Hej!

Har ett badrum som är renoverat 2012 där färgen har börjat att släppa från dörrfodret (se bild 1 och 2) på nedre delen av badrumsdörren. Vet ej om det är ungarna som varit framme eller om det är slitage.

Vad kan man göra, slipa och måla över eller byter man ut fodret?

Tack på förhand!
 
  • Badrumsdörrfodret med avflagad färg och skador vid nedre delen mot ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum dörrfoder där färgen släpper vid golvet bredvid vit kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det beror på hur träet mår. Om det är fuktigt då kommer det inte hjälpa att måla över. Färgen kommer att flagna av. Ta reda på orsaken om det är dåligt fall och det samlas vatten där?
Byter du ut dem då ska olje behandla ändarna
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
lärjungen
På bilderna ser det ut som att fodret når ända ned till klinkern (med lite fog eller silikon runt sig). I ett badrum är det bra om man lämnar några mm tomt mellan dörrfodret och golvet så att fodrer inte suger upp fukt som kan hamna där. Ser ut som att flagnandet kan bero på att fodret gått och dragit i sig fukt genom åren och därmed svällt och krympt omvartannat vilket kan leda till att färgen släpper.

Edit: håller i övrigt med föregående talare om att det kan vara bra att dessutom behandla fodret i nedre änden. Men jag skulle personligen kapat bort några mm längst ned med ett multiverktyg.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Det beror på hur träet mår. Om det är fuktigt då kommer det inte hjälpa att måla över. Färgen kommer att flagna av. Ta reda på orsaken om det är dåligt fall och det samlas vatten där?
Byter du ut dem då ska olje behandla ändarna
Fallet är OK, kan vara att min sambo duschar golvet med duschen och att fodret på så sätt har sugit upp vatten.

Är det bara att ta bort fodret och ersätta med nytt? Jag menar är det inget mer som behövs?
 
Det ser ut att vara både ett foder och en smyglist som flagnar. Jag skulle slipa och måla om. Men det går förstås att byta också. Jag tycket att du skall kapa dem lite kortare så att du får ett par mm luft mellan list och golv. Och skrapa bort all fogmassa som ligger i vinkeln mellan list och golv.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Tack för alla svar:)!

Är det någon speciell färg som man skall använda sig av om jag slipar och målar över?
 
För att det skall hålla är inte färgen så kinkig. Men för att det skall bli snyggt bör inte bara kulören utan även glansen vara densamma som delarna du inte skall måla om.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
J
A andy999 skrev:
Fallet är OK, kan vara att min sambo duschar golvet med duschen och att fodret på så sätt har sugit upp vatten.

Är det bara att ta bort fodret och ersätta med nytt? Jag menar är det inget mer som behövs?
Det sitter fogmassa mellan skarven foder och kakel. Ta en bladkniv och skär igenom skarven så att det lossnar. Sen tar du en spackel spade eller tapetborttagare och stoppar i skarven och tar bort foder och smyglist. Antingen spacklar det förstörda området samt slipar hela och målar om de eller köpa nya.
Måla inte bara den nedersta biten. Du får aldrig samma färg nyans som resten. Måla om hela eller bytt ut dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.