F filip01 skrev:
Jag har ställt många krav, men enl. projektets ledare kan inte exempelvis parkettgolv bytas. Därför har de "lagat" flera skador på golvet, ändå så syns de flesta skadorna. Nu senast täckte hantverkaren en skada på golvet med en transparent silikon, eftersom den skadan på golvet inte kan repareras då det inte är lätt att komma åt. Jag sa att jag tyckte att man på något sätt skulle plocka isär skåpen, men det viftade dem bort, och "att det får vara så. Ingen kollar där ändå. "
Lider med dig, vet inte hur det är med BR har ni betalat allt redan? om inte går det inte att hålla inne betalning? detta skulle jag aldrig betala fullt för eller acceptera, vad säger den motpart ni har köpt av?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Lider med dig, vet inte hur det är med BR har ni betalat allt redan? om inte går det inte att hålla inne betalning? detta skulle jag aldrig betala fullt för eller acceptera, vad säger den motpart ni har köpt av?
Lägenheterna har redan betalats. Slutfakturan betalas vid tillträdesdag. Sen är de ju kvar här och kommer in på anmälningar som dyker upp i efterhand, men det hjälper ju inte när NCC-hantverkarna kommer över och viftar bort allting. Exempelvis så fanns det en repa precis över kikhålet, varpå jag sa att det var rimligt att byta dörr när det finns repor på den - då var det liksom svar att ''du aldrig kommer använda den.'' eller att ''man kommer aldrig vara så nära så att man ser den.'' - notera att kikhålet är möter höjden av en fullvuxen man. Och då börjades det även med argumentet att besiktningsmannen godkänner det såvida repan inte syns från en meters håll.

Sen var det även det där med den högre representanten som kom över för o kolla till allting, och när han var på väg ut så bad han mig att bara njuta av att jag har en egen lägenhet och att jag inte ska bry mig om småsaker. ''Känn dig som en kung.'' sa han :crysmile::crysmile:
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
roffer och 10 till
  • Laddar…
T
N noupe skrev:
Jag hade ju hellre levt med de silikonade radiatorrören än skruvarna i socklarna, jösses. Har de inte spikpistoler i NCC:s verktygsbil?
Lite svårt att skjuta in spik i betongväggar vilket jag förmodar att TS har!
 
  • Gilla
Finndjävel och 12 till
  • Laddar…
Rörgenomföringarna hade man ju kunnat leva med, vet täckbrickor som säljs i fackhandeln som ser värre ut! Men vill du prompt ha bort dom så får du nog lov att byta uv-skyddet också då silikon är ett rent h-vete att få bort tjusigt.

Kan också tycka att dels skarven på golvlisten och lagningen av parketten kunde gjorts mer fackmannamässigt och faktiskt fått till snyggare.

Men, sen vet jag av egen erfarenhet av några hundra besiktningar av egna arbeten att besiktningsmannen/kvinnan inte är där för det estetiska som prio utan att det är utfört enligt handling och funktion/säkerhet/fackmannamässighet (normregler) går först och vet själv att om man gjort något som är tveksamt rent estetiskt så kan det slinka mellan raderna...Framförallt är det handlingen som besiktas.

Förstår skruvarna i skarven bakom fördelningsröret, dock är det väl brukligt att göra skarven i 45gr så syns den betydligt mindre.
 
  • Gilla
thomasbackstrom och 4 till
  • Laddar…
H
T tank77 skrev:
Lite svårt att skjuta in spik i betongväggar vilket jag förmodar att TS har!
Finns andra sätt att fästa listen i betong än en stor skruv
 
  • Gilla
Plankhus. och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr är detta en allt för vanlig syn idag. De som har lite yrkesstolthet tvingas tumma på den pga stressade byggtider.
Har varit på byggen där allt ser för jävligt ut, snickeri, måleri och vvs-arbeten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Lite svårt att skjuta in spik i betongväggar …
Det gick ju bra under miljonprogrammets dagar. Har betongen blivit hårdare, pistolerna svagare eller spikarna klenare?
 
  • Gilla
HammarClark och 11 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Rörgenomföringarna hade man ju kunnat leva med, vet täckbrickor som säljs i fackhandeln som ser värre ut! Men vill du prompt ha bort dom så får du nog lov att byta uv-skyddet också då silikon är ett rent h-vete att få bort tjusigt.

Kan också tycka att dels skarven på golvlisten och lagningen av parketten kunde gjorts mer fackmannamässigt och faktiskt fått till snyggare.

Men, sen vet jag av egen erfarenhet av några hundra besiktningar av egna arbeten att besiktningsmannen/kvinnan inte är där för det estetiska som prio utan att det är utfört enligt handling och funktion/säkerhet/fackmannamässighet (normregler) går först och vet själv att om man gjort något som är tveksamt rent estetiskt så kan det slinka mellan raderna...Framförallt är det handlingen som besiktas.

Förstår skruvarna i skarven bakom fördelningsröret, dock är det väl brukligt att göra skarven i 45gr så syns den betydligt mindre.
Jag tycker att det är extremt fult med skarvarna och silikonen. Jag trodde att jag bara övertänkt och att jag var den ende som tyckte så, men tråden visar att många personer (däri hantverkare) håller med mig och spyr på detta. Skarvarna och skruvarna är så extremt skämmiga och jag tror inte att det finns någon hantverkare som kan ha yrkesstolthet när man på fullaste allvar lämnar ifrån sig ett arbete som lika gärna kan ha gjorts av en 10-åring.

Det finns snygga utföranden som hade varit gynnsamt för alla parter. Nöjda kunder leder till god exponering. Nu har jag fått en rejäl tänkare när det kommer till megaföretaget NCC. Jag förstår att hantverkarna har en extrem tidspress, men när man bemöter kunder som inte är nöjda. Varför inte bara vara tyst, göra rätt ifrån sig och göra om det som är så jävla fult? Varför skall ett företag, med intäkter på över 550 miljarder kronor, ha invändningar mot skador i parkett, repor på ytterdörr, stora listskarvar, och den ack så fula silikonen runt rören?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bernt_Karlsson och 3 till
  • Laddar…
T
F filip01 skrev:
de hävdar att lägenheten är liksom byggt av människor och på grund av det så finns det en ram av toleransnivå.
Man ska undvika att leja hantverkare i byggboomar. Med alla dollartecken i ögonen är det inte lätt att få till snygga hantverk.
 
  • Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Jag tycker att det är extremt fult med skarvarna och silikonen. Jag trodde att jag bara övertänkt och att jag var den ende som tyckte så, men tråden visar att många personer (däri hantverkare) håller med mig och spyr på detta. Skarvarna och skruvarna är så extremt skämmiga och jag tror inte att det finns någon hantverkare som kan ha yrkesstolthet när man på fullaste allvar lämnar ifrån sig ett arbete som lika gärna kan ha gjorts av en 10-åring.

Det finns snygga utföranden som hade varit gynnsamt för alla parter. Nöjda kunder leder till god exponering. Nu har jag fått en rejäl tänkare när det kommer till megaföretaget NCC. Jag förstår att hantverkarna har en extrem tidspress, men när man bemöter kunder som inte är nöjda. Varför inte bara vara tyst, göra rätt ifrån sig och göra om det som är så jävla fult? Varför skall ett företag, med intäkter på över 550 miljarder kronor, ha invändningar mot skador i parkett, repor på ytterdörr, stora listskarvar, och den ack så fula silikonen runt rören?
Jag instämmer, det är inte vackert men det fungerar.
Sen ska man ha klart för sig att oavsett vem som är huvudentrepenör och ue på ett prisjobb inte gör ett jävla jota mer än vad som avtalats i handlingen, så står det skruva listen med franska skruv, ja då blir det franska skruv.
Hård verklighet men money talks.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Man ska undvika att leja hantverkare i byggboomar. Med alla dollartecken i ögonen är det inte lätt att få till snygga hantverk.
S Saipala skrev:
Jag instämmer, det är inte vackert men det fungerar.
Sen ska man ha klart för sig att oavsett vem som är huvudentrepenör och ue på ett prisjobb inte gör ett jävla jota mer än vad som avtalats i handlingen, så står det skruva listen med franska skruv, ja då blir det franska skruv.
Hård verklighet men money talks.
Absolut, men någonstans så hoppas jag ju att hantverkarna har någon form utav samvete, för jag vet att ingen av dessa pajaser någonsin skulle kräma ut den här silikonen runt fördelningsrör och lämna golvsocklarna så här. Dubbelmoral och hyckleri när man står oh hävdar att skador och defekter är ok bara för att en annan pajas med en pärm i handen accepterar skiten.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
H
Bästa är väl att det ska va en besiktningsman som är opartisk med.

Sen sliter väl ncc ganska mycket med ekonomin nu för tiden med så de vill väl göra så billigt de kan utan att få göra om
 
F filip01 skrev:
Absolut, men någonstans så hoppas jag ju att hantverkarna har någon form utav samvete, för jag vet att ingen av dessa pajaser någonsin skulle kräma ut den här silikonen runt fördelningsrör och lämna golvsocklarna så här. Dubbelmoral och hyckleri när man står oh hävdar att skador och defekter är ok bara för att en annan pajas med en pärm i handen accepterar skiten.
I det här fallet så är ju parketten en anmärkning som skulle varit åtgärdad i mitt tycke, att listen är sågad i 90gr är väl en smaksak och skruven sitter nog där för att man inte kom in med spikpistolen mellan rören, kunde ju kanske limmats vad vet jag och rörgenomföringarna ser säkert likadana ut i samtliga lägenheter då det säker står i avtalet att rörgenomföringar i parkett skall mjukfogas...Men jag kan också ha helt fel.

Och återigen så är det ju inte ncc själva som bestämmer hur saker och ting på bygget ska genomföras eller vilka material och infästningar som sa användas in i minsta detalj utan detta styrs i regel av en handling (innefattande ritningar) och ramavtal mellan kund och entrepenörer, ett kontrakt med andra ord och ändringar från dessa avtal kostar oftast extra för kunden såvida inte ändringen förenklar och besparar material.
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
Byggarekan bygga helt fel om det är enligt ritningen. Påpekar de felet så blir det förseningar och ackordet förstörs. Bygger de in felen klarar de ackordet och får ett tilläggs jobb. Dvs. Mer pengar i plånboken. Tyvärr är det så det funkar i den branschen. Det är inte hantverkare med yrkesstolthet.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Byggarekan bygga helt fel om det är enligt ritningen. Påpekar de felet så blir det förseningar och ackordet förstörs. Bygger de in felen klarar de ackordet och får ett tilläggs jobb. Dvs. Mer pengar i plånboken. Tyvärr är det så det funkar i den branschen. Det är inte hantverkare med yrkesstolthet.
Vi är ju lite off-topic...

Nu skiljer ju sig ackordet mellan de olika yrkesgrupperna ganska mycket men det är en liten antydan av sanning i det du skriver.
Jag (rörmokare) har jobbat på ackord i större delen av mitt yrkesliv, allt från små villor, radhus, mindre större lgh hus till arenor.
Har faktiskt aldrig, oavsett hur fel handlingen har varit och de har i vissa fall varit bedrövliga, varit med om att slutbesiktningsdatumet ändrats.

Gör med glädje efter handlingen och ändrar sedan när arkitekterna får reda på att deras kanonritningar inte latjar.

Är man som vi oftast är underentrepenör så har man ett pris utifrån bygghandlingen och ändras den under tiden så skiljs den tiden det tar att utföra ändringen samt materialet från ackordet. Och detta innebär då att man både kan torska pengar och tjäna pengar beroende på hur ackordet i övrigt går, alltså jag vill inte jobba för 200kr/h i onödan när jag kan dra till nästa bygge och tjäna 280kr/h. Företaget vi jobbar för tjänar ju pengar oavsett ändring eller ej.

Ju mindre fel vi gör ju mer klirr i kassan blir det, punkt och slut.
 
  • Gilla
CalleClutch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.