Hejsan gott folk,

Nu har våren kommit till Skåne (nja...nästan iaf) och vår/sommarprojekten är på G. Mitt andra projekt för i år blir att sätta belysning (pollare) runt hela vår häck som är ca 65 m. Det kommer bli ca 13-15 pollare för att få det snyggt med hörnor etc men tanken är att placera pollare vårt 5e meter. Under nästa vecka så har vi bokat en grävmaskin för att gräva det nödvändiga djupet (70 cm enligt elektrikern) och den 24e kommer elektrikern hit för att fixa elen. Pollare ska dock fästas/skruvas fast och vi har tänkt placera de på gräsmatta. Hur löser man detta på enklast/effektivast sätt utan att behöva ta till avancerade konstruktioner? Det ska dock vara en lösning som håller långsiktigt och ska även klara en ordentlig vindstyrka, och helst en storm, utan att pollarna välter.

Vad säger experterna? Hur löser vi detta bäst? Alla tips tas emot tacksamt! :)
 
Gjuta plint. Beroende på storlek på pollarna kanske lite djupare än 70.
 
tttomten TomasJor skrev:
Gjuta plint. Beroende på storlek på pollarna kanske lite djupare än 70.
Hejsan Thomas,

Kan man köpa färdiga plintar nånstans? Ngn länk kanske?
 
Vet ju inte vad du ska ha så länk är svårt men tex bauhaus har ju flera olika.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt vilken pollare ska ni ha?

Här är två exempel på markfästen
[länk]
[länk]

Det hade jag missat att det finns färdiga markfästen. Vi har fortfarande inte bestämt oss (letar fortfarande) så vet inte riktigt. Vi har dock sneglat rätt mkt på Philips pollare. Vet du om det finns ngn variant som passar till deras pollare?
 
Har funderat vidare och vad tror ni om att gräva ner en betongplint? Tänkte mig denna: https://www.bauhaus.se/justerbar-plint-700mm#go-to-description

Skulle det funka? Plinten väger trots allt 58 kg så nog bör den vara stadig (?). Tänkte isf borra direkt på plinten och skruva fast pollaren på plinten. Ska man kanske lägga ett lager av makadam under plinten eller det är helt onödigt? Vad tror ni om detta, gott folk?
 
Sen ska ju inkommande kabel(rör) komma underifrån på samma ställe som du skruvar så du behöver göra utrymme för det på något sätt.

Illustration av installationsguide för eldosbox med verktygsikoner och skruvar samt kabel(rör) som ansluter undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag misstänker att matningen till pollaren ska komma upp i mitten av pollaren, det blir svårt med en sådan plint.
Sedan är risken stor att fästpunkterna för pollaren hamnar för nära kanterna på plinten

Edit:
Denna pollare har en diameter på 185mm för fästpunkterna och plinten du hänvisar till är 200*200 nere i botten i toppen mindre.
https://cdn.nola.se/wp-content/uploads/products/7d5c42fd6efbd8.pdf
 
Redigerat:
Givetvis har ni en poäng i vad ni tar upp! Lutar nog åt denna pollare: https://www.malmbergs.com/Products/9977249#

Skulle man kunna lägga plinten liggandes? Tyvärr men Malmbergs har inga färdiga markfästen så man måste ”bygga” nåt själv. Ingen annan ide än att gjuta något själv? Vill helst ha en ”semi-färdig” lösning... :(

Installationsinstruktioner med mått för pollare från Malmbergs med ikoner för tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ovan finns måtten.
 
Redigerat:
Nån form av fästen har de ju, se figur 4 i instruktionen.
De ser ut att främst vara gjorda för ingjutning men, jag ser inte riktigt om det bara är nån form av krökt gängstång eller liknande.
Beroende på hur din mark ser ut kanske det räcker att ersätta dem mot 4st 1m gängstänger som du slår ned?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nån form av fästen har de ju, se figur 4 i instruktionen.
De ser ut att främst vara gjorda för ingjutning men, jag ser inte riktigt om det bara är nån form av krökt gängstång eller liknande.
Beroende på hur din mark ser ut kanske det räcker att ersätta dem mot 4st 1m gängstänger som du slår ned?
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nån form av fästen har de ju, se figur 4 i instruktionen.
De ser ut att främst vara gjorda för ingjutning men, jag ser inte riktigt om det bara är nån form av krökt gängstång eller liknande.
Beroende på hur din mark ser ut kanske det räcker att ersätta dem mot 4st 1m gängstänger som du slår ned?
Hej Dowser,

Har varit i kontakt med Malmbergs och tyvärr har de inte. :( Jag har funderat vidare och jag kommer troligtvis skruva fast de på mursten. Frågan är hur mkt makadam/sättsand man bör lägga under murstenen så att det inte sjunker med tiden. Vi har grävt 70 cm djupt nu och ska jag ”packa” med makadam och sättsand hela vägen upp till murstenen? Kommer detta hålla utan att murstenen sjunker med tiden?
 
O Ozzman skrev:
Hej Dowser,

Har varit i kontakt med Malmbergs och tyvärr har de inte. :( Jag har funderat vidare och jag kommer troligtvis skruva fast de på mursten. Frågan är hur mkt makadam/sättsand man bör lägga under murstenen så att det inte sjunker med tiden. Vi har grävt 70 cm djupt nu och ska jag ”packa” med makadam och sättsand hela vägen upp till murstenen? Kommer detta hålla utan att murstenen sjunker med tiden?
Är inte det mest rimliga att gräva ner ett markfäste för pollare/lyktstolpar, gjuta med en säck ekonomibetong och sen skruva fast. Produkter från t.ex. Norlys (som håller hög kvalitet) har passande markfästen. Går säkert att borra nya hål till andra produkter eller hitta andra markfästen på marknaden.

Se tex här för Norlys pollare i nån random modell med tillbehör längst ner på sidan i form av gjutfäste och markfäste. Bilden nedan visar markfäste. Kan bli litr instabilt om man ej slänger i lite betong.

Metalliskt markfäste avsedd för fastsättning av pollare eller lyktstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N noupe skrev:
Är inte det mest rimliga att gräva ner ett markfäste för pollare/lyktstolpar, gjuta med en säck ekonomibetong och sen skruva fast. Produkter från t.ex. Norlys (som håller hög kvalitet) har passande markfästen. Går säkert att borra nya hål till andra produkter eller hitta andra markfästen på marknaden.

[bild]
Har kollat på markfästen men tyvärr inte hittat något som passar. Du tror inte mursten kommer hålla (långsiktigt)?
 
O Ozzman skrev:
Har kollat på markfästen men tyvärr inte hittat något som passar. Du tror inte mursten kommer hålla (långsiktigt)?
Glömde länken:
http://www.norlys.se/?ItemID=1153

Tegelsten: jag hade personligen köpt Norlys med passande fästen. Men visst, gjuter du ner murstenarna så sitter de junsom berget och du kan väl fästa i dem också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.