och rakt än att det skulle hänga. Men alla är olika.........
I mitt hus från 1900 är det betydligt mer än 2cm på sina ställen och snickerierna hänger dessutom med så det är ju inget som ändrats med tiden heller. Mest charmigt tycker jag. Men många bygger ju bort allt sånt för att få det perfekt men då sitter de sen där och tycker det är jättefint med gamla hus och sen ser det ut som ett myresjöhus från -95 på insidan.
Smaken är som baken som sagt.
 
  • Gilla
Krokanen och 2 till
  • Laddar…
När jag gipsade om nedervåningen sågade jag masonitremsor för att ta bort en svacka längs ena väggen. Det va som mest 8-10mm och det såg jag utan pass innan jag åtgärda det. 2cm låter som det kommer synas men sen kanske det inte stör.
 
P
Stefan N Stefan N skrev:
När jag gipsade om nedervåningen sågade jag masonitremsor för att ta bort en svacka längs ena väggen. Det va som mest 8-10mm och det såg jag utan pass innan jag åtgärda det. 2cm låter som det kommer synas men sen kanske det inte stör.
Längs väggarna är det hyffsat rakt utan det är i centrum av taket som det skiljer ca 2 cm mot väggarna. Är nog värre om det varierar längs en vägg då det kommer synas tydligare om man dessutom sätter hålkälslister eller liknande.
 
P
Äh kör på och hoppas det ser bra ut ändå. Skivlyft och gipsdragare bokat till imorgon.
 
P
Nu är det gipsat med 2 lager och ja det syns om man kliver upp på en stege men nereifrån golvet nej.
Takhöjd ca 255.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.