Hej

Har precis gjort klart allt utom innertaket i mitt kallförråd. Det är gamla takreglar som sitter med varierande cc typ 65-80. Ska nu kottla med 2tum2 reglar mellan dessa för att inte tappa takhöjd, så lågt ändå där inne

Tänkte täcka isoleringen mellan takreglar med OSB då jag hade några skivor över.

Vilken cc bör jag kottla för att skivorna inte ska hänga? Tips hur man kan montera själv? Ska göra på en vardag och dom flesta vänliga själar jobbar då..
 
Vill du göra det lätt för dig så hyr du en skivhiss.
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Tomture61
Normala är cc 30 för gips , tror lika för OSB
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Ok tack för svar, får kolla om man kan hitta en lyft att hyra.

30 låter väldigt tight för OSB men är osäker därför jag frågar
 
Skivlyft är ju värd varenda krona att hyra om det är några skivor. Annars går det ju enkelt att göra en egen "stämp" av två reglar i form av ett T som är lite längre än takhöjden.
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Rickard.
Pratar vi om ett innertak i ett förråd utan några större krav på sig med obehandlad osb är jag övertygad om att cc60 duger om man planerar så att man kan skruva alla skarvar (även kortsidorna).
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
max c/c 400 enligt gyprocs handbok på gips, det borde funka på 11 mm osb oxså

t
 
  • Gilla
megamatch
  • Laddar…
Hej,

Blir nog cc40, bra kompriss mellan 30 och 60. Dessutom kommer jag ju fästa i takreglarna också.

Det är lutningen på taket, sitter som en liten utbyggnad vid en ekonomibyggnad. Tror hiss blir enkelt då. Tänkt ha kallt men inte minus.
 
Jag körde 60cc när jag satte osb i taket. Det ser toppen ut fortfarande.
Som hjälp att hålla i så skruvade jag tillfälligt en planka som stack ut en snutt vid skarvarna. Där stack jag in skivan för att sedan börja skruva i andra änden. När sedan skivan va så gott som monterad så skruvade jag bort plankan. För den första skivan skruvade jag pannan i väggen ca 15mm från taket.
Helt gratis va det. Ingen hyra av någon lyft behövdes
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hyrde lift när ja gipsa allt tak på övervåningen hemma, oslagbart, lätt att justera skivorna osv, kostade från fredag -måndag hela 82kr(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.