Claes Sörmland
Tegel är poröst och suger vatten som en som en svamp. Risken är stor du får frostsprängning om du målar. Färgen hindrar vatten från att avdunsta från pannorna.
 
A
Mur och puts färg är väl gjort precis för det?
Att låta fukt vandra igenom materialet?
 
Snälla.snickaren skrev:
Mur och puts färg är väl gjort precis för det?
Att låta fukt vandra igenom materialet?
Tvätta med högtryckstvätt. Kommer bli som nya
 
A
Jag gick på den med stålborste och det satt. Tror du verkligen en högtryckstvätt tar bort det där?
 
Claes Sörmland
Snälla.snickaren skrev:
Mur och puts färg är väl gjort precis för det?
Att låta fukt vandra igenom materialet?
Man har nog försökt designa en så öppen färg som möjligt men en akrylfilm är alltid en akrylfilm så någon försämring blir det vad gäller vattnets förmåga att avdunsta. Det är en extremt utsatt miljö där på taket.
 
A
silikatfärg är väl specifikt framtagen för att vara öppen? Silikatfärg är inte en akrylfärg, eller har jag fel?
 
Öppen eller inte, det som händer om inte färgen fungerar och fäster på teglet är ju att det släpper och det ser ännu värre ut.......
 
Det där teglet ser ju bra mycket bättre ut nu än om du målar det.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
Såhär ser takplattorna ut. Jag gissar det är nästan omöjligt att göra rent dom.
Det där går ju inte att måla på. Smaksak om det är skitigt eller om det är vacker patina.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Det där är ju lertegel som släpper igenom fukt som en disktrasa. Glöm målning, det kommer att lossa direkt efter första vintern. Bensaltensid fungerar fint, men det tar minst en säsong innan du märker någon skillnad. Gjorde detta på farsans Vittingetak som såg lika illa ut och nu är det helt rent 5 år senare. Vill du ha omedelbar effekt; lägg nytt tegel av samma sort.
...och sälj det gamla. Lertegel håller i evigheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
Snälla.snickaren skrev:
Jag gick på den med stålborste och det satt. Tror du verkligen en högtryckstvätt tar bort det där?
Prova ska du se. Kommer garanterat gå bort.
 
A
Okej. Då får det vara sådär Lertegel alltså Hur ser man det
Får väl ge mig på att behandla det
 
Tegel är definition gjort av lera.
 
A
Tack för alla svar.
Går det ar få taket! Mörkare med ngn typ av pigment eller liknande?
Att smutsa ner det mer så det blir nästan svart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.