Hej,

Har dålig luftcirkulation i badrummet och tänkte därför installera en ventil längst ned på dörren. Bytte till parkettgolv när vi flyttade in vilket höjde tröskeln minst 7 mm och täppte till luftspalten som fanns. Dörren är inte i massivt trä, snarare ihåligt med spånskivor på varje sida. Min fråga är; räcker det att såga hål med hålsåg och lägga ventilgaller på varje sida eller måste jag ha någon rörgenomföring?

Tack för svar!
 
Du kommer att märka en ljudmässig försämring om du inte tillverkar nån typ av ljudbaffel framför hålet.
 
E exerg skrev:
Du kommer att märka en ljudmässig försämring om du inte tillverkar nån typ av ljudbaffel framför hålet.
Haha man får schajsra tystare bara... bortsett från det och tillbaks till frågan. Vet du hur jag borde göra?
 
I större sammanhang händer att man gör överströmning via ljuddämpad genomföring, men då genom vägg bredvid dörr. Själv skulle jag nog hellre fräst av dörrunderkanten 4 mm. Det är alltid en massiv ram på dörren som tål att sågas/fräsas i. I de flesta fall är det ytterst lite som behövs då i stort sett alla innerdörrar inte är helt täta runt om. I mina 4 våtutrymmen finns ingen urfräsning i tröskel alls och flödesmätaren gör ingen skillnad på utslag alls på 3 av dem och ett knappt mätbart på det fjärde, med öppen resp stängd dörr.Det 4:e kan bero på att detta har 65 kbm/tim medan de andra har 40-43 kbm/tim om du ändå gör hål så, tillverkar du en skärm som döljer hålet istället för ett galler (likt på bild) ,blir det betydligt tystare
 
  • Ljuddämpad genomföring för överströmning av luft, monterad på vägg, utan synligt galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
E exerg skrev:
I större sammanhang händer att man gör överströmning via ljuddämpad genomföring, men då genom vägg bredvid dörr. Själv skulle jag nog hellre fräst av dörrunderkanten 4 mm. Det är alltid en massiv ram på dörren som tål att sågas/fräsas i. I de flesta fall är det ytterst lite som behövs då i stort sett alla innerdörrar inte är helt täta runt om. I mina 4 våtutrymmen finns ingen urfräsning i tröskel alls och flödesmätaren gör ingen skillnad på utslag alls på 3 av dem och ett knappt mätbart på det fjärde, med öppen resp stängd dörr.Det 4:e kan bero på att detta har 65 kbm/tim medan de andra har 40-43 kbm/tim om du ändå gör hål så, tillverkar du en skärm som döljer hålet istället för ett galler (likt på bild) ,blir det betydligt tystare
Provar fräsa dörren i så fall. Tack för tips. Köper däremot hellre en kortare dörr om det är möjligt att få in i samma karm och att tryckefallet och låset passar. Går det eller?
 
Jag kollade med leverantören och det verkar som om dörrens ram bara är 1 cm... ska jag ändå fräsa ner den någon halv centimeter alltså? Får väl ta och slipa ned tröskeln några mm också
 
Ah intressant tråd då jag har samma funderingar. Är det ok TS att låna tråden med en fråga ang just ljuddämpning?

Har köpt på mig en sådan här.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsgaller/Ventilgaller-dorr-2000031392/
Tänkte fräsa ur dörren med form som gallret. Hur fixar man ljuddämpningen tro? Skulle det hjälpa att pula in någon typ av liggunderlag/isolering runt i hålet?
Ser att mina friskluftventiler har ett rör av "liggunderlag" som ljuddämpning.

Jag har en glipa undertill i dörren men toaletten är så lite och holken står så nära dörren. Och den höga lufthastigheten som uppstår genom den lilla glipan skapar obehag när man sitter och klubbar :) Känns som man ska få kallbrand.
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ah intressant tråd då jag har samma funderingar. Är det ok TS att låna tråden med en fråga ang just ljuddämpning?

Har köpt på mig en sådan här.
[länk]
Tänkte fräsa ur dörren med form som gallret. Hur fixar man ljuddämpningen tro? Skulle det hjälpa att pula in någon typ av liggunderlag/isolering runt i hålet?
Ser att mina friskluftventiler har ett rör av "liggunderlag" som ljuddämpning.

Jag har en glipa undertill i dörren men toaletten är så lite och holken står så nära dörren. Och den höga lufthastigheten som uppstår genom den lilla glipan skapar obehag när man sitter och klubbar :) Känns som man ska få kallbrand.
Går självklart bra :)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ska luften in i våtrum alltid vara underfrån ?
 
  • Gilla
nezze
  • Laddar…
C Chivas66 skrev:
Ska luften in i våtrum alltid vara underfrån ?
Har mindre betydelse. Termiken sköter om hur luften rör sig. Oftast är det kallare utanför dörren vilket får till följd att luft som kommer in i överkant dörr styrs ner mot golvet och går m.ao inte direkt ut i frånluftsventilen som många vill tro.
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
M
Jag har ventilhål/hål/ ventil i botten på badrummsdörrarna. Ev badrummsfläkt ger mycket bättre effekt på så sätt.
Kan bli acceptabelt snyggt att bara borra tre små hål en decimeter upp på dörren (från golvet).
Måla även insidan/kanalen i samma färg som dörren så blir det snyggt. Se till att ha ett riktigt vasst borr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.