Hej på er!
Detta blir mitt första inlägg, hoppas man kan bli lite klokare efter eran hjälp!
Har sökt rätt mycket här i forumet men blir inte riktigt klok så startar en egen tråd.
Jag och min sambo kommer bygga en 1-plansvilla på 144kvm via en leverantör som har Verisure som "ingår".
Jag kommer välja bort detta då de har löjliga månadskostnader.

Jag har kollat en hel del på Ajax och de verkar riktigt bra och väldigt enkelt att installera! Brandlarm, glaskross, vattenläckage, deckare, uppkoppling till mobil och central (om man vill det). Och så ser enheterna riktigt trevliga ut också och verkar förhållandevis billiga.

Gör jag rätt som väljer ett trådlöst system? Verisure som leverantören valt med är ju också trådlöst.

Eller borde man välja trådbundet när man bygger nytt och kan dra fram rör?
Vill ju inte att priset skall sticka iväg för mycket eller att installationen skall vara för krånglig samt att det skall finnas de enheterna som jag skrev ovan i Ajaxs system.

Vad rekommenderar ni? Vad ska man välja?

Tack så mycket för all hjälp!
 
optimum
Behåll du föreslagna Verisure och du kommer bli nöjd.

Fungerar bra och är lätt att sköta även för barn.
Att det är snygga delar gör installationen smälter in bättre.

Måste vara ett kvalitetshus du valt som har med det från början. Grattis.
 
Kolla vad ett trådat larm skulle kosta, det är billigast att installera nu, och inte om 3år när Verisure dubblat din månadsavgift!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag kommer tyvärr inte vara nöjd om jag skall betala sådana månadskostnader.

Ska jag kolla med leverantören vad de rekommenderar eller finns det något bra trådat larm som många använder och rekommenderar?

Mvh Tobbe.
 
Tänker att om du ska få en enplans- så finns det väl lite kryputrymme att dra kabel i senare när det är möblerat och klart? Mekkigt flytta trådbundna detektorer när man upptäcker att man vill möblera lite annorlunda än först tänkt så varför inte starta trådlöst och bygga ut med tråd senare. Ring runt och kolla vad larmfirmorna i stan vill ge dig för månadsavgifter för ett larmcentralsanslutet larm med nyckelförvaring och debiterade utryckningar.
 
En del larm har möjlighet till både trådlöst och några trådade sektioner. Om du komplettera med en eller två trådade ir-detektorer så har du ökat säkerheten mot ev. utstörningar.
Sedan kör du trådlöst för övriga detektorer.
 
Det är ju rätt snyggt att fälla in dessa i dörrar och fönster annars:
Kabel med metalliska fällbara inbyggnadsskarvar avsedda för integration i dörrar och fönster.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det låter vettigt som du säger, etompau!
Om jag väljer Ajax system så är jag inte helt ute och cyklar?
Och så kan man kanske välja till några få trådade deckare som du säger :)

Finns det trådade deckare som går att ansluta till samma system (Ajax i detta fall) och få in det i en och samma app/styrning?

13th Marine, vad är det för något spännande? Vibration/glaskross?
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Det låter vettigt som du säger, etompau!
Om jag väljer Ajax system så är jag inte helt ute och cyklar?
Och så kan man kanske välja till några få trådade deckare som du säger :)

Finns det trådade deckare som går att ansluta till samma system (Ajax i detta fall) och få in det i en och samma app/styrning?

13th Marine, vad är det för något spännande? Vibration/glaskross?
Mig veterligen har inte Ajax någon anslutning för trådade sektioner på centralenheten.
 
Har du inte rätt bra möjligheter till att dra allt på vinden då du har 1 plans?
Har själv gjort detta och körde på Siemens SPC
 
Grod4n, det blir ryggåstak i mittendelen så blir bara vind på båda sidor om ryggåstaket. Så blir svårt/fult att dra trådat efter huset är byggt känner jag!
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Det låter vettigt som du säger, etompau!
Om jag väljer Ajax system så är jag inte helt ute och cyklar?
Och så kan man kanske välja till några få trådade deckare som du säger :)

Finns det trådade deckare som går att ansluta till samma system (Ajax i detta fall) och få in det i en och samma app/styrning?

13th Marine, vad är det för något spännande? Vibration/glaskross?
Det är en enkel magnetbrytare, man borrar hål i karm och blad så slipper man någonsin se dedär fula klumparna som ett larm är ;)
 
SPC eller DSC är två kombolarm som kan hantera både trådade och trådlösa detektorer
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag får ta mig en titt på SPC och DSC!
Hade ju varit trevligt att få in kameror i huset också vilket Ajax inte klarar om jag förstår det hela rätt.
 
Tobias Alm Tobias Alm skrev:
Jag får ta mig en titt på SPC och DSC!
Hade ju varit trevligt att få in kameror i huset också vilket Ajax inte klarar om jag förstår det hela rätt.
Tycker du ska även kika på möjligheten att integrera larmet med hemautomation så att du t.ex kan styra belysning och vatten vid på/avlarmning eller via larmets rörelsedetektorer eller magnetkontakter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.